- Heualia
- Medlem ●
- Linköping
Nä, man undrar ju lite vad tillverkningskostnaden är... Men vi som har byggt nåt själva vet ju att det inte är gratis med många reglage etc. Det handlar nog mest om att det är så små serier, det är ju bara att jämföra med andra high-end synthar i samma stil. Cwejman S1 t ex är ju marginellt billigare.
jag tror att folk som betalar det för den är knäppa !
Små serier, dyra/högkvalitetskomponenter, utvecklingskostnader, osv - det drar upp priset. Andra modulsynttillverkare ligger i liknande prisklass om du plockar ihop något med samma innehåll, precis som tommyc skriver.
Jag gissar att tex ARP2600 hade ett liknande pris när den var ny (men hittar inga prislistor), så skillnaden är kanske snarare att det idag finns massa billigare alternativ (både nytt och begagnat) än att Macbeth tar ut överpriser.
Jag gissar att tex ARP2600 hade ett liknande pris när den var ny (men hittar inga prislistor), så skillnaden är kanske snarare att det idag finns massa billigare alternativ (både nytt och begagnat) än att Macbeth tar ut överpriser.
Enligt denna : http://www.emu.com/products/product.asp?category=526&subcategory=527&product=11078
Låg den på $3195.00 (Jag vet inte vad det motsvarde 1972?)
Mvh
Lite OT :
Men här . http://www.rlmusic.co.uk/
kan man köpa en och massor med annat (kanske lite mastiga priser, men det verkar vara instrument i jätte mint condition)
Mvh
Låg den på $3195.00 (Jag vet inte vad det motsvarde 1972?)
Konsumentprisindex för USA har 1972 = 41.8 och 2006 = 201.6, så priserna har gått upp 4.8 gånger sedan dess. Nypriset motsvarar alltså runt $15400 idag. Men dollarn och kronan har halkat runt rätt mycket mot varandra sedan dess så det går inte att jämföra rakt av, men det ger kanske en fingervisning om hur mycket priserna sjunkit.
Men tex Jupiter-8 kostade runt 80.000kr i dagens pengar om jag minns rätt, så det kan man ha som en utgångspunkt för att jämföra priserna då och nu.
Så 44500kr för en M5 är ju nästan ett fynd!
...........
Men tex Jupiter-8 kostade runt 80.000kr i dagens pengar om jag minns rätt, så det kan man ha som en utgångspunkt för att jämföra priserna då och nu.
Så 44500kr för en M5 är ju nästan ett fynd!
Precis vad jag tidigare har reflekterat över... Det här med att syntar skulle vara dyra nu... e ju bara blaj... syntar har väl aldrig varit billigare.. Tex om man ville leka med en modular på slutet av sjuttitalet var man tvungen att va fet yrkes synthesist och veta att man tjänar in vad sjabraket kostade, eller miljonär/instutition... eller va flink i eletronikkunnande å bygga sin egen PAIA..
Det var ju först när yamas/roland digitalkeyboards kom å dippade hela efterfrågan på analogt som hobbyister kunde tjakka på sig fem analogisssar... å på senare halvan av nittiotalet analoga modularer blev typ tillgängligt för engagerade hobbyanalogtalibaner.
40 papp för ett fleskigt .com/macbeth/whatever... är visst massa pengar...men det kostade bra mycket mer förr!
Egentligen... de enda beggade syntar som faktiskt (med alla pengavärdefaktorer invägda) ökat i värde jämfört med vad de kostade då måste vara Korgs MS serie (kan bara för egen del jämföra med vad min ms10 kostade när jag var finnig å prepubertal)
SLUTLIGEN... Välkommen Wowa... kul å se en syntfabrikör på tråden
Det var ju först när yamas/roland digitalkeyboards kom å dippade hela efterfrågan på analogt som hobbyister kunde tjakka på sig fem analogisssar... å på senare halvan av nittiotalet analoga modularer blev typ tillgängligt för engagerade hobbyanalogtalibaner.
Och är man beredd att använda mjukvara (både för- och nackdelar när det gäller modulärsyntes) så är det ännu billigare, till och med gratis om man är beredd att använda open source och/eller shareware.
Egentligen... de enda beggade syntar som faktiskt (med alla pengavärdefaktorer invägda) ökat i värde jämfört med vad de kostade då måste vara Korgs MS serie (kan bara för egen del jämföra med vad min ms10 kostade när jag var finnig å prepubertal)
TB-303 och liknande budgetmaskiner som fått kultstatus tror jag på, tillsammans med en del obskyra rariteter som går för samlarpriser (som gamla Moogmodularer och Buchla i USA). Korg MS? Kanske, med tanke på hur mycket priserna stigit de senaste åren, men jag tror inte det är några jättevinster vi talar om.
