Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se dolda filer i finder?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-09 16:59

Ibland när jag ska spara/öppna filer i en dialogruta i vissa program ser jag att det finns filer som inte syns i finder, hur gör jag för att se dem och rarera dem? Dessa filer ser lite "halvdimmade" eller bleka ut i färgen.

De allra flesta dolda filer i Mac OS är dolda just för att man INTE ska radera dem. Gäller även dolda mappar. Jag skulle hålla mig borta från dem för att slippa problem. Eller finns det nån särskild anledning till att du vill radera dem?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-09 18:28

De flesta är filer som jag laddat ned men avbrutit innan de var klara. De vill jag gärna ta bort.

Jony: Här har du exempel på AppleScript som kan visa/dölja dolda filer. Det är att föredra om du inte vill göra det själv i terminalen.

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030409015020645

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-09 19:31
Ursprungligen av glitchpunk:

Jony: Här har du exempel på AppleScript som kan visa/dölja dolda filer. Det är att föredra om du inte vill göra det själv i terminalen.

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030409015020645

Eller ladda ner Onyx där kan du lätt dra på "visa osynliga"
Hålla på med massa krångliga terminal Komandon år 2007 känns väl sådär när det finns funktionell GUI.
Med Path Finder kan man även väldigt lätt visa dålda filer och hantera dom som de vore vilka som helst.

Här är ett script som jag sparat som en applikation, väldigt lätt att använda och fungerar alldeles utmärkt för ändamålet.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-09 19:53
Ursprungligen av glitchpunk:

Här är ett script som jag sparat som en applikation, väldigt lätt att använda och fungerar alldeles utmärkt för ändamålet.

Verkar intressant får jag säga nu börjar det likna nått.
Bara att jag får nått error när jag startar den.

Vad mystiskt, den fungerar alldeles utmärkt här samt på en väns dator som jag skickat den till.

Här är koden, klistra in den i scripteditorn och spara den som en applikation och se om det fungerar bättre då..

set OnOff to do shell script "defaults read com.apple.finder AppleShowAllFiles"
if OnOff = "NO" or OnOff = "OFF" then
	set newState to "show"
	set OnOffCommand to "defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles ON"
else
	set newState to "hide"
	set OnOffCommand to "defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles OFF"
end if

display dialog "Are you sure you want to " & newState & " hidden files? (This will restart the Finder)" buttons {"Cancel", "OK"} default button 2
copy the result as list to {buttonPressed}
if the buttonPressed is "OK" then
	try
		tell application "Finder" to quit
		do shell script OnOffCommand
		delay 1
		tell application "Finder" to launch
	end try
end if
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 11:40

Jag har upptäckt att problemet är filer som börjar med en punkt. Jag kan inte se dem i finder, hur tusan ska jag göra!??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 17:26

använd terminalen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 18:58
Citat:

använd terminalen.

Vad är terminalen och hur använder man den? :">

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 19:14

skriv "terminal" i spotlight, terminalen är nyckeln till unix styrkan i osx

filerna med . före är filer som normalt används till inställningar eller liknande i unix, de syns inte heller då man skriver "ls" (för att lista filer) i terminalen samma som finder..

men om man skriver "ls -a" listar den alla filer och mappar även de med . före, med rm kan du ta bort filer och mappar.

nyckeln till terminalen är att läsa manualen, för att hitta manualen till ls, skriv "man ls", för rm är det "man rm" osv.

med terminalen kommer en helt ny del av osx visa sig

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-11 22:53
Ursprungligen av ntity:

med terminalen kommer en helt ny del av osx visa sig

Precis det kommer visa ett krångligt sätt som regel inte ska hanteras av den som inte vet vad han gör.
Eller har dåligt minne för komandon.
Har svårt att förstå varför man ska krångla till det med terminalen när det inte behövs och dessutom i detta avseendet mindre idiotiskt.
Märks oftast bland rena Linux användare att "hemma" är teminal men anser att det behövs inte under OS X lika lite som komandot tolken behövs i Windows.
Med tillbehör går det mesta att göra på ett bekvämare sätt och ett GUI tillhands.

Enkelhet ser jag i moderna operativsystem idag där är det lite tråkigt "skyddande" att OS X inte har "visa dolda" filer som option.
Gäller att vilja hitta den enkla lösningen och anser inte terminalen är en sån just nu.

• Medlem
  • 2007-04-11 22:34

Terminalen är ond.

Ladda hem Onyx och välj att visa osynliga filer i stället. Terminalen kräver att man vet vad man håller på med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 22:58

jag använder osx endast genom terminalen och quicksilver egentligen då det gäller hantering av filer eller så, har även normalt en 2-3 terminalfönster öppna med irssi, projekt i svn och annat som jag sysslar med under en normal dag, smaken är som baken

Tjarven, linux användare brukar vara dem som är farligast av alla i terminalen, unix användare dock är en annan sak

1
Bevaka tråden