Jag kommer från cubase världen men kör logic express på min iBook här hemma. Ett par saker stör mig som fan, går det att ställa in på något sätt?
1. När jag flyttar/förstorar/förminskar regioner hakar den inte i jämna slag mot griden utan för det mesta LITE längre eller LITE kortare. Jag vill att det ska vara som lego, ordning och reda. Går det att ställa in så att den gör så?
2. När jag klipper med saxen i ljudspår kommer en liten irriterande fördröjning innan klippet görs. Varför då? Är min dator för slö? iBook 1,2 ghz, 768mb.
3. I cubase kan man limma ihop små ljudpluttar och dra ut "tom plats" åt höger och vänster till längre bitar, typ en takt. Praktiskt om man programmerar trummor genom att pilla ut ljudfiler och vill kunna kopiera flera takter lite enkelt.
4. I cubase dyker det upp en liten plupp i alla audioregioner som låter en öka/minska volymen, jag tror det är +/- 6db, skitbra om man t.ex pluppar ut en hihat och vill ha lite olika anslag. Finns det någon liknande funktion i logic? Har inte hittat någon.
Hoppas någon där ute kan hjälpa mig!!