- draags
- Medlem ●
Vad säger ni om detta idiotiska prefix.
Lever vi verkligen år 2007
Har vi inte kommit längre...
Varför skapar vi människor fortfarande denna sociala konstruktion - vad är motivet?
Som kille ska jag gilla filmer som 300 - filmer som innehåller förskönande av våld, ett manligt ideal som handlar om stereotyper. Det är muskler, det är mer fåordigt och nästan yxigare dialog än i värsta porrfilmen, det är allmänt korkat.
Nu är rubriken film med prefixen tjej eller kille men man kan sätta detta på andra ställen.
Jag har exempelvis hört de som sagt att en ibook är en tjej dator medan en pro i silver är en killdator.
Va fan.
Romantiska komedier eller rena romantiska draman anses vara tjej filmer.
Va fan de innehåller betydligt mer djup, allvar och innehåll än filmer som exempelvis 300.
Det är våra kära marknadsförare som tror de vinner några tittare om de döper filmen så.
Det värsta är att jag tror att väldigt många går på denna namngivning.
För på gräsrotsnivå tror jag tyvärr inte att vi kommit så långt vad det gäller jämnställdhet och det är hit som tjej resp killfilm riktar sig.
Jag ska för övrigt gå och hyra en tjejfilm nu. Efter bröllopet.
Men jag är konstig för jag gillar filmer med vettigt manus och bra dialog.
300 kommer jag aldrig att se.
Nej, jag är inte det minsta homosexuell. Eftersom det är nästa alternativ efter att vara tjej.
En tanke till... det är vi killar som ska bli förbannade på detta eftersom marknadsförarna anser oss som sådana som inte gillar "livets" frågor utan bara vill ha muskler och snygga bilar etc etc.
Jag ser också hellre efter bröllopet än 300 som jag ärligt enbart sett snabbt igenom - enbart pga tekniken.
Jag är varken homo, bi eller hetero - jag är en sexuell person med ett hjärta som enbart vill ha och ge kärlek.
Och jag instämmer Mattias ang. att det är vi män som borde bli förbannade - jag är man och jag ser hellre en Jane Austin film än en film som enbart handlar om våld, muskler, kvinnor med silikonbröst och snygga bilar.
En tanke till, hur är det rent historiskt när det gäller prefixen tjej/kille - man/kvinna - tant/gubbe?
Har det alltid varit såhär?
Sedan måste jag ändå säga att jag visserligen kan tycka att en film som Gladiator är sevärd men den har ett helt annat djup än för tex 300.
Jag tycker om att titta på romcom-filmer, gärna de där Nora Ephron varit inblandad. Det betyder förstås inte att jag inte kan uppskatta en film som 300.
Att som du påstå att Hollywood-dravel som Gladiator på något sätt skulle ha mer djup än Frank Millers, Lynn Varleys och Zack Snyder tolkning av Slaget vid Thermopyle beskriver och bevisar bara din egen historielöshet och oförmåga att ta till dig modern konst.
På samma sätt som du förutsätter att filmbolaget gör fel när de kanske kallar Sömnlös i Seattle för en tjej-film så gör du själv bort dig när du av oklar anledning inte inser att en film som 300 har mer djup och större konstnärligt värde än någon normal Bruce-Willis-dö hård-film eller ytterligare ett Hugh "osäker-men-charmig-ändå" Grant-kostymspektakel.
Jag tycker om att titta på romcom-filmer, gärna de där Nora Ephron varit inblandad. Det betyder förstås inte att jag inte kan uppskatta en film som 300.
Att som du påstå att Hollywood-dravel som Gladiator på något sätt skulle ha mer djup än Frank Millers, Lynn Varleys och Zack Snyder tolkning av Slaget vid Thermopyle beskriver och bevisar bara din egen historielöshet och oförmåga att ta till dig modern konst.
På samma sätt som du förutsätter att filmbolaget gör fel när de kanske kallar Sömnlös i Seattle för en tjej-film så gör du själv bort dig när du av oklar anledning inte inser att en film som 300 har mer djup och större konstnärligt värde än någon normal Bruce-Willis-dö hård-film eller ytterligare ett Hugh "osäker-men-charmig-ändå" Grant-kostymspektakel.
Jag känner bara - Suck!
Att du tar till personangrepp för inte diskussionen vidare åt något håll.
Om vi ska börja definiera ordet konst som du nu gärna vill göra, så -sure go ahead, men för min del var inte det den grundläggande avsikten med inlägget.
