Första "plattan" jag började använda var en A3 och det va riktigt jobbigt ibörjan. Den var mappad till skärmen som var en 24" så det såg säkert rätt roligt ut att titta på när jag satt o jobba (flaxa säkert rätt kraftigt med armarna..) Har använt wacom plattor i lite över 6 år och jag får väl lite ont till och från men det är enbart för att man sitter på ryggen (ligger..) och har armhålorna på bordskanten.. Men det fixar man lätt genom att sätta sig korrekt. Största problemet är troligen höjden på bordet. Här på jobbet sitter jag rätt lågt och bordet är rätt högt och det kan bli lite små jobbigt ibland. Hemma har jag de perfekta förhållanderna.
Angående placeringen... Eftersom jag inte haft mindre plattor än a4'or så har det kommit naturligt att jag har den precis framför mig. Tgnbordet precis framför plattan.
Och nu när jag tänker på hur jag sitter så verkar jag ha mina armbågar på/vid plattans långsida (den närmast..heh) och när jag behöver skriva något som nu, så har jag hela underarmarna på plattan. Rätt bekvämt eftersom handleden får stöd av plattan och att fingrarna hamnar på "perfekt" höjd för att skriva.
Angånde scrollningen... Har Intuos 3 A4 på jobbet och hemma och när jag inte orkar använda "touchpadsen" så drar jag bara "penpekaren" på sidan jag surfar. Fast i ditt fall antar jag att du är ute efter samma alternativ man får i olika program när man scrollar.
Har inge bra svar på det. Kanske går att fixa till i inställningarna...
"Rätt teknik för att klicka rätt" - heh? Jag vilar hela armen på plattan så det är inte så svårt att pricka rätt för mig Exakt samma princip som när man satt på skolbänken. Skriver visseligen som en kratta men i det här fallet spelar det ingen roll! heh.
Se till så att du växlar mellan mus o penna! Jag kan inte använda en mus idag. (Inget illa menat men...) - Jag känner mig helt handikappad i vänsterarmen (är vänsterhänt) när jag sitter med en mus idag. Allt går så "segt" med mus. Så sitter du och pillrar lite med 3d paket så ger jag dig rådet: Använd mus för modellering och plattan för texturering! (personlig åsikt)
Med vänliga hälsningar,
Kenneth M