Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur långa kan fiber kablarna vara?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-23 13:59

Hej hej!

Just nu så sitter jag "2,9" meter ifrån mitt brummande rackskåp fyllda med Xraids.
Alla Xraids är kopplade till en 12 portas Qlocig Sanbox och jag skulle verkligen inte ha något emot att flytta rackskåpet ett par meter längre bort! Så min fråga till er är: Hur långa totalt kan fiberkablarna bli mellan datorn och Sanboxen?

Jag har läst på andra forum och oftast får jag svaret 2,9 meter eftersom det verkar vara standarden som Apple säljer men en säljare som jag har pratat med påstår att det går upp till 10 meter! - Stämmer detta? Kan man köpa kortare kablar än 2,9 meter någonstans? 1 meter skulle räcka gott i rackskåpet, behöver bara en lång till datorn!

Vore väldigt tacksam över snabbt svar!

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

Jag är helt okunnig i frågan men kan inte fiberkabel vara i princip hur lång som helst? Annars skulle väl t.ex. inte stadsnät baserade på fiber kunna fungera överhuvudtaget?

Ursprungligen av kjelle:

Jag är helt okunnig i frågan men kan inte fiberkabel vara i princip hur lång som helst? Annars skulle väl t.ex. inte stadsnät baserade på fiber kunna fungera överhuvudtaget?

Maxlängden på kablarna hänger på vilken frekvens och typ av kabel som används. Precis som med Gigabit Ethernetkablar som inte kan vara lika långa som en kopparkabel i telenätet.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-01-23 14:28

Jag är inte säker på att den här kabeln har de kontakter du är ute efter, det är "HSSDC to SFP". Den som Apple säljer själva heter "HSSDC2 to SFP". Du får kika om den där sista tvåan spelar roll.

Hursomhelst är den här kabeln 5m, en liten vinst kanske?

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?A=details&Q=&is=REG&O=productlist&sku=350751

En vanlig Multimode fiber klarar upp till ca 500 Meter...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-01-23 15:21
Ursprungligen av lilledanne:

En vanlig Multimode fiber klarar upp till ca 500 Meter...

Fast nu antar jag att det är Fibre Channel vi pratar om här. En standard som trots namnet använder koppar i sitt kablage.

(Jag är nog ute på lite djupt vatten här. Fibre Channel kan vara själva protokollet, eftersom man verkar kunna köra Fibre Channel över IP också. Nåväl.)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-23 17:15

Oj, okej...Hur får jag reda på vilka kablar jag använder då? Dom är vita, med långa stick "propar" som man stoppar in i Fibre channel Pci-e kortet i macen.

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

*edit*

http://www.apple.com/xserve/raid/fibre_channel.html
Läste nyss att Fiber korten kommer med 2st 2.9meters kablar. Det måste väl betyda att det går att betydligt längre?

*edit* en gång till....

500 meter står det lite längre ner brevid de orange'a kablarna. Undra vad det skulle kosta att förlänga till 30 meter och behålla samma speed - 400mb/s

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-19 08:51
Ursprungligen av Kenneth M:

Undra vad det skulle kosta att förlänga till 30 meter och behålla samma speed - 400mb/s

Tja till den hastigheten behövs ju inte fiber alls Sicka 3 bitar/s och du överskider hastigheten med 20%.

Nu är jag inte så haj på fiber optic men jag skulle vara förvånad om du inte kunde dra 30 meter oberoende av kabel typ och frekvens som används. Såvida du inte ökar frekvensen till närmare radioaktiv strålning eller röngten strålning.

Dessa kablar verkar vara upp till 15 meter. Vet ej om de är vad som krävs dock. Jag skrev bara "fibre channel max length cable" och tröck på "I am feeling lucky".
http://www.uniconn.com.tw/web/product-3.htm

Ett litet inlägg i debatten med reservation att jag har noll koll på Apples FibreChannel lösning.
Jag tror att det är kopparkablar du har och maxlängden på dem har jag tyvärr ingen aning om.
Du kan koppla på adapters ( och få optisk fiber istället, de kablarna, ofta orangea, (shortwave) kan du ha upp till 500 m. Finns även en longwavevariant som kör kilometervis men det har jag aldrig testat.
Jag har 18 fiberdiskar kopplade till två 1gb kanaler över 30 meter kabel, funkar finemang och är helt homemade. Kopparbaserat i loopkort och sedan optiska adapters i båda ändarna. (fast det rullar på mina Silicon Graphics inte Mac)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-23 21:11

Tack för alla svaren/funderingar och tips!

Upsetter - Vad har den konfigurationen kostat dig? Är det en 30 meters kabel eller är den skarvad ett par gånger? Antar att du sitter på nån gammal FFI system?

Björnström - "Maxlängden på kablarna hänger på vilken frekvens och typ av kabel som används" - Vad betyder det konkret för mig? Jag har troligen Apples standard fiberkablar/koppar. Båda portarna går till Sanboxen och ifrån sanboxen går 6 kablar till 3 xraids.

johanf - "HSSDC2 to SFP" - Låter som om det vore 2 olika kontakter på varsin sida men "mina" kontakter ser identiska ut. Kan vara ute och cykla totalt men skulle det varit 2 olika så har jag haft otoligt tur 20 gånger då jag kopplat in och ur raidarna (haha)

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

Mina kablar är 30 meter (tror jag!, längesedan jag installerade dem... men, jo runt det)
Vetetusan vad det kostat över åren men pengar är det helt klart. Jag ska kolla upp det.
Vansinnigt bra är det ju iallafall så det är värt varenda krona

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 22:11

Koppar bör inte vara för långa. Vill du ha riktiga avstånd rekommenderar jag att du går över till fiberkablar. Kolla med din apple åf eller på applestore, finns kopparkablar och anslutningsprylar där.

Man skaffar övergångsdom från HSSDC2 till LC och trycker in dessa i de FibreChannel-portar som skall kommunicera med fiber. Sedan är det bara att ansluta MultiMode-kablage med LC-don (exakt samma kabel som till nätverksswitchar) av valfri längd mellan enheterna. Upp till 500m.
SingleMode (de som är upp till 5 km och oftast blåa och tunna) är cirka 3-4 ggr så dyrt som MultiMode, men fungerar också om man har rätt övergångsdom och kablage.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-02 17:47

Apple rekommenderar är att kopparkablar hålls till max 10 meter och fiber kablar max 500 m, dock ska fiber klara av mycket längre avstånd så länge det är bra kvalite...

En fingervisning gällande fiber.
1997 lyckades Japanska tekniker överföra 20 Gbit per sekund på ett avstånd av 1000 km.

Ursprungligen av Wennerholmen:

En fingervisning gällande fiber.
1997 lyckades Japanska tekniker överföra 20 Gbit per sekund på ett avstånd av 1000 km.

Vad säger det egentligen? 1997 var 10 år sen och kapaciteten är bra mycke bättre idag. Sen är de ju inte riktigt sån fiber det pratas om i denna tråd

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-04-18 07:05

http://www.apple.com/xserve/raid/fibre_channel.html
http://www.apple.com/xserve/raid/specs.html

For connecting over longer distances Apple’s card accepts long and short haul SFP (Small Form Factor Pluggable) optical transceivers for use with fiber-optic cables that can extend over 500 meters. This is particularly useful for organizations using Xserve RAID to back up or archive critical data.

Enligt apples spec är det vanliga SFP-moduler du stoppar dit. Troligtvis funkar HP Procurve moduler också eftersom det är okodade Finisar om inte jag minns fel.

1
Bevaka tråden