- PBIT
- Medlem ●
- Skurup
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra - mitt lilla DIY-projekt behöver ett ordentligt chassi och jag har bestämt mig för att köra plåt. MEN - har aldrig hållit på med plåtslageri direkt så jag vet inte hur man ska göra. Har tänkt mig ett chassi typ Jupiter 6 eller Akai X7000.
Har tittat på plåtbockningsverktyg och hittat på Biltema och Jula (andra också fast i annan prisklass) men jag vet inte hur exakta dessa är eller ifall det bara är smäck. Nån som har erfarenhet av chassibygge i plåt???
Sen nästa sak - hur får man grafik på plåt? Är det screentryck som gäller? Håller det för tidens tand? Jo, jag har kollat Schaeffer - men det jag ska göra är lite större plåt c:a 600x210 mm och med dessa mått blir Scaeffers aluplåtar ganska tjocka. Och dessutom dyrt.
Alla bidrag beaktas!
Klassiska sättet är att langa in en back öl i bilen och åka iväg till en mekanisk verkstad och låta de ta hand om problemet mot adekvat ersättning.
Annars så kanske du hittar en skola av något slag som har rätt utrustning där du kan hyra in dig lite kvickt och lätt?
Har tittat på plåtbockningsverktyg och hittat på Biltema och Jula (andra också fast i annan prisklass) men jag vet inte hur exakta dessa är eller ifall det bara är smäck. Nån som har erfarenhet av chassibygge i plåt???
Jag har byggt en hel del lådor själv men jag undviker dock plåt och använder oftast aluminium istället eftersom det är ett betydligt enklare material att jobba i. Är det någon speciell anledning till varför du vill använda plåt?
Sen nästa sak - hur får man grafik på plåt? Är det screentryck som gäller? Håller det för tidens tand? Jo, jag har kollat Schaeffer - men det jag ska göra är lite större plåt c:a 600x210 mm och med dessa mått blir Scaeffers aluplåtar ganska tjocka. Och dessutom dyrt.
Personligen tycker jag att gravyr är att föredra framför screentryck eftersom gravyr blir mer tåligt. Jag har ganska stor erfarenhet av gravyr eftersom jag själv tillverkar frontpaneler på beställning från en del av mina kunder. Nedan är några tips om du funderar på att anlita Schaeffer eller någon lokal gravyrfirma för att tillverka din panel:
1. Gör en prototyp i kartong, trä eller något annat "lätt" material och testa layouten innan du beställer en panel. När panelen är tillverkad så kan det vara svårt att korrigera eventuella misstag som man gjort i layouten.
2. Använd inte ett mindre teckensnitt än man behöver. Tydligheten hos text ökar väsentligt om man t ex ökar diametern på fräsverktyget från 0.2 till 0.4 mm.
3. För ökad konstrast av panelens text så rekommenderar jag att man färgar in gravyren.
Jag har byggt en hel del lådor själv men jag undviker dock plåt och använder oftast aluminium istället eftersom det är ett betydligt enklare material att jobba i. Är det någon speciell anledning till varför du vill använda plåt?
Nä plåt i sig är inget måste, tänkte bara att det kanske är stabilare. Bygget är ingen modul utan en synt med tre oktaver tangenter. Kanske även uppfällbar typ MiniMoog.
Personligen tycker jag att gravyr är att föredra framför screentryck eftersom gravyr blir mer tåligt. Jag har ganska stor erfarenhet av gravyr eftersom jag själv tillverkar frontpaneler på beställning från en del av mina kunder. Nedan är några tips om du funderar på att anlita Schaeffer eller någon lokal gravyrfirma för att tillverka din panel:
1. Gör en prototyp i kartong, trä eller något annat "lätt" material och testa layouten innan du beställer en panel. När panelen är tillverkad så kan det vara svårt att korrigera eventuella misstag som man gjort i layouten.
2. Använd inte ett mindre teckensnitt än man behöver. Tydligheten hos text ökar väsentligt om man t ex ökar diametern på fräsverktyget från 0.2 till 0.4 mm.
3. För ökad konstrast av panelens text så rekommenderar jag att man färgar in gravyren.
Har tidigare använt Schaeffer men kommer nog att använda Neriks när det är dags för nästa gravering.;) Men jag tänkte göra modulytor i färg med text på - typ, hmmm, har ju bara svarta, ska googla lite... ...såklart - Roland SH-7.
väntar med spänning på panelen jag ska få av dig neriks! jag postar bild sen så alla ni andra får se
Najs, gör gärna det.. Vad är det för panel??
Och hur lång tid tog det för dig att få ASM grejjerna från Australien efter att du beställt??
