Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart tog analogsyntharna vägen?

Tråden skapades och har fått 137 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-03-27 14:43

Eller så sätter man av pengar istället några månader, då vet man att man har lite att ta av om det krisar sig. Banker är inte lika förlåtande. Dessutom slipper man sälja prylar för att man har ont om pengar!

En gång har jag köpt en synt på avbetalning. Just då hade jag inte 5000 kr. Tänkte "äh, det betalar jag av på tre månader". Problemet var att det tyckte inte de som hade lånat ut pengarna, de tyckte att jag skulle betala av allt på 36 månader tror jag det var. Maximera sin inkomst från ränta helt enkelt. Inbetalningskorten var på den lägsta summan, så jag fick joxa lite för att betala tillbaka allt så fort som möjilgt.

Nåväl, kontentan är denna: De som vill låna ut pengar till dig vill du förmodligen inte låna av, spara ihop innan köpet är vettigare fast mycket svårare...

Fast de avbetalningar jag gjort har varit helt flexibla i hur mycket man betalar per månad (så länge man håller sig över en viss mini-gräns). Vill man betala fortare så är det inga problem alls. Det kan ju förstås va olika på olika ställen, men JAM och 4Sound har iallafall vettiga villkor...

Vi har för övrigt en liten buffert undanlagd så jag lär inte bli tvungen att sälja nåt om det skulle bli knapert en månad. Men visst, kan man spara i förväg så är det ju säkerligen bättre...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-03-27 15:16

nackdelen är att det inte görs så många analoga längre. och det är
de gamla som är roliga [vissa. inte alla].

känns som att det är analoghysteri igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-27 18:42

Tyvärr tycker jag dom nya analogisarna PEK,MEK, A6, Voyager, Moog LP m.m. inte har samma muffighet som dom äldre. Jag vet inte om det är dom nya förbättrade kretsarna som helt enkelt är för stabila.
Jag tycker t.ex. jag kan kräma fram ett varmare ljud ur min Pro~One än min Voyager. PEK:ens VCO:er och VCF låter verkligen Sequential men Prophet~5:an låter mer levande.

Det kanske helt enkelt är så att våra nya analogisar måste moogna 20-30 år innan dom låter riktigt riktigt organiskt... ellé?

Fördelen med nya är garanti och att dom troligen funkar i 10-15 år. *hoppas jag*

Mvh
Demokid

Håller med ang. TR-808-pris.

Fast å andra sidan kanske jag är på väg att plöja ner nästan lika mycket som den dyraste TR-808:an jag köpt i delar för att bygga en klon...

Ursprungligen av altemark:

Håller med ang. TR-808-pris.

Fast å andra sidan kanske jag är på väg att plöja ner nästan lika mycket som den dyraste TR-808:an jag köpt i delar för att bygga en klon...

Är det en klon i ett unikt ex eller hade du tänkt sälja dem? Jag vill i första hand åt bastrumman och hattarna men det skumt mikrosvajiga groovet - lite otajt klocka i sequencern kanske - och den naturliga kompressionen (heter det så? ser helskumt ut) som uppstår i Mix Out är vad som verkligen gör 808:an svår att ersätta.

Fixar du det så är jag potentiell kund. Men inte över 6k!

"e det seriöst?"

Lyssna på kallback, gott folk.

Nej! Sälj inte saker i delar. Det är fan kriminellt att plocka sönder fungerande rariteter bara för att tjäna en slant. En sak är att sälja fungerande delar av ett trasigt instrument, men att slakta oersättliga maskiner för några kronor mer går ju helt bort.

Citat:

Det kanske helt enkelt är så att våra nya analogisar måste moogna 20-30 år innan dom låter riktigt riktigt organiskt... ellé?

He he he... moogna...

Men låter de så stelt på gamla inspelningar då? Det borde de ju göra om det ligger något i det du säger. Du får testa med den PEK. Kör den i mikrovågsugnen och gräv ned den över sommaren. Sedan går vi höra hur den låter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-28 14:59
Ursprungligen av Real Parakeet:

He he he... moogna...

Men låter de så stelt på gamla inspelningar då? Det borde de ju göra om det ligger något i det du säger. Du får testa med den PEK. Kör den i mikrovågsugnen och gräv ned den över sommaren. Sedan går vi höra hur den låter.

Nä det har du rätt i... dom gamla inspelningarna låter ju faktiskt inte stelt... Det är väll bättre kretsar som tar udden av grejerna men man vinner ju stabilitet.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2007-03-28 10:27

Eller spela in nya analogisar på svajigt band istället föt cubase, pro tools och annat hittepå.

  • Medlem
  • 2007-03-28 10:30

kallback: Du lade ju inte ens ut CS-10, utan sålde den i smyg till Volantiz... klart den är svår att sälja då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-28 11:04

Egentligen borde man nog bara bli bra på att löda och sen bygga sina egna synthar.
Nån som har en lista med vilka delar jag ska köpa på ELFA för att få ihop en 808:a?

