- Bullen
- Medlem ●
Någon som vet när nya Motif XS släpps i Sverige och till vilket pris???
Verkar ju riktigt trevlig! hoppas att Yamaha prissätter den så att den hamnar under 24000:- då tror jag den kommer att sälja som smör! annars blir det nog svårt mot Korg M3 och även Roland Fantom X.
Några förhandstips?
Enligt senaste katalogen från musikbörsen ska den komma ut i april.
Priset där är 44 papp för 88-versionen, men den kan knappast kosta så mycket sen eller hos andra.
den kostar 22 000 i USA...
Jag tycker att 22000:- är ett bra pris på XS6 och hoppas på att Yamaha Sverige fattar att de kan sälja fler enheter med rätt pris!?
Kommer den att kosta över 24000:- kommer nog många att köpa Roland Fantom X eller nya Korg M3 istället mig själv inräknat!
Hoppas på ca 22000:- för XS6! då kommer den att få Roland och Korg att svettas!
Precis! dessutom ligger priset mycket högre än konkurrenterna Roland Fantom X och nya kommande Korg M3.
Hoppas att priset på 26000:- är fel, men annars så kan man ju alltid köpa från www.Thomann.de för tusenlappar billigare, de brukar vara billigare, fraktas på några dagar plus bra service!
Yamaha Sverige måste ju förstå att idag kollar man runt på nätet efter olika priser och handlar självklart där det är billigast, tyvärr inte i Sverige.
Så om de vill sälja en hel drös så får de ha ett bra pris vilket enl mig är högst 24000:-
Jaha nu var riktpriset satt i Sverige!
Hutlösa 28900:- kanske kommer att säljas för 27000:- i vissa affärer!!!men man kan ju alltid köpa i tyskland www.thomann.de för ca 22500:- istället!
Vart väljer man att handla? inte så svårt att fatta.
Sen är ju frågan var nånstans på thomann´s hemsida som du har hittat det....jag gör det inte iallafall.
Jag köpte en mo8 och är helt klart nöjd, bra ljud och helskönt klaviatur motif xs ligger högt på önskelistan nu jag har aldrig tidigare kört med yamaha prylar så blev glatt överraskad över ljudet i jämförelse med korg och rolands alternativ i samma prisklass.
Jag fick ett mejl från Thomann att den kommer att kosta ca 23000:- med Svensk moms!
Det är ju i alla fall nästan 3000:- billigare än i Sverige!
Hörde mig för på 4sound vad de tar för den och dessutom försökte jag pruta men hör och häpna, det strider mot 4sounds policy!????
Kan man skönja en kartell bildning i Sverige tro?
Alla återförsäljarna kanske kommit överens med Yamaha Sverige om att inte gå under en viss summa?
När det hette Estrad Musik=Stockholm söder så var de ok att pruta lite då och då men inte nu?
O:-)
Hörde mig för på 4sound vad de tar för den och dessutom försökte jag pruta men hör och häpna, det strider mot 4sounds policy!????
.....
När det hette Estrad Musik=Stockholm söder så var de ok att pruta lite då och då men inte nu?
O:-)
Hmm, märkligt... Fast de kanske skulle säga en annan sak om du verkligen stod där i butiken och ger sken av att hugga till om du bara får rätt pris.
... fast när jag tänker efter var det lite samma sak på Estrad i Karlstad innan de bytte till 4Sound. Jag brukade alltid få ett bättre pris än det som stod på prislappen, trots att jag aldrig försökte pruta. De sänkte automatiskt åt kunder som handlade där ofta, men allt detta har upphört efter att de bytte namn till 4sound. Eller så tycker de bara inte om mig längre, jag kanske har utnyttjat det här med att låna hem och prova grejer gratis innan eventuellt köp lite väl mycket
Jag tror att musikaffärerna kommer inse att konkurrensen från de tyska näthandlarna kommer bli för stor och hoppas att de måste fan ha bättre priser på grejerna annars köper folk nån annanstans..
thomann o de har ju garanti de med ,det är ju bara att det är lite mer jobb för att skicka dit dem...o oftast så brukar ju sakerna vara hela vid ankomsten ,men vissa tycker säkert att det är värt 3000 kr extra för bekvämligheten.
