Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det kanske bättre med Mac ändå?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-04-02 14:48
Ursprungligen av torsig1967:

Hehe, ja där ser man hur lite man vet.

En vecka senare kan jag tacka gudarna för denna funktion. Utan att gå in på detaljer så kan jag säga att jag testat funktionen och den visade sig EXTREMT användbar i en situation då jag (med Soundflower) ville spela in ljud från ett datorprogram till Logic samtidigt som jag spelade live på en hårdvarusynt.

Tack Apple och tack swek för detta tips. Det är ju otroligt användbart!

Haha, YES! Det gör mig glad att tråden har gett någon ett lyft och inte _bara_ tyngt folks sinnen här på forumet! Du får gärna gå in på detaljer, men du kanske inte gjorde det för att du inte orkade, utan vill untyttja din tid till att använda dina två ljudkort som ett istället!

• Medlem
  • 2007-03-16 12:31

Självklart så kommer inte Aggregate eller "NetMIDI" att vara användbart för alla, men jag ser en stor potential som växer fram iom. dessa funktioner. Den största är såklart att dra nytta utav flera datorers processorkraft i ett och samma projekt. Man kan köra dedikerade maskiner för att köra Synthar och Effekter och därmed spara all kraft på Host datorn till automatisering och dyl.

Aggregate, tja, har man ett ljudkort med många ingångar, så visst, då räcker det ju med det ljudkortet. Men har du ett jobb som kräver fler kanaler har du ju plötsligt möjligheten att hantera detta genom att hyra/köpa ett till kort och plussa på kanalerna, istället för att helt behöva byta ut din ljudutrustning mot något dyrare med fler kanaler. (Behöver du ett par extra kanaler har du plötsligt möjligheten att använda även det interna ljudkortet! Woohoo!)

Det jag menar är den stora grejen här är flexibiliteten som de här funktionerna ger i OS X, och som inte jag kan se har någon konkurens på Windows-sidan.

Ursprungligen av swek:

Självklart så kommer inte Aggregate eller "NetMIDI" att vara användbart för alla, men jag ser en stor potential som växer fram iom. dessa funktioner. Den största är såklart att dra nytta utav flera datorers processorkraft i ett och samma projekt. Man kan köra dedikerade maskiner för att köra Synthar och Effekter och därmed spara all kraft på Host datorn till automatisering och dyl.

Jo, det finns en potential med NetMIDI. En sak som man undrar i det sammanhanget är hur responsivt det hela är. MIDI är ju som bekant inte världens tajtaste protokoll vilket speciellt kan ställa till det om man håller på med helelektronisk percussiv musik där man helst vill ha sampleexakt synk.

Vore kul att höra från någon som testat hur precisionen i netMIDI är. Det kanske i alla fall är tajtare än vanlig midi...

• Medlem
  • 2007-03-17 23:35

Jag skulle tippa att det nog är hyffsat mycket tightare. Jag skulle gissa att det inte är ren MIDI-information som tickar på i nätverkskablarna, utan snarare ett protokoll som sedan omvandlar datan för MIDI så att program och pluggar kan läsa signalen.

Det måste jag kolla upp..

Rent allmänt!....Jag vet många som gått från Pc till MAC!... Men inte någon som gjort tvärtom!... Rest my Case!..

I korthet:

Jag ville spela in en liveimprovisation från Numerology (www.five12.com) i Logic. Det kan man ordna med Soundflower. När man installerat Soundflower väljer man det som Audio Device i både Logic och Numerology. Sedan kan man skicka utgångarna i Numerology till Logic, men så ville jag ha en riktig plåtsynt också och Soundflower är ju bara en virtuell koppling mellan två program utanför ljudkortet. Men genom att göra ett aggregate med mitt ljudkort Motu Traveler och Soundflower löste sig det hela.

Bevaka tråden