Jag testade med SuperDuper.. Kopplade in en Firewire 800 lacie disk till PB'n och kopierade över allting... Men det blev error efter ca 30gb... För det ska väl gå även om jag befinner mig i systemet? En tanke jag hade var att starta om pb'n i firewire läge (T nedtryckt under boot). Sedan kopierar man över hela PB hårddisken till en annan mac via firewire... Men då verkar vissa kataloger på hårddisken vara låsta, framför allt under /users ...
Grejjen är att det är en väns dator och han använder den fruktansvärt flitigt.. Att lämna ifrån sig den under en hel dag är nästan omöjligt för honom.. Därför var det riktigt surt att SuperDuper faila efter 30gb... Så nästa gång han kommer vill jag vara säker på att det kommer fungera... Det tar trots allt ca 5 timmar att kopiera 120gb via firewire...
Har mina funderingar på CarbonCopyCloner... Men vill veta först hur jag ska koppla osv... Ni som lyckats.. Har ni kört SuperDuper/CCC ifrån den dator ni ska göra backup på? Blir det inte problem att klona en disk som används aktivt av OS X?
Vad har ni för förslag??
EDIT: Bara för att ni ska förstå lättare skickar jag med en skiss...
Alltså är PB'n i alt.1 inloggad i OS X och SKICKAR själv datan till en extern HDD
I alt.2 är CCC / SuperDuper installerad på PowerMacen som alltså HÄMTAR datan från PB'n.. Dock kunde jag inte via finder komma in i User mappen.. Den var låst, hade inte behörighet.. Fixar CCC/SuperDuper det i så fall?