Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skattepengar!!

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-12 09:34

Nu fick man reda på att man får 8500 tillbaka på skatten!
Då blir det genast problem och ångest!

Skall man köpa något till den lilla musikstudion och isåfall vad!?!?!
Skall man rentav lägga till pengar och köpa något rikigt trevligt!!?

För några år sedan hade det per automatik blivit någon ny analog monosynth förstås!
Pro One, MS20 etc. Har redan haft de flesta av dessa dock. Skulle iofs gärna ha igen, men jag har verkligen NOLL fysisk plats och känner at jag täcker in de ljud jag behöver på den ytan jag har till förfogande.
Har alla upptänkliga gitarrpedaler jag behöver etc.

Köper jag inget beständigt för pengarna så super jag bara upp dem eller reser någonstans och super upp dem

Jag kan iofs kosta på mig en trevlig mic preamp och en trevligare kondensator mic, men det känns så TRÅKIGT att köpa ICKE ljudalstrande prylar, även om de kommer att göra inspelningarna vackrare.

Så, jag behöver förslag på något ljudalstrande som tar VÄLDIGT liten plats och som inte är för pilligt (har redan Nord Modular för pilliga saker). Har minimoog för analog värme etc.

Kanske någon liten Casio VL tone eller liknande?
Kanske en adrenalinn?
Hmm, en ARP Axxe är väl ganska liten också hehe ;)?

Eller så kommer en tandläkarräkning eller liknande och löser en del av problemet!

En schysst kompressor är alltid en bra investering. Eller rent av en channel strip? Den alstrar inget ljud men om den är bra så blir du jätteglad när dina ljudalstrare får nytt liv och låter som "på riktigt".

Någon bra effektbox eller kompressor kanske? Eller kör du sånt i datorn? Ett schysst DSP-kort kan isåfall liva upp stämningen avsevärt. Mikrofon + preamp tycker jag annars låter som en väldigt bra idé om det nu är det du känner att du egentligen behöver. Det räcker ju till ett par schyssta monitorer annars.. eller ett ljudkort.. eller nytt kablage till allt.. eller akustikreglering till rummet.. eller ett ok mixerbord.. eller något helt annat.. känns egentligen jättesvårt att tipsa när man inte vet knappt någonting om vad du gör för musik, hur du arbetar, vad du har för mål med musiken, vad du har för utrustning idag osv. Hur som helst.. grattis!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-12 10:21

Har en bra soundcraft mixer och kör ett bar dyra KOSS lurar som monitor, har en vintage reciever för annan lyssning.
Gör väldigt olika genres: Alternativ rock, electro, akustiskt etc!

Har varit inne på en RNC, någon Focusrite, joemeek, DBX etc.
Men då borde jag ju byta ljudkort också kanske. Har ju bara ett Audiophile 2496 idag
Är det någon mening att köpa en 4-6000 kronors channelstrip utan att byta ljudkort eller skall man köra på en JOmeek 3C eller liknande kanske?
Kommr framöver att spela in mer vocals, även för andra sångare.

En bra budgetlösning: http://www.thomann.de/thoiw5_focusrite_voicemaster_pro_prodinfo.html

EDIT: Audiophile är faktiskt inget dåligt ljudkort. Visst, det är inte världens hi-end, men det låter inte sämre än sina storasyskon. Bara färre I/O och mindre lyckade kontaktdon. Se till att kablarna sitter fast ordentligt så är det helt ok. Fast du skulle ju kunna dedikera en del av stålarna till ett bättre kort också. Kanske ett Saffire eller någon Emu-modell med inbyggd DSP som bjussar på kompressor/channelstrip etc "på köpet"?

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-04-12 10:32

Använder Voicemaster pro själv. Har föregångaren också och jag måste säga att de är riktigt bra på att lyxa till ljudet.

Tycker att du ska spara. Har du sen kommit upp i ~US $1,500,000.00, så kan du ju köpa ett eget band. Och slippa göra musik;)
http://cgi.ebay.com/Rednex-The-Band-Is-For-Sale_W0QQitemZ300096748486QQcategoryZ50973QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Jag skall i alla fall köpa trädgårdsmöbler för mina pengar.

• Medlem
  • 2007-04-12 10:53

För -2500 kr så blir det inget roligt.

Ursprungligen av jgb:

För -2500 kr så blir det inget roligt.

Å jo... det finns mycket roligt för 2500:- Du borde kunna få minst två Korg DW6000 för denna summa. Eller lika många MC-303 som du kan elda upp. Eller kanske en schyst digital startsats från Märklin. Om inte annat så tror jag att du behöver en Waldorf Microwave.

• Medlem
  • 2007-04-12 15:09
Ursprungligen av Real Parakeet:

Å jo... det finns mycket roligt för 2500:- Du borde kunna få minst två Korg DW6000 för denna summa. Eller lika många MC-303 som du kan elda upp. Eller kanske en schyst digital startsats från Märklin. Om inte annat så tror jag att du behöver en Waldorf Microwave.