  • Medlem
  • 2007-03-28 11:16

ooh..elfa är så dyrt. blir det inte billigare om man beställer högkvalitetsprylar från mouser? hursomhelst så är futurlec sjukt billigt, 20 cent för 10 motstånd och pottar för 50 cent styck. däremot vet jag inte hur kvalitén är på deras produkter. om man vill hålla priset nere är det väl futurlec som gäller iaf

Jag tror jag har löst mitt problem...med att vilja ha en moog, en cs15(30), en sy-1 enpolivoks,en ms20 en synthacon..(ja ni hajjar)..
Jag bygger en modular av blandat märke.. Blir lite dyrare än en ms20a men..SEN är jag fri från jobbiga ebay bjudningar å ångest... utan köper/bygger bara nya filter/osc. i takt med upptäckar glädjen... ett filter DIY kostr kanske300 bagis... åsså har man ett nytt sound...
Vil man ha lite ostabila osc. - ja då ere bara å koppla in lite modifiers på cv...

Låter inte det som en jätte bra ide

  • Medlem
  • 2007-03-28 11:27

tänk på att det inte är elektroniken som kostar när man diy:ar, det är paneler, pottar och sånt. sånt kan bli väldigt dyrt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-28 11:46

freddp:

Menar du Yamaha sy-1? En sådan har jag haft... tok tråkig. Tröttnade efter 30 minuter.

Mvh
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

freddp:

Menar du Yamaha sy-1? En sådan har jag haft... tok tråkig. Tröttnade efter 30 minuter.

Mvh
Demokid

Nej! Både SY-1 och SY-2 är ju helccola. Fick till både sköna basar och leadljud med min gamla CSY-1 orgel. Att den sedan har GX-1 filter och aftertouch är ju bara bonusar.
Visst, det är ju inte en synth man programmerar kanske. Men ljudet var tillräckligt gött för att jag skulle fastna. Hade gärna haft en Yamaha SY-2 men de är extremt svåra att få tag på.

Köpte just en Korg Mono/Poly från vendolin. Ringde tydligen en kvart eftar att han lagt ut den. Han var så vänlig o plocka bort annonsen och väntade 1½ vecka för att jag skulle få lön.
Hade tydligen ringt fem personer på bara på den timman han hade annonsen uppe:)

Mvh Axcel

  • Medlem
  • 2007-03-28 12:57

den där monopolyn måste jag ha missat totalt...jag var väl inte tillräckligt snabbt, jag som ändå tittar flera ggr om dan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-18 12:51

Här är i alla fall en MemoryMoog LAMM på Vendolin. Jag kan säga att den är i väldigt fint skick då jag känner ägaren. Fan att jag inte har pengar just nu, skulle så gärna vilja äga en LAMM.

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60004&annonceid=5030050

Mvh
Demokid

Mmmm... mmm... Memorymoog... smaskigt.

Förresten... "härliga instabila oscillatorer" i all sin ära. Det är ju bara att tillsätta en liten pytteskvätt slumpvis modulation med lagom hastighet så blir ljudet direkt gammalt o gött!

  • Medlem
  • Skurup
  • 2007-04-19 00:49
Ursprungligen av The Pearl:

Mmmm... mmm... Memorymoog... smaskigt.

Förresten... "härliga instabila oscillatorer" i all sin ära. Det är ju bara att tillsätta en liten pytteskvätt slumpvis modulation med lagom hastighet så blir ljudet direkt gammalt o gött!

NEJ NEJ NEJ ! ! ! Det blir inte det samma! Exempel? hmmmm,,,,,tänka,,,, JP6-rösterna stämmer om sig efter ett tag och ger riktigt oförutsedda och härliga ljudmattor. Eftersom rösterna blir olika snedstämda går det inte att göra digitalt. såtillvida att man inte gör en patch per tangent. Men jag tror inte det är så många som gör det.

Citat:

Eftersom rösterna blir olika snedstämda går det inte att göra digitalt.

Klart som tusan att det går

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-19 10:15

Här är några tips på hur jag får min A6 lite mer "vintage sounding".

1. Jag har alltid Temp och Background Tune "Off".

2. Lägger lite Keyboard Track samt Keyboard Track Offset på en av VCO:erna så att den sakta stämmer ur sig ju högre upp på klaviaturet jag lirar, inte mer än 0.01-0.03 men det räcker.

3. Ibland låter jag Keyboard Velocity eller Aftertouch styra Pitch på en VCO, endast lite typ 0.02 för att få den att låta som en okalibrerad gammal polyfonisk best. Kan även styra filtret på samma sätt för att få lite olika klang på filtret ála Polysix.

3. En annan sak för att få ett mer Instabilt sound på VCO:erna är att lägga lite modulation ifrån en S&H som går igenom en Lag. Långasam modulation som är lite random.

