Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Redigeringsvän" sökes av NY Macanvändesrska

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Stockholm 2 April 2007

Hej alla ni lyckliga redigeringskunniga på Imovie, Final Cut Express, Avid etc!

Jag letar efter en godhjärtad redigerare, som kan komma hem och hjälpa mig att komma igång med redigeringen på min IMac G5 1.8 några timmar.
Bor vid Zinkensdamm på Södermalm. (Jag har ett lättare funktionshinder.)

Behöver också bra råd för att köpa:
External hard drive (400 port och USB 2), minneskort och 10.4. m.m.
(som jag har hört att jag behöver).

Har precis installerat "Ilife06" för att kunna börja redigera på IMovie.
Var då tvungen att uppgradera till 10.3.9 (minimi krav). Från början hade jag 10.3.4. Men det fungerade inte så bra, så jag måste nu göra någon typ av ominstallation och uppgradering.
Som jag också skulle behöva få hjälp med. Har Apple Care men klarar det inte via telefon.

Så fort jag får möjlighet vill jag gå över till Final Cut Express (som kräver 10.4.6).

Jag kan ge fransklektioner i utbyte! (Är fil mag i franska specialinriktning Film &Media från Sorbonne Universitetet i Paris)

Naturligtvis vill jag också att ni ute i landet ger mig råd här på sidan också!

Anna:cool:
HollywoodV

  • Medlem
  • 2007-04-02 18:55

Ladda ned denna:
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/macosx_updates/macosxupdate1039.html

Om det blivit problem, så kan det hjälpa att göra uppdateringen igen. Angående hårddisk, så ska du köpa en Fire Wire 400, om det inte finns stöd för FW800, och inte USB2. Det är inte så stor skillnad, så ta den som är billigast. Gå in under äpplet, välj "Om den här datorn" och "mer info", så kan du se om du har Firewire 800.

Stockholm 3 April 2007 08:32

Hej STFM!
Vad gullig du är som svarar! Har inte fått några fler svar ännu och känner mig lite dum!
Har glömt bort att man inte får skriva:
"är NY, har problem, behöver hjälp..."

Jag ska nu ut på stan och börja med att köpa en Extern Hårddisk, så att jag kan spara det jag har och även ha för filmredigeringen, innan jag börjar uppdateringen till Version 10.4 som jag behöver installera för att kunna redigera på Final Cut Express.

Är det bara att "lägga den på" så att den "skriver över 10.3.9?

Jag har enbart 2 stycken FW 400-portar på baksidan av min IMac.
(Och de är omnämda inne under "Apple".)

Hoppas det är OK ifall jag skriver dig tills jag kan stå på egna ben - åtminstone vad det gäller att komma igång med Macen och redigeringen.

Min STORA fråga är (som vi får se om du har svaret på den)?

Hur gör jag för att ALLTID ha min Imac TOM?
ALLT: IPhoto "biblioteket" "bildspel" m.m ska finnas ENBART på den externa hårddisken och
INTE i datorn. Hur installerar man?

(Vill att datorn visar alla folders m.m i rad till vänster ENBART när jag ansluter den externa
hårddisken.)

Ha en fin vårdag och glöm inte bort att ta dig tid och njuta av att se naturen förändras varje dag!

Kram
Anna/HollywoodV
PS Undrar vad stfm står för? Förkortning på Storförmåga?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-03 10:17

Varför ska du ha iMacen "tom"? Att man har sina saker på den externa kan ju vara bra om man behöver flytta på sina saker till andra datorer.
Om man ska redigera film är det bra att ha en extern att spara filmerna på för att avlasta systemdisken. Men bilder? Dom spelar ju egentligen ingen roll var dom ligger.

  • Medlem
  • 2007-04-03 10:23

Du kan välja att iPhoto inte ska lagra bilderna i sitt bibliotek, och lägga bilderna på en annan disk, men jag är ingen expert på det där. Tyvärr tror jag inte att OS X kan ha genvägar kopplade till en specifik disk på det sättet. Gamla Mac OS kunde det, men det blev lite förvirrande ibland. Om man kopplade in en hårddisk med ett system på, fick man upp den hårddiskens skrivbord över sitt egna t ex. Ibland visste man inte vart olika saker hörde, och plötsligt försvann de när man kopplade ur disken. Men du kan ju lägga mappar i docken t ex, så ligger de inte alltid på skrivbordet.

stfm är ett akronym på mitt namn. Ditt förslag var ju bättre.

kanske går att lösa med symbolic links?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-03 12:58

Hej!

iPhoto-bibliotek flyttar man med att hålla ner "alt" och skapa ett nytt bibliotek där man vill ha det, sen importerar man det gamla biblioteket INNAN man raderar det (brukar bli bättre om man har bilder där som man vill ha kvar). Sen är ju mapparna dokument, musik etc bara mappar med speciella ikoner.. De kan du ju bara dra ur finderfönstret, och sen skapa nya mappar med samma eller liknande namn på din nya hårddisk och dra mapparna till sidan i finderfönstret. De fungerar ju som en sorts genväg.