Tror han menade kvarskatt på 2500.

• Medlem
  • Borås
  • 2007-04-12 10:57

ah, surt jgb

.. jag räknade med att få tillbaka ca 8000, fick 300.. får väl vara glad att man slapp pröjsa iaf.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-12 11:01

Hoppar nog Rednex lösningen!

Det lutar faktiskt åt en Voicemaster Pro..
Har inte lyckats hitta något dåligt med denna apparat , på nätet.
Även om det finns alternativ så är ju Voicemastern eh..... silverfärgad och har blå VU

Blir ju en hel del akustisk gitarr och kanske en och annan kvinnlig sångerska som skall lägga vocals i kondensator på vissa projekt.
Satsar på VOicemastern, för det är ju en pryl man kan ha länge.
Sedan kan jag köpa ett Sapphire eller liknande någon månad senare förstås

Tack för tipsen

Om du kör mac och har lite tur så kanske du kan hitta en metric halo uln-2 +DSP för det priset. Mycket bra ljudinterface med ok preamps och en skitbra channelstrip!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-12 11:14

Annars verkar MIndprints Envoice få helt strålande revirews och flera verkar föredra den framför VOicemastern

Eller egentligen.. en groove tubes the brick. Inte lika många balla funktioner.. men verkar vara en väldigt prisvärd preamp.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-12 11:31

Ser ju helrätt ut i alal fall Men jag vil ha en riktig kompressor också, och EQ

Ta dina stålars och gå till en välsorterad musikhandlare, lyssna och avgör. Hörsägen funkar sällan. Mindprint och Focusrite spelar ju i samma division. Den typen av apparater är oerhört subjektiva och dessutom starkt färgade av folks erfarenhet. Jag har varit i studios där allting MÅSTE vara obskyra Neve-saker eller specialtillverkade Telefunken från Statliga Östtyska Spioninstitutet osv. Andra tycker att 80-talsSSL är världens bästa.

Vad det handlar om är att olika människor tycker olika saker beroende på vilka olika människors subjektiva smak de baserar sina upplevelser på. Det finns ingen sanning.

Men helt klart är vissa tillverkare bättre än andra och i 8 fall av 10 är mer pengar biljetten till bättre ljud. Så det är nog värt en extra skatteåterbäring-Vasa att köpa av en butik som kan ge dig möjlighet att lyssna dig fram till rätt manick.

• Medlem
  • 2007-04-12 15:08

Ska få tillbaka ca 17k
Fast 10k går direkt ner i "in-case-shit-happens"-kassan.
Men siktar nog på ett Motu Ultralite eller Fireface 400 för resten.
Har ett AP2496 idag men vill kunna utnyttja alla utgångar på virusen direkt in i burken, vilket ju inte går idag.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-12 15:16

-2500 är ju inte illa det heller!
Man kan ju slippa en massa för de pengarna?
En 32 kanals Behringer mixer med värdlens bästa preamps borde väl kosta 2500?
Skönt att slippa ju!

• Medlem
  • 2007-04-12 15:30

Japp, skattia vill ha ca 2500 från mig.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-04-12 16:35

"beräknat belopp att betala - 4553kr"

FÖR VAD !?!?!?!?!?!

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-04-17 10:40
Ursprungligen av leere:

"beräknat belopp att betala - 4553kr"

FÖR VAD !?!?!?!?!?!

Kunde inte ha sagt det bättre själv...

Här blir det minus 23000:-:'(

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-16 18:09

om du gillar tex MS-20, kolla in korgs legacy collection? mjukvara som är superbillig, 2000:- så har du massa tunga ljud att leka med. Köp en wirre för 250:- och ta en stänkare så är du igång. Och investera de andra pengarna i aktier Om några år köper du upp Moog eller Korg...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-16 19:06

får betala drygt 300 .. bajs ..

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-04-16 19:42

Jag kommer få betala runt 1700:- så för mig blir det inget roligt att köpa... jag tror jag nog "den vanliga semesterkassan" får gå till nåt elektroniskt nu i sommar. Ett par nya monitorer att ha hemma kanske, eller ljudkort. Mixerbordet är ju maxat redan (och patchbayen är det nästan) så ljudgeneratorer får det vara nog med.

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2007-04-16 21:20

Får betala runt 3300 :-, känns inte så speciellt kul.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-04-17 09:44

WOW!!!

650pix!!! fett skönt, blir ennorbergbiljett för det....

• Medlem
  • International user
  • 2007-04-17 10:20

Jag går riktigt mycket back på skatten i år så det blir nog att sälja en del prylar för att klara av att betala den

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-17 10:19

Jag får ~5800:-
Känns skönt. Äntligen ska vi utomlands!

Jag är helt opepp på att köpa saker nu för tiden. Vad har hänt med mig? Jag har tappat köplusten helt. Skönt!

Bevaka tråden