Tänk vad man får jobba för att det så låta som man vill, som en gammal muffig poly analogis. Tyvärr räcker det oftast inte. Jag satt och programmerade en muffigt brass/stråk leadjud som jag tyckte lät jätte varmt. Sedan gjorde jag ett liknade ljud på min OB8... Det hemska var att OB8:an hade mycket mer botten, värme och kladdighet. Jaja ska inte klaga A6:an är en bra synt som jag använder mycket men vill jag ha riktig analog värme och kladd väljer jag att göra ljuden på OB8, JP8 eller liknande.

Mvh
Demokid

för att återgå till första inlägget i denna tråd :

>För bara ett par år sedan så verkade det krylla av mastiga analogsynthar på >annonsmarknaden. Men nu verkar det vara tyst som i graven.

äh, idag är det ju inga problem att få tag i gamla syntar egentligen, med massor av svenska annonsmarknader/auktioner på nätet, typ nästan vad du vill kan du ju få tag i ,om inte annat på (utländska) ebay om du är beredd att betala

nä, skillnad var det förr, innan internet, det vet vi gamla syntfarbröder som var med på den tiden
det begav sej
den enda tidningen som hade några syntannonser öht var väl musikermagasinet, ville man köpa eller sälja nåt så fick man plita ner sin annons på en liten lapp som man klippte ur tidningen samt posta den i kuvert medelst frimärke, sen kunde det om man hade otur ta 2 MÅNADER innan ens annons kom med i tidningen, så vem sa att det var bättre förr...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-19 23:39

Ha Ha, sant... och så fanns Gulatidningen. Den kom ut två gånger i veckan. Jag köpte den tidigt på morgonen för att scanna Klaviatur rubriken för att vara först att hitta klippen. Där hittde jag min 8 rösters OB-Xa för 3 papp och min MS20 som är i nyskick för 3500 kr. Min Crumar DS-2 köpte jag osså via Gulan...
Jag satt in en Köpes annons efter en Crumar DS2. 4 månader senare ringer en kille och säger att han har en DS2 Det var tider det. Köpte den i lagret på Konsum Skogskyrkogården för 2 papp. Det var tider det!

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-04-20 00:44

Jag skulle nog allvarligt överväga om jag inte skulle öva upp mina lödnins-skills om det fanns ett byggkit för en ms-20. Det är egentligen inte någon speciellt bra synt på något sätt enligt mig, men den har ett speciellt sound helt klart, och är rolig att patcha. Summan av kardemumman: Ett kit hade vart trevligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-20 07:42
Ursprungligen av Clase:

ms-20. Det är egentligen inte någon speciellt bra synt på något sätt enligt mig, men den har ett speciellt sound helt klart, och är rolig att patcha.

Är det bara jag som tycker att MS-20n är grymt överskattad? OK, den har kul filter som tjuter lever fan, men hur kul är egentligen patchbayen - oöverskådlig och ofullständig! Saknar framförallt möjlighet att krana ut oscillatorerna separat innan mixer och extern ingång för ringmodulationen. En annan sak som också stör mig är frånvaron av PWM, något som Korg åtminstone skulle kunna gjort patchbart via jack.
Näe, MS-20ns "semi-modularitet" känns mest som gimmick för mig...:mad:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-20 09:07
Ursprungligen av kroffe:

Är det bara jag som tycker att MS-20n är grymt överskattad? OK, den har kul filter som tjuter lever fan, men hur kul är egentligen patchbayen - oöverskådlig och ofullständig! Saknar framförallt möjlighet att krana ut oscillatorerna separat innan mixer och extern ingång för ringmodulationen. En annan sak som också stör mig är frånvaron av PWM, något som Korg åtminstone skulle kunna gjort patchbart via jack.
Näe, MS-20ns "semi-modularitet" känns mest som gimmick för mig...:mad:

håller med ang mixer + ringmoduleringen. dock det där med pwm, är det inte därför korg vill att man köper en ms-10 och har tillsammans med tjugan?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-04-20 18:19
Ursprungligen av kroffe:

Är det bara jag som tycker att MS-20n är grymt överskattad? OK, den har kul filter som tjuter lever fan, men hur kul är egentligen patchbayen - oöverskådlig och ofullständig! Saknar framförallt möjlighet att krana ut oscillatorerna separat innan mixer och extern ingång för ringmodulationen. En annan sak som också stör mig är frånvaron av PWM, något som Korg åtminstone skulle kunna gjort patchbart via jack.
Näe, MS-20ns "semi-modularitet" känns mest som gimmick för mig...:mad:

Du är inte ensamen! Det är man bara i rymden!

MS20 är överskattad, den är konstigt byggd saknar triviala funktioner ,en jäkla kantig låda etc.
men om det finns en marknad för ett nybygge så varför inte! Om folk är så stolliga att de betalar
10k för en så tråkig synth så varför inte!:)

Nån kan säkert rita i hop en på en vecka och göra en snabb kalkyl på kostnaden,
nått säger mig att det inte behöver bli så fasligt dyrt, men varför igentligen?
Varför repetera gammalt skit!O:-)

Men det går att göra!:cool:

Senast redigerat 2007-04-22 14:36
Bevaka tråden