Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook/IPod HiFi

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-03 17:54

Köpte tillsammans med min MacBook en IPod HiFi som jag kopplat till datorn via en kabel som jag fick av säljaren då kablage inte ingick.
Jag har dock haft problem med denna kabel; med mycket distorsion av ljudet, låter som strömbrus i högtalaren. Problemet uppstår främst om man rör kabeln eller flyttar datorn eller liknande. Vad kan detta bero på?
Kabeln som skickades med kommer från HAMA och jag antar att det inte är den dyraste kabeln då jag fick den på köpet; men enligt säljaren så är det rätt sorts kabel.
Jag noterade dock på kartongen att det nämndes något om en optisk kabel; vad är det för en kabel som avses och skulle en sådan kunna avhjälpa problemet?
En annan fråga jag har är som följer; jag har tänkt att köpa en extra Airport Express och sätta vid min HiFi; finns det ett minsta avstånd mellan dessa två enheter att beakta med tanke på eventuella störningar? Eller kan jag placera dom precis bredvid varandra?

Tack på förhand!

• Medlem
  • 2007-04-04 15:52

Det låter som att du har en glappis kabel eller kontakt på någon av enheterna (macbook eller hifi). Se till att kabeln är _ordentligt_ itryckt. Jag vet inte vilken typ av anslutning som finns på iPod Hifi:n men antar att det är mini-tele (hörlurskontakt) även där. Se även till att du kopplat den rätt: Att du kopplat din macbooks Line Out till Line in på din Hifi. Prova att rucka på sladden i båda ändar var för sig. Om det sprakar när du gör det så har du antingen en trasig kabel eller en trasig enhet (macbook eller hifi). Gå tillbaka och byt det som är trasigt.

/Henrik

Att sätta en AP intill HiFi skall inte vara något problem. HiFi har ju inget med trådlös åverföring att göra.

En HiFi har väl ingen optisk ljudingång? Alltså berör det inte din anläggning.

Tror f.ö. att swek har helt rätt: glapp i kabeln, kontakterna eller in-/utgångarna. En kabel brusar aldrig så som du beskriver av sig själv. Hama är f.ö. ett klassiskt företag inom tillbehörsbranschen för foto och video.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-04 17:48

Så det som står på kartongen om möjligheten att använda en optisk kabel menar bara att det fungerar med den typen av kabel inte att den ger någon förbättrad funktion?

Kanske att den har optiskt ljud då? Tog bara för givet att en glorifierad bergsprängare inte körde optiskt... My bad.

Kanske dags att plocka fram manualen?

• Medlem
  • 2007-04-05 08:24

Om din Hifi har möjlighet att ta optisk signal så kan du använda en optisk kabel (en svart kabel med en genomskinlig optisk fiber av plast inuti) för att föra över ljudet. Den ljudmässiga vinsten med att använda optisk signal är nog i ditt lägge med en Hifi är nog minimal, men det som skiljer mellan en optisk och en vanlig analog signal är att du slipper en en omvandling från digital till analog (som görs i MB:en) och en analog till digital (som görs om det sitter ett digitalt försteg i din Hifi. Jag tvivlar på att du kommer att märka någon skillnad i ljudkvalitet, men du slipper iaf. definitivt alla typer av brus som kan komma att finnas när du använder en analog koppling.

/Henrik

1
Bevaka tråden