Det är en liten panel som jag ska ha under den stora panelen på min ASM2-Wizard. På den panelen ska MIDI-jack, på/av-knapp, säkringshållare och strömkabelanslutningen finnas (och en sjukt larvig varningstext på fejktyska....jag tänkte att det skulle va kul å spexa lite ). Bifogade en bild, en screenshot från FPD.
Och hur lång tid tog det för dig att få ASM grejjerna från Australien efter att du beställt??
Hmm..kommer inte ihåg. Jag beställde sakerna vid två olika tillfällen, först elektroniken och kretskorten, sedan frontpanelen och allt som ska på den. Första beställningen tog lite tid eftersom inte alla delar fanns i lager på Elby. Andra beställningen gick nog rätt fort skulle jag gissa, det tog nog kanske två veckor eller något sånt. Det som tar längst tid är AFAIK tullen.
Jo det går bra faktiskt. Jag är snart klar med lådan till den, kretskortet är tillbaka på Elby för koll (jag tänkte att det skulle vara värt att få den professionellt inspekterad för en lite slant innan jag sätter igång den så att inget går sönder) och nästan alla pottar och grejjer är på panelen (behöver dra kablar). Jag hoppas bli klar med den inom en månad eller två, men det är väl bara önsketänkande skulle jag tro
Idag kom panelen från NEriks. En mkt fin panel må jag säga! Gravyr är tusen gånger snyggare än silkscreen, synd att inte bilden ger den någon rättvisa. Du lär höra från mig igen, neriks
Nu bär det av till Clas Ohlson så jag kan köpa lite skruv!
Idag kom panelen från NEriks. En mkt fin panel må jag säga! Gravyr är tusen gånger snyggare än silkscreen, synd att inte bilden ger den någon rättvisa. Du lär höra från mig igen, neriks
Nu bär det av till Clas Ohlson så jag kan köpa lite skruv!
Hehe, klockren varningstext på panelen!
blir inte aluminium rätt fort repigt och buckligt
- rätt mjukt och ostaktigt material om tanken e att sakerna ska hålla...[formen]?
Obehandlad aluminium är tyvärr inte speciellt motståndskraftigt mot repor och därför använder man oftast anodisera alu-plåt till t ex frontpaneler. En anodiserad aluplåt är mycket mer beständig mot korrosion och repor än obehandlad aluminium.
Jag jobbar vanligtis med färdiganodiserade plåtar men det händer även att jag bearbetar detaljer ur lite tjockare aluminium. De lådor som jag t ex bygger till det mixerbord som jag jobbar med bearbetas ur 8 mm tjock obehandlad aluminium. Delarna skickas efter bearbetning till ett företag som anodiserar dem och när jag får tillbaks delarna så graverar jag slutligen texten.
: þ JÄVLIGT KUL MED EGEN BACK~PANEL JU, HAHA
ah kool neriks!
- det där med att fräsa ur träblock -- kan det f f var nåt för dig? eller tycker du bara det e en dumhet ?? → MPC2000xL blåek eller dyligt, står själv för blocket
panel + 2 gavlar och en läpp
- mått bestämt
- det där med att fräsa ur träblock -- kan det f f var nåt för dig? eller tycker du bara det e en dumhet ?? → MPC2000xL blåek eller dyligt, står själv för blocket
Varför skulle jag tycka att det är en dumhet? Trä är jättekul att jobba i eftersom man kan använda avsevärt högra matningshastiget på fräsen än när man jobbar med t ex aluminium! Har du bara en ritning eller skiss på hur du vill ha det så kan jag titta lite närmare på det ...
På tal om inget så börjar mitt projekt arta sig (rent kosmetiskt iaf):
http://img03.picoodle.com/img/img03/7/4/2/f_PICT0792m_626d985.jpg
En riktig bjässe, synd att den ser så liten ut på bilden för den är verkligen GIGANTISK
Oj fyhelvete va coolt!!
ojj jävlar aah hörru den ser bra ut !!
-- går den att använda sen så e det mega+ på det
NERIKS, ang ekblock ska kolla in det senare
men jag vet inte om du har laseravmätare för inscanning ..
- skickar gärna in MPCkopan i plåt för avmätning hos dig, blir troligen dyrare då men önskar det hela om du kunde fixa det!!
VCO - Grymt!
NERIKS, ang ekblock ska kolla in det senare
men jag vet inte om du har laseravmätare för inscanning ..
- skickar gärna in MPCkopan i plåt för avmätning hos dig, blir troligen dyrare då men önskar det hela om du kunde fixa det!!
Jag har ingen 3D-scanner men om genometrin är relativt enkelt så borde det inte vara så svårt att göra en CAD-ritning förhand. Hör av dig via mail eller PM så kan vi diskutera det mer ingående