Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver tips på program

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ågeeeest jag har bestämt mig för att fördjupa mig i något av alla trevliga program.. har kört reason länge... men skulle vilja lära mig cubase eller pro toopls lr något i den stilen..skulle gärna vilja ha lite tips.. vad som är bra och dåligt med de olika programmen.. tanken är även att jag ska ha något program för live bruk sedan.. jag har massa hårdvaru synthar och sådant.. så jag behöver ha ett program där jag kan spela in i men det ska absolut finnas plugins oxå... funderar även på att köpa ett mbox 2 kort.. me säg vad ni tycker...

Tja, ska du köra live så är kanske Ableton Live ( http://www.ableton.com/live ) ett hett tips.
Kan visserligen inte säga att jag är särdeles förtjust i det själv (gillar Cubase bättre), men många verkar anse att det är mycket bra - speciellt för live-bruk..

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-02-19 15:03

Jag använder Ableton Live när i spelar live, men har gått tillbaks till Cubase när vi mixar.

Cubase största tillgång enligt mig är editeringen och det var det som gjorde att vi använder det igen. Ableton å sin sida har en fönsterhantering som är överlägsen Cubase dito som är det sämsta i världshistorien. Jag kan till och med säga att jag hatar Cubase fönsterhantering. På riktigt.

Pro Tools är ju lite coolt att säga att man kör och det är säkert bra, själv har jag aldrig fördjupat mig i det.

Resten av alternativen kan jag inte alls. Jo Tracktion har jag testat lite, men kom inte in i det riktigt. Finns ju många som gillar det programmet stenhårt.

Beror på vad du pysslar med också tycker jag. Mycket midi så väljer jag Ableton Live, mycket audio så väljer jag Cubase.

Vilket program man använder brukar mest vara en smaksak, de flesta program erbjuder ungefär samma funktioner och man kan göra i stort sett samma saker med alla program.
Om du vill spela live så ska Ableton Live vara riktigt bra har jag hört men jag har ingen erfarenhet alls av det,
Annars finns Logic om du kör Mac och det är väldigt bra på MIDI tycker jag.
Pro Tools är väl egentligen det som är mest praktiskt eftersom de flesta studios använder det så man är kompatibel med dem.

Själv kör jag MOTU Digital Performer och gillar det väldigt mycket och jag skulle nog inte byta bort det i första taget i alla fall...

Vilket pris man kan få programet till spelar ju också ganska stor roll... jag råder dig att titta vad som följer med och jämföra med andra program och med vilka behov du har...

Slutligen vill jag säga att det som avgör vilket program som är "bäst" är hur bra man kan programet i fråga... Alltså det bästa programet är det du kan bäst!

Lycka till!

Ursprungligen av Skilling:

Cubase dito som är det sämsta i världshistorien. Jag kan till och med säga att jag hatar Cubase fönsterhantering. På riktigt.

Och det är därför man kör mac och logic!

det blev ableton

1
Bevaka tråden