Sen tar du till Bruce Willis i en mening såsom jag sagt detta. Skärpning tack.
Men om vi återgår till den delen där du mellan raderna beskriver 300 som en djup och konstnärlig film, för mig är det bitvis en subjektiv fråga. Jag kan se de tekniskt konstnärliga kvaliterna - det är en teknisk landvinning.
Jag har Däremot svårt att se det djup du pratar om. Det måhända vara av okunskap men jag kan enkelt ta fram en rad filmer som jag tycker har betydligt större konstnärligt värde med ett större djup än 300 men detta är enbart är som sagt enbart vad jag tycker - ingen sanning alltså.
För att ge några exempel: Andrei Tarkovsky - Spegeln, Krzysztof Kieslowski - Veronikas dubbelliv, blå och röd film, Peter Greenaway - Drown in numbers, Ingmar Bergman - Persona, Jean-Pierre Jeunet - Amelie from montmartre. Men som sagt detta är vad jag tycker.
Kan du inte specificera som en liten O.T. vad som gör 300 till en djup och konstnärlig film?
Om vi pratar ämnets ursprung - de prefix som finns så pratar jag inte om vad filmbolagen gör. Jag är väl medveten om hur marknaden styr och hur man tänker angående målgrupp på de olika bolagen. Det är inte bolagen, det är oftast vi på gräsrotsnivå som definierar detta prefix.
Och min fråga kring detta var mer ett nyfiket varför? och när detta kom till rent historiskt. Varför alltid dessa prefix?
Vi kan även välja andra filmer för att detta inte ska bli en diskussion om 300 är bra eller inte.
Jag har sett några filmer nu så det är så illa att jag börjar se vad regisörren bidrar med, kameramannen gör osv. Så jag ställer helt andra krav på filmer numera.
Gladiator var en slit och släng film.
Ett annat krav jag har på filmer är att jag ska tänka på dem dagen efter jag sett dem.
Men jag inser också att jag är i minioritet i alla fall med tanke på dagens filmutbud.
Allt blir allt mer nischat för sin målgrupp.
Problemet är att jag inte bara tillhör en målgrupp.
Ett annat krav jag har på filmer är att jag ska tänka på dem dagen efter jag sett dem.
Det beror ju lite på i vilket syfte man ser filmen. Är man ute efter ren avkoppling så spelar det kanske inte någon större roll om filmen är glömd dagen efter, så länge den skänkte en stunds förströelse. Det kan vara skönt ibland att se en riktigt hjärndöd film efter en arbetsvecka.
Annars är jag nog mera lagd åt "tjejfilmer" än "killfilmer". Äckligt testosteronstinna filmer som "Armageddon" eller "Con air" (för att nämna några riktigt usla) är bland det värsta jag vet.
Är man ute efter ren avkoppling så spelar det kanske inte någon större roll om filmen är glömd dagen efter, så länge den skänkte en stunds förströelse. Det kan vara skönt ibland att se en riktigt hjärndöd film efter en arbetsvecka.
Instämmer helt och hållet.
Men vad är en hjärndöd film som ändå är skön att se? Kan du ge något exempel?
Instämmer helt och hållet.
Men vad är en hjärndöd film som ändå är skön att se? Kan du ge något exempel?
* Terminator 1/2
* Något med Bruce Lee
* Lagomt hjärndöda komedier som Kingpin, Something about that Mary, Coneheads, Office Space
Det finns väl massor, det beror ju lite på vilket humör man är på och vad man har för preferrenser.
Jo vi behöver inte fastna vid 300 - tog den enbart som exempel eftersom den är aktuell just nu.
Jag jobbar och har jobbat länge med film men försöker komma tillbaks till varför jag en gång började med film - att bli berörd - känna saker. För min del ser jag film för olika ändamål. Mitt viktigaste mål både som manusförfattare och som filmtittare är att beröra eller bli berörd. En riktigt bra film är som du säger Mattias en film som lever kvar dagen efter eller iallafall en stund efter man sett den.
Däremot tycker jag det är ok att alla typer av filmer görs och att man inte försöker lägga några värderingar kring val av tittande.
Det jag ogillar eller som känns så postmodernt är just dessa prefix som hela tiden återkommer överallt.
hahah Con Air som hamnat i den eviga "repris på TV film"-kategorin.
Avkoppling för mig är flykt från verkligheten.
Gärna så jag får tänka på något annat. Ge mig uppslag till hur jag ska hantera livet i övrigt. Det skulle inte gå så bra om jag skulle lyda Natrual Born Killers eller någon sådan film...