SLUTLIGEN... Välkommen Wowa... kul å se en syntfabrikör på tråden
Dito!
£2000 + VAT när den släpptes, enligt Macbeths hemsida. Runt 35000kr med svensk moms.
Nya modellen (vit plåt + en del andra förbättringar) ligger på £2500 + VAT och frakt.
visst klart syntar är billigare idag än förr om man ska räkna om och ha sig.
Det finns en annan sida man kan titta på, vad kostar en semiprostudio idag, kontra 25 år sen? analogsyntar är en del av musikindustrin där priserna inte h a r gått ned lika mycket som ex allt annat. T
a en mixer, hur mycket billigare och bättre har inte dem blivit osv.
Islutändan tror jag det blir mer och mer en fråga om branding...vem vågar/har råd att prisätta dyrt och köpa dyrt, typ alltid någon.
snart(tror jag)kommer behringer att slåsig in på analogsynt banan.,det kommer bli intressant.
.......
snart(tror jag)kommer behringer att slåsig in på analogsynt banan.,det kommer bli intressant.
Höhöhöhöh..*dräggel* Behringer licensierar Korg PS3300.. tillverkar i kirgisistan å kränger för ... 25papp?!? eller om VEM SOM HELST nysläpper denna fetaste av anapolissar så LOVAR jag att ja inte köper en Landrover Defender årsmodell 98 (120 000:-) - utan köper den i stället...
Ang. Behringer å kvalitet egentligen... e dåm så dåliga egentligen? Får tjacka på sig nåra pedaler å undersöka själv
Det finns en annan sida man kan titta på, vad kostar en semiprostudio idag, kontra 25 år sen? analogsyntar är en del av musikindustrin där priserna inte h a r gått ned lika mycket som ex allt annat. Ta en mixer, hur mycket billigare och bättre har inte dem blivit osv.
Analogsyntar är inte så bra som exempel, eftersom det idag oftast rör sig om handbyggda apparater i små serier jämfört med sånt som tillverkades i fabrik av stora bolag förr. Det drar upp kostnaden rejält. Men jämför tex Jupiter-8 med Andromeda - dubbelt så många röster, fler rattar/kontroller/funktioner, effekter, osv, för under en tredjedel av priset.
Lägger vi till digitala syntar är det ännu större skillnader mellan nu och då.
Islutändan tror jag det blir mer och mer en fråga om branding...vem vågar/har råd att prisätta dyrt och köpa dyrt, typ alltid någon.
Jag tror inte Behringer kommer tillverka analogsyntar, av samma skäl som de andra stora märkena inte gör det - det är dyrare, har en mindre målgrupp (som dessutom är kräsnare), kräver stora utvecklingskostnader som dessutom inte går att återanvända på något enkelt sätt (jämfört med mjukvara/DSP-kod), och dessutom finns en hel andrahandsmarknad med relativt billiga klassiker som ytterligare pressar priserna.
Jag tror inte Behringer kommer tillverka analogsyntar, av samma skäl som de andra stora märkena inte gör det - det är dyrare, har en mindre målgrupp (som dessutom är kräsnare), kräver stora utvecklingskostnader som dessutom inte går att återanvända på något enkelt sätt (jämfört med mjukvara/DSP-kod), och dessutom finns en hel andrahandsmarknad med relativt billiga klassiker som ytterligare pressar priserna.
Dito. Iofs, om de bygger dem modulärt inuti så går det att återanvända delarna till olika syntar, men jag är övertygad om att de aldrig kommer ge sig in på den marknaden. Större sannolikhet att t.ex. Doepfer sätter ihop något med fast konfiguration då.
Jag roade mig med att sätta ihop en rätt enkel två-oscillatorssynt med Doepfer-prylar, och landade på ett pris av 970 euro. Då har jag inte räknat med klaviatur eller så.
A-110 Standard-VCO
140,00
A-111 High-End-VCO
240,00
A-108 6/12/24/48dB Low Pass/Band Pass
150,00
A-114 Dual-Ringmodulator
70,00
A-118 Noise/Random
60,00
A-131 VCA logarithmisch
65,00
A-140 ADSR Envelope Generator
65,00
A-140 ADSR Envelope Generator
65,00
A-145 LFO Modulation Generator
60,00
A-100PSU2 A-100 Netzteil 1200mA mit Ringkern-Transformator / A-100 power supply 1200mA with toroid transformer
90,00
A-138b Mixer logarithm.
45,00