Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WordPress på svenska

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har du en svensk MO-fil för Wordpress så vill jag gärna ha ett ex.

Kan vara lite struligt ibland. Tänk på teckenkodningen. Om du har skrivit inlägg i annat än UTF8, så kommer det inte bli kul.

1. Ladda hem språkfilen (här eller på länken ovan) .
2. Gå till wp-includes på din server. Skapa en mapp som heter languages
3. Ladda upp filen där. Tänk på att tillräckligt med behörigheter. 644 (-rw-r--r--) skall du ha.
4. Öppna upp wp-config och ändra delen med "localize" till:

// Change this to localize WordPress.  A corresponding MO file for the
// chosen language must be installed to wp-includes/languages.
// For example, install de.mo to wp-includes/languages and set WPLANG to 'de'
// to enable German language support.
define ('WPLANG', 'sv_SE.UTF-8');
/* Stop editing */

Spara. Och det är klart.

Tänk på att alla teman där ute ibland har språket i själva filerna, och inte alltid använder sig av språkfilen. Så det kan bli en del manuellt hackande. Fick ju hacka loss rejält på (smygreklam)http://www.matblogg.se då grundtemats språk var tyska.

OK. Nu är jag litet klokare.

Hur är det med teckenkodningen? Kollade just att mitt Safari är på (default?) Latin-1. Vilket jag antar att är iso-8859? Är det nån fördel med att köra Unicode?

Jag hade lite problem för ett år sedan med att göra egna MO-filer från PO-filer på mac (jag ville göra min egen variant av WordPress svenska översättning), det löste sig till slut, se den här tråden i WordPress supportforum om nån är intresserad av det.

Ursprungligen av Konfysius:

Hur är det med teckenkodningen? Kollade just att mitt Safari är på (default?) Latin-1. Vilket jag antar att är iso-8859? Är det nån fördel med att köra Unicode?

Kolla den här diskussionen: Vad gäller? utf-8 eller iso-8859-1?

Att det fortfarande inte finns ett smidigare sätt att göra .mo-filer på för oss terminalanalfabeter är för mig ett mysterium. PoEdit hänger sig bara gång på gång (på båda min macar - så jag tror inte felet ligger på datorerna) och LocalFactory kommer bara till .po-filen.

Finns det ingen simpel liten sak som kan kompilera Machine Object Files utan terminalen. Känns fruktat overkill att behöva dra igång poedit på windows för det varje gång.

1
Bevaka tråden