Annars håller jag med om att det är skönt å ha datorn "ren". Jag gör alltid en ren installation av OSX på en partition på interna disken, sen lägger jag alla mina filer på den andra partitionen, och nya program på systemskivan. På så sätt känns det som att man inte har lika mycke saker som kan ställa till det i filstrukturen. Men det kan vara psykiskt också.. (fast jag gjorde precis en nyinstallation av mitt system, som går riktigt mycke snabbare nu).

Lycka till!

Ett tips är att använda eller åtminstone testaDragthing för att fixa till hur du vill ha det när du ansluter de externa diskarna.

iPhoto har en förmåga att fylla upp hårddisken oavsett var man bestämmer att huvudbiblioteket skall ligga. Om inte annat så hamnar en kopia av alla modifierade bilder (och fler ändå enligt egen erfarenhet) på den interna disken vare sig man vill eller inte. Jag har 28 GB bilder på min externa disk men redan har så har iPhoto-foldern på den interna svullat till mer än 4GB trots att jag knappt använt iPhoto.

Mitt råd är att antingen skippa iPhoto helt (det finns trådar om alternativ som iView etc) eller köra allt på den interna. Du vet väl att man inte måste ha bilderna i iPhoto för att de skall vara åtkomliga i iMovie, iDVD etc? Det är bara att dra och släppa från Finder-fönstret, GraphicConverter eller vilket program du nu vill organisera bilderna i.

Det är lite lättare att ha koll på iTunes, men det är ändå skönt att ha musiken internt så att man slipper ha den externa ständigt snurrande bara för att man lyssnar på musik. (Vilket leder till kommentaren att du bör skaffa en disk som har stöd för hårddiskvila, Min LaCie d2 Extreme har det).

Extern hårddisk: För att redigera film rekommenderar jag att köra det projekt som är under arbete på den interna och spara allt annat material på den externa. Detta för hastighetens skull då du ju kommer att koppla in en videokamera via FW, och om du samtidigt skall tanka materialet via FW till en extern disk kan det bli lite "trångt i sladden". Visst, det brukar gå bra, men varför chansa. Alla färdiga projekt, skivavbilder, dvd-rippar, konverteringar till andra format osv osv ligger med fördel på den externa.

Det bästa med en extern hårddisk är att ha den som backup. Genom att klona den interna (med program som SuperDuper eller CarbonCopyCloner* kan du dessutom boota från den externa (endast firewire, ej USB2 för alla macar innan Intel). Har du en färsk backup är det alltså bara att starta om datorn från den externa efter en krasch och precis allt är som det var innan kraschen. Men om du har allt viktigt på den externa och den interna är "tom" måste du ju skaffa ytterligare en disk för att göra backup...

Fundera på om det verkligen värt besväret att ha datorn "tom", alla bibliotek på externa diskar osv osv. Hela upplägget med iMac och iLife är ju att allt skall vara på "ett ställe" utan att krångla till det. Nu försöker du gå emot Apples filosofi med både dator och mjukvara vilket föralldel kan fås att fuingera men det kan innebära en del besvär och irrriation. I onödan kanske?

OS 10.3 vs 10.4: Så länge du kör i iMovie räcker 10.3.9, men förr eller senare bör du uppgradera. Om inte annat har varje ny version av OS X blivit snabbare än de föregående. Viktigast är dock hur mycket minne du har i burken. Allt blir så mycket bättre och snabbare med minst 1GB RAM. Det var väl du som frågade i en annan tråd om Tiger vs Leopard? Om du väntar tills 10.5 kommer ut kan du köpa Tiger billigt (eller kanske få av nån snäll kompis som uppgraderat).

Om inte din nuvarande installation av OSX skitit sig fullständigt har du tre alternativ vid uppgradering till ett helt nytt OS (alltså inte en versionsuppgradering 10.3.x till 10.3.9): 1: Uppgradera allt "ovanpå" det gamla. Funkar oftast helt ok. 2: Arkivera och installera. Den gamla installationen stoppas in i en mapp där du senare kan dra ut alla gamla prylar (program, inställningar) du kan tänkas behöva. Bättre enligt "puristerna". 3. Formatera och installera. Hela hårddisken ryker och du får installera om alla program från scratch. Bäst enligt puristerna. Själv har jag i regel kört på alt 1 utan mankemang... Men om det nu blivit något galet med din nuvarande 10.3.x (fick du in 10.3.9 överhuvudtaget?) är det nog bäst att ta backup på allt, formatera om och installera ett sprillans friskt och fräscht system.

En del gillar att partitionera men det gör inte jag. Förr eller senare sitter man med snedfördelning där "fel" partition är full... Möjligen en partition om 5-10GB för OS9 (Classic) om du använder det.

iMovie vs FCE: Kör du först ett par filmer i iMovie för att bli varm i kläderna. Enda nackdelen är möjligtvis att redan klippvana från andra program kör fast i iMovie för att det är för lätt..

Ha de!

