Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elgato och HD?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag undrar om någon vet vad det är man ska skaffa om man vill se HDTV på en mac i Sverige. På Elgatos hemsida står det att Elgato 410 har stöd för HD men jag har sett tveksamheter från andra sidor. Om ni vet berätta gärna. Jag behöver inte 1080p men 720p vore nice. Jag kan dock inte köpa Elgato Hybrid för att jag vill att det ska fungera då det analoga nätet är nersläckt. Den vet jag däremot att den klarar HD. Så mina frågor är klarar Elgato 410 HD. Om inte så finns det något sätt det går att se HD på en mac (jag vill kunna använda programkort som boxer och dylikt).

Detta skriver jag eftersom jag planerar att skaffa en Intel iMac Core 2 Duo och vill gärna se HDTV på den.

  • Medlem
  • 2007-04-08 23:40

410 kanske tar emot HD men visar inte HD. Däremot har den plats för CA.-modul.
Den som klarar HD heter EyeTV Diversity. Den har två mottagare, kan visa en kanal och samtidigt spela in en annan. Alternativt används bägge mottagarna till HDsändning. Dock saknar den kortplats för betalkanal.Idag är ett abonnemang hos Canal Digital eller Com Hem den enda möjligheten att ta in HDTV i Sverige. Marknätet dröjer.
Räkna med att inspelningar tar duktigt med plats och att det blir dyra dubblelayerskivor om du vill bränna.:tveksam:

Så det är alltså omöjligt i dagens läge att få HDTV i sin mac via betalkanaler?

Jo jag tänkte att det vore trevligt att det fanns stöd för HD på 410:an för om boxer skulle börja sända HD så slipper jag skaffa en ny box för TV på datorn för ytterligare 3000kr när jag vill ha HD.

P.S. En anledning varför jag vill se TV på datorn är för att om boxer sänder HD så slipper jag köpa en HDTV.

En sak till, det är viktigt för mig med betalkanaler så Elgato Diversity är ingenting jag kan tänka mig.

  • Medlem
  • 2007-04-09 16:13

Så vitt jag vet finns ingen bra lösning idag. Kanske om man kan kombinera en box med kortplats och Diversity. Den dag man sänder HD i fria marknätetkan diversty vara något men innan dess har du de dubbla mottagarna. Har du tänkt spara på DVD? BlueRay är svindyrt än så länge och HD tar väldigt stor plats.

Ursprungligen av Considerate:

Jag kan dock inte köpa Elgato Hybrid för att jag vill att det ska fungera då det analoga nätet är nersläckt.

Va? Missar jag något här? Själva grejen med hybriden är väl att den klarar både analog och digital signal!?...

Ok så det går alltså att koppla sin "vanliga" digital tv box till Hybrid via antennkabel och på det sättet få tv i din mac?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-29 22:35

TV4 försvann

När jag uppdaterade min Elgato DVB-T till 2.4 så försvann TV4 och kanal 6.
Har någon annan varit med om detta eller kan någon säga varför det kan ha blivit så här?
Jag har utmärkt mottagning och får in minst 15 kanaler till fast de kan jag inte se då jag inte betalar för dem.

Missade visst att jag inte startade en egen diskussion. Sorry

Senast redigerat 2007-04-29 22:46
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-05-07 17:08

Jag googlade lite och det påstås att 410 ska kunna visa HD.
Jag sitter själv o funderar på att köpa en sådan, men vill veta om den klarar hd.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-12 09:49

Hårdvaran spelar ingen som helst roll ifall den kan spela HD eller inte, utom på satellitversionen eftersom HDTV-kanalerna sänds i en annan standard som satellitversionen av eyetv (310?) inte får in.

Det ligger i mjukvaran och Eyetv-programmet har INTE stöd för h.264 (mpeg4)-kodning än. Och eftersom all HD i europa komprimeras med mpeg4 så kommer du kunna spela in programmen (eftersom hårdvaran kan ratta in frekvenserna utom i satellitfallet) men du kan inte spela upp filerna sedan eftersom programvara inte kan koda av dem.
Däremot klarar programvaran HDTV kodad i mpeg2 - men mpeg2 används inte i europa för HDTV, bara för standardtv.

Alltså: köp du en 410 - när elgato programmerat in stöd för h.264/mpeg4 så kommer du kunna spela in och spela upp HD-kanaler. Dock så kan du nog glömma HDTV via marknätet för överskådlig framtid, så du blir nog utan ändå... men det är ju inte elgatos fel.

1
Bevaka tråden