Jag skulle inte kalla dem hjärndöda - mera som underhållande. Jag ser hjärna en film såsom Something about that Mary.
Ja, Mary var nog ett dåligt exempel när jag tänker efter men det är ju inte precis en film du går och funderar över i veckor efter att du sett den.
Bra komedier har ofta hjärna.
Office Space som driver med ett fenomen visserligen mest ett amerikanskt.
Här kommer även mina åsikter fram om komedier... Something about Mary var hyffsad...
Hjärna eller totalt absurda är det jag gillar.
A fish called Wanda. tex.
Bra komedier har ofta hjärna.
Office Space som driver med ett fenomen visserligen mest ett amerikanskt.
Här kommer även mina åsikter fram om komedier... Something about Mary var hyffsad...
Hjärna eller totalt absurda är det jag gillar.
A fish called Wanda. tex.
Office Space är inte hjärndöd iom att det som du säger finns en tanke bakom den men den har ju inget direkt djup heller. Däremot är den full av användbara citat man kan muntra upp vardagen på kontoret med
Exempel på totalt hjärndöda komedier är ju alla dessa paroider "scary movie", "date movie" mm. Trots att jag verkligen försökt hålla god min har jag aldrig orkat se mer än en halvtimme av en sådan film utan att lämna rummet eller stänga av.
Frågan är om de är "killfilmer" eller "tjejfilmer"?
Film är som musik - ibland vill man höra rock, ibland klassiskt osv...
Samma med film. Ibland action, ibland romantik osv...
För mig finns det inte en genre som gäller. Precis som med musik är jag allätare när det gäller film även om det finns undantag. Filmer som just Conair och favvis hatobjektet Air Force One har jag svårt för. Kanske är det filmer med "air" i titeln som jag inte gillar. Hmm...
När det gäller tjej/kill film så är det väl bara ett sätt att snabbt kunna placera den i ett fack. Som folk gör med allt annat. Håller med om att det är tramsigt.
Fast vem är det egentligen som säger tjej/kill film?
Antingen har jag förträngt det för det för mig är oväsentlig information eller så har jag bara inte hört sett det på länge. Har iofs haft möten med producenter, distrubitörer osv som snackat målgrupp för film men inte som marknadsförings grej.
I Danmark verkar ju då dessa sk "tjej" filmer av kvinnliga regissörer gå väldigt bra.
Kanske dom danska tjejerna är bättre på att dra med sina pojkvänner på bio
Sen måste jag säga att jag uppkattade 300. Såg den i fredags på en stor biograf och det var maffigt. Jobbar också med film så var iofs mest nyfiken på den rent tekniskt. Fast igår gick jag på bio och såg jag The Fountain så man stimulerade lite andra delar av hjärnan än 300.
När det gäller tjej/kill film så är det väl bara ett sätt att snabbt kunna placera den i ett fack. Som folk gör med allt annat. Håller med om att det är tramsigt.
Fast vem är det egentligen som säger tjej/kill film?
Antingen har jag förträngt det för det för mig är oväsentlig information eller så har jag bara inte hört sett det på länge. Har iofs haft möten med producenter, distrubitörer osv som snackat målgrupp för film men inte som marknadsförings grej.
I Danmark verkar ju då dessa sk "tjej" filmer av kvinnliga regissörer gå väldigt bra.
Kanske dom danska tjejerna är bättre på att dra med sina pojkvänner på bio
Nej man marknadsför inte en film som tjej eller kill film - dessa prefix skapas oftast hos folket men även hos recensenter, såg en på svt som först kallade 300 för en killfilm och senare en romcom för tjejfilm. Därav mitt inlägg.
Men som sagt det är inte enbart inom filmen som detta finns - jag har en liten dotter och det pågår ständigt någon form av indelning av vad som hon som tjej ska tycka, gilla och göra.
Det kanske inte alltid sägs med prefix men andemeningen finns där.
Hjärna och hjärta - även fast hjärta även borde innebära hjärna.
Jag gillar RomCom där manusförfattaren eller regissören inte idiotförklarar publiken. Detta innebär inte att idén måste vara komplicerad utan mer att jag ser karaktärer - inte enbart dockor - Barbie och Ken.