* Så fort någon nämner ett program utan att ge en länk har du "99%" chans att hitta det du söker på antingen www.versiontracker.com eller www.macupdate.com.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-04 08:00
Ursprungligen av johan_tanying:

Enda nackdelen är möjligtvis att redan klippvana från andra program kör fast i iMovie för att det är för lätt..

Sant, jag använder FCP i jobbet och blir alldeles galen på iMove för att den ska göra en massa saker åt mej!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-03 21:07

Du har väl kollat instruktionsvideosarna för iMovie?

http://www.apple.com/ilife/tutorials/imovie/index.html

Stockholm 4 April 2007 11:00

Hej!
Tack till alla ni som besvarat HollywoodV/Anna´s inlägg!
Jag ska använda påskhelgen till att gå igenom alla råd!

FRÅGA ANGÅENDE "DELA" EN EXTERN HÅRDDISK:
Samtidigt undrar jag vidare:
HUR FÖRBEREDER, INSTALLERAR OCH "DELAR" " MAN den Externa Hårddisk jag köper?
Har både Mac och PC och skulle helst vilja ha två olika utrymmen för att spara material från både Mac och PC.

Glad Påsk till Er alla!
HollywoodV /Anna

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-04 11:25
Ursprungligen av HollywoodV:

Stockholm 4 April 2007 11:00

HUR FÖRBEREDER, INSTALLERAR OCH "DELAR" " MAN den Externa Hårddisk jag köper?
Har både Mac och PC och skulle helst vilja ha två olika utrymmen för att spara material från både Mac och PC.

Glad Påsk till Er alla!
HollywoodV /Anna

Det gör du/ni med skivverktyg som ligger i program->verktygsprogram. ¨

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-05 08:58

Bara så du vet, att skriva med stora bokstäver betyder att man skriker och gör det svårare att läsa.

Svar till CREOPS från HollywoodV/Anna!

Tack för läxan om hur man "INTE SKRIVER MED STORA BOKSTÄVER=SKRIKER!"
Jag strukturerar texten enbart för att göra den mer lättläst! Men så är tydligen inte fallet jämt.

Jag är så ovan och hänger inte med i språkets utveckling på internet.

Men förstår att jag måste lära mig de NYA VALÖRERERNA i ord och tecken nu.

Tack
HollywoodV/Anna

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-05 11:20

När det kommer till extern HD så har du 2 alternativ om du vill att den ska fungera med Mac och Windows. Själv skulle jag inte dela den i 2 delar vilket är fullt möjligt. Alltså att skapa 2 partitioner och formatera den ena i HFS+ Journaled och den andra I MSDOS. FAT 16 tror jag eller är det FAT 32? Men macen läser lika bra Fat formaterade skivor. Så jag skulle hålla den Windows formaterad och använda den till bägge datorerna. Formatera den med Macen så vet du att den är kompatibel med bägge.

Sen när det kommer till att hålla rent i datorn. Vad nu detta skulle vara bra för eftersom datorn håller reda på dina filer åt dig. Men nu vet jag inte exact vad det är du vill ha gjort. Man can flytta vissa mappar till den externa och så vidare och det är inget problem. Men om det var så att du vill att alla filer ska hamna automatiskt på den externa HD:n då kan man flytta sin hemkatalog till den. Men då får du ett annat problem. Du kan inte använda datorn utan att ha den externa skiva ipluggad. Och blir antagligen tvungen att stäga av datorn varje gång du vill flytta skivan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 11:58
Ursprungligen av juanito:

... Så jag skulle hålla den Windows formaterad och använda den till bägge datorerna.....

Fast en disk formatterad i FAT kan inte ha större filer än 4 Gb, och nu pratades det om filmredigering. Där får man med lätthet filer som är bra mycket större. Då är FAT inte bra.

Så hur disken skall formatteras beror på hur man skall använda den. Vill man lägga stora film-filer på den och man MÅSTE kunna läsa den från både PC och Mac, då skulle jag nog ändå använda HFS och prova att installera något på PCn som kan läsa det. Sök i forumet efter diskussioner kring detta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 13:16

För att svara på dina redigeringsfrågor så kan jag börja med att fråga om du kommit igång något redan?

Som några sagt här är det rekommenderat att lägga filmprojekt på en separat disk då de tar ganska mycket plats och kräver en del av datorn. Systemet lägger in ENORMT mycket filer som kan störa just videoredigering.

Jag håller personligen halvt på att svimma här av hunger så jag ska nog inte gå att för långt in i detaljer här. iMovie kan man ha kul i men ska man göra något mer "seriöst" eller ska vi säga "klippa på riktigt" så bör man uteslutande titta på Final Cut eller AVID. Men iMovie är bra för enklare saker helt klart, dock blir man lätt irriterad på det i längden.

Läskigt men sant så bor faktiskt jag också nära Zinken på Söder i Stockholm. Spookey O:-)

Ett tips är att även gå med i Final Cut Pro User Group - där finns ännu fler hjälpsamma galningar som också har en passion för klippning.

1
Bevaka tråden