Nåt som jag tycker är så jävla tråkigt är att musikaffärers hyllvärmare ska få behålla priset de hade när de var nya.
man ser rätt ofta syntar o annat som har suttit i sina ställ de senaste 4 åren och som har listpriset på de,typ..
musikbörsen är väl experter på de ,tycker jag.
Man undrar ju om de vill sälja grejerna eller bara har de för att visa att " Vi har syntar också"
alltid kul o se hur mycket det kan skilja mellan begangnat priserna på en synt o vad de väljer att ta för de i en musikaffär.
jag säger inte att de bör anpassa sig efter begangat marknaden, men det gör ju ändå att vissa grejer kommer de aldrig bli av med..
Sett en motif-rack ,alltså första versionen för 14995 kr på musikbörsen i örebro i höstas.
Vem i hel***** får för sej o köpa den??
Eller vad sägs om en oexpanderad, begagnad, Roland JV1080 för 5500 kronor?
Minns inte vilken musikbörsbutik det var, såg det i höstas tror jag.
Tycker den är ännu värre än Motif-racket.
Vi borde starta en tråd där folk kan skriva vilken sköna överpriser musikaffärerna har på äldre grejer och nya ioförsig också...
Det kunde bli en riktig humor-tråd det : )
Finns en riland XV-3080 med 2 exp på musikborsen.se som de vill ha 13.495 kr för..
Sett den i flera år tillomed.
Den kommmer de säkert bli av med..... eller?
HEK?? Det enda som är lika billigt eller billigare på musikbörsen är när de har utförsäljning på en viss produkt, då brukar de komma ner i nästan samma pris som musicstore.
Det stämmer faktiskt ibland. Vissa saker kan vara billigare utan att det är utförsäljning, men överlag så är ju Thomann billigare.
Det är inte ofta det är så, men det KAN hända, ibland
Ljudkort från E-MU var exempelvis några hundralappar billigare där än på Thomann. Åtminstone för ett år sen. Men om man är i köpartagen så ska man inte helt räkna ut de svenska butikerna vad gäller priser, med lite tur kan man hitta billigare här också. Fast överlag inte.
Jag tror att skillnaden i butikerna mellan förr och nu är att konkurrensen (bland annat från nätet) har ökat otroligt på senare tid. Det betyder att butikerna redan från början tvingas pressa priserna rätt hårt, och att de håller ett öga på varandra så att ingen ligger alltför mycket under de själva. Förr var priserna inledningsvis lite högre och sedan kunde man pruta ned det lite, det är svårare nu eftersom marginalerna är mindre - det är liksom prutat och klart från början. Således ligger nästan alltid butikerna idag en 10-20 procent under listpris. Så var det aldrig förr.
Listpriset sätts i sin tur av generalagenten, och där avgörs också marginalen till butikerna.
Eftersom Tyskland är en mycket större marknad än Sverige kan de kränga fler produkter och behöver inte lika stor marginal på varje pryl för att klara sig.
Jag tycker personligen dock att det är värt en slant att kunna gå in i en butik i Sverige och testa prylarna, samt få garanti och service på plats. Om skillnaden är knappt två tusen på en synth som kostar 25 papp så är det inte helt orimligt enligt mig. Postorderförsäljning är liksom inte min grej, jag gillar personlig service, att kunna fingra på prylarna och diskutera med butikspersonalen. Prisskillnaden kan naturligtvis inte vara hur stor som helst, men konkurrensen från nätet pressar nog ner det så gott det går.
Min erfarenhet är att 4Sounds priser står sig mycket väl, och att man faktiskt kan få ytterligare lite rabatt när de känner att man är en seriös kund. Det är rätt självklart att de inte har något större intresse av att bara rakt av ge tusenlappar i prisavdrag till vem som helst som bara ringer runt och jagar lägsta pris.
Den som handlar på postorder tycker jag dessutom har förverkat sin rätt att gnälla på att utbudet i svenska butiker är för dåligt. Det blir lite som när alla åker och handlar på stormarknaden och sedan gnäller över att de små närbutikerna med den fina servicen tvingas stänga. Man måste liksom leva som man lär...