Jag gillar Notting Hill, As Good As it gets, Sleepless in Seattle, When Harry meets Sally, Groundhog day osv
Däremot såg jag Mozart & the Whale - som verkligen var totalt meningslös, man lägger till ett sjukdomstillstånd - Asberger och tror att detta leder till konflikt - kärlek är redan svårt från början man behöver inte spetsa detta med bokstavskombinationer.
Jag har också varit irriterad på att man måste dela in allt i målgrupper.
Tex skapades ju TV6 nyligen och då gjordes det tydligt att TV6 skulle vara en mansinriktad kanal och TV3 i fortsättningen kvinnoinriktad. Detta tyckte jag var mycket dumt till en början.
Men sedan visade sig något intressant. Jag slutade titta på TV3 nästan helt. Programmen de visar där blev ju bara mer och mer värdelösa: Top Model, Oprah, Cityakuten, Sex and the city, Våra bästa år, Ricki Lake, Lustgården, för att nämna några. Fullständigt omöjligt att titta på enligt mig. I stället började jag titta på TV6 - faktiskt varje dag. Numera tittar jag nästan bara på TV6, för där visar de bra grejer, som Star Trek, Simpsons, Seinfeld, 2 1/2 men, Family Guy, etc. Tyvärr visar de väldigt mycket hjärndött skräp också, tex Cops, Våra värsta år, etc. Men jag uppfattar ändå kanalen som ganska bra. Dessutom har de en ganska skön stil i sina presentationer.
OCH: Detta gäller nästan alla män jag känner. De hatar alla jobbiga pratshower om "min man var otrogen med tre av mina döttrar och nu är jag otrogen med hans bror", alla hemska kändisprogram om urblåsta kändisar som bara är kända för att de är kända och alla jäkla dokusåpor om bimbos som blir dödsfiender och snackar skit om varandra om de så mycket som råkar stöta till varandra av misstag i en korridor. Nej i stället gillar männen jag känner humor, sci-fi, action och sport, som finns i TV6.
Och faktiskt - faktiskt är det så att de flesta tjejer jag känner är precis tvärtom. De kan inte alls förstå vad som är så bra med Simpsons eller Star Trek - däremot tittar de gärna på Top Model eller Cityakuten ...
När jag försöker mig på att titta på TV3 är det ofta tydligt att allt ses ur ett strikt kvinnoperspektiv. Det tas upp ämnen som kvinnor faktiskt känner igen sig i, men som män bara blir irriterade på. Och på TV6 är det exakt tvärtom.
SVT har ju kanaler som försöker vara neutrala på alla sätt. Jag tycker det är jättebra och de visar enligt mig program av betydligt högre kvalitet än någon annan. Men: Fyfaaaan vad alla klagar på SVT. Det är såå tråkigt, såå onödigt, bara politik, bara finkultur, ojojoj och varför ska man betala så extremt mycket som 160 spänn när allt är så ointressant ... Jag känner ingen under 50 som någonsin tittar på SVT, bortsett från mig själv. Inte ens de allra mest intellektuella och filosofiska personerna jag känner gör det.
Vad jag vill säga är: Jag tror inte att just det här är företagens fel. Det är VI som vill ha det så här. Prefixen stämmer. De som innerst inne tycker motsatsen är i minioritet. Tyvärr.
Tack för ett intressant inlägg Rajje.
Intressant med TV6 - jag jobbade med Tv6 när den var en kvinnokanal.
Du har säkerligen rätt Rajje och jag instämmer helt med att det inte enbart är företagens fel och att det troligtvis är så att VI vill ha det så här. Frågan är om det inte är en social konstruktion och att vi inte vet annat. Bara att se på hur barn från start lobotomeras till att veta om sin könstillhörighet och vad som gäller när man är pojke/flicka.
Jag tittar mest på SVT - till 90%
Romantiska komedier eller rena romantiska draman anses vara tjej filmer. Va fan de innehåller betydligt mer djup, allvar och innehåll än filmer som exempelvis 300.
Jösses, hoppas du inte menar allvar. Förresten den där tunna, ytliga storyn i 300 bygger bara på en fjuttig historisk händelse som i slutänden ledde till att Xerxes drog sig tillbaka från Grekland (och indirekt Europa). Ja, tacka vet jag djupet och allvaret alla romcoms!
Jag ser också hellre efter bröllopet än 300 som jag ärligt enbart sett snabbt igenom - enbart pga tekniken.
Märkligt att såga en films innehåll och djup när du knappt sett den. Duktigt!
Jösses, hoppas du inte menar allvar. Förresten den där tunna, ytliga storyn i 300 bygger bara på en fjuttig historisk händelse som i slutänden ledde till att Xerxes drog sig tillbaka från Grekland (och indirekt Europa). Ja, tacka vet jag djupet och allvaret alla romcoms!
Märkligt att såga en films innehåll och djup när du knappt sett den. Duktigt!
Jag har sett 300 men det djupa våldspornografiska som i stort är det enda som existerar i filmen så blev det några snabbspolningar.
För min del uppskattar jag mer en film med både en inre och yttre resa. Bra RomCom innehåller detta. Karaktärer som förändras genom resan för uppnå sitt mål.
Även bra krigsfilmer brukar innehålla detta.
Och snälla eQ 300 är inget historiskt dokument, det råkar enbart vara inspirerat av detta. Jag hoppas du förstår det.
Jag har sett 300 men det djupa våldspornografiska som i stort är det enda som existerar i filmen så blev det några snabbspolningar.
För min del uppskattar jag mer en film med både en inre och yttre resa. Bra RomCom innehåller detta. Karaktärer som förändras genom resan för uppnå sitt mål.
Även bra krigsfilmer brukar innehålla detta.
Och snälla eQ 300 är inget historiskt dokument, det råkar enbart vara inspirerat av detta. Jag hoppas du förstår det.
Att det inte är en dokumentär är väl självlart. Innhållet bygger dock på historiska fakta vilket ger den mer substans och betydelse än vilken uppdiktad sockersöt romcom som helst.
Din trovärdighet falnar när du själv generaliserar över film som "våldspornografisk" och "utan djup", när samtidigt erkänner att du snabbspolat igenom den. Lite som att döma ut en film som tjej- eller killfilm.
PS. Hur snabbspolar man i en biofilm?
Att det inte är en dokumentär är väl självlart. Innhållet bygger dock på historiska fakta vilket ger den mer substans och betydelse än vilken uppdiktad sockersöt romcom som helst.
Din trovärdighet falnar när du själv generaliserar över film som "våldspornografisk" och "utan djup", när samtidigt erkänner att du snabbspolat igenom den. Lite som att döma ut en film som tjej- eller killfilm.
PS. Hur snabbspolar man i en biofilm?
Äh lägg ner, du har uppenbart missat det centrala i inlägget och stirrar blint på min åsikt kring filmen 300.
Jag startade inte tråden med syfte att diskutera filmen 300, om du känner starkt behov av att försvara dess djup - starta då en ny tråd och jag ser där fram emot dina egna reflektioner kring detta. Där kan du också se över dina kunskaper kring huruvida denna film innehåller historisk fakta. Starta gärna tråden och förbered dig först med att läsa på lite om historien kring ämnet, eller inse att detta enbart är en film med i bästa fall ett underhållningsvärde.
Äh lägg ner, du har uppenbart missat det centrala i inlägget och stirrar blint på min åsikt kring filmen 300.
Jag startade inte tråden med syfte att diskutera filmen 300, om du känner starkt behov av att försvara dess djup - starta då en ny tråd och jag ser där fram emot dina egna reflektioner kring detta. Där kan du också se över dina kunskaper kring huruvida denna film innehåller historisk fakta. Starta gärna tråden och förbered dig först med att läsa på lite om historien kring ämnet, eller inse att detta enbart är en film med i bästa fall ett underhållningsvärde.
Min poäng är att du själv generaliserar, när din åsikt och ämne handlar om det omvända. Märkligt.
Läsa på lite mer om historien?, tillåt mig småskratta. Vet du själv exempelvis Marathons koppling till slaget vid Thermopylae? Eller vad grekiska ordet för mardröm uppkommit ur?
Nåja, du ska få tillbaka din tråd. Jobbigt när inte alla bara håller, eller hur?
PS. Du svarade aldrig på hur du lyckades snabbspola på bio.
Läsa på lite mer om historien?, tillåt mig småskratta. Vet du själv exempelvis Marathons koppling till slaget vid Thermopylae? Eller vad grekiska ordet för mardröm uppkommit ur?.
På vilket sätt visar detta på att filmen är historiskt relevant. Inser inte du att filmen är baserad ifrån ett seriemagasin och inte på någotvis kan ses som en historielektion. Visst är namn och platser rätt rent historiskt men inte mycket mer. Om du fortfarande tror att filmen skulle kunna användas som underlag för skolans historielektioner, ja då är det skrämmande och filmen är i sådanafall farligare än jag tidigare trott.
fanns det ingen dålig film så fanns det ingen bra film.......