Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har någon testat Tubestick?

Tråden skapades och har fått 179 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om jag köper en TubeStick i england, kommer den inte att fungera i Sverige sen då?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-19 16:43

Jäkligt nära nu att slänga ut tvén och köpa denna, suger på karamellen lite först.

jaha - någon som köpt och fått? elgato kan ju spara i TV-format...kan denna det också? det är ju en fördel...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-20 07:21

Jag läste någonstans att denna inte fungerar för ComHems kabel... någon som vet mer om det?

Ursprungligen av Timber:

Jag läste någonstans att denna inte fungerar för ComHems kabel... någon som vet mer om det?

Om du läser produktspecifikationen så ser du att den fungerar för luftburen digital mottagning, och att produktens säljs med tillhörande antenn. Det är inte för kabelanslutning.

https://www.equinux.com/eqnetwork/store/products/tubestick.html?country=162

och om man har kabel - vad skall man köpa då?

Ursprungligen av el gringo:

och om man har kabel - vad skall man köpa då?

Då kan man välja mellan Elgato och Miglia. Det har olika produkter för kabelanslutning.

Kan denna köras mot EyeTV programvara eller måste man köra Elgatos produkter för att kunna köra EyeTV?

Måste jag betala tv-licens för en sån pinne? Jag tänker att jag ska ha den till datorn på jobbet, det är min privata dator och jag själv som köper tubestick, men jag sitter på jobbet (universitetet) och ser på tv! (Jag har alltså ingen tv hemma och betalar därför ingen licens, men vill gärna fortsätta att både ha och äta kakan - alltså både slippa betala och samtidigt göra rätt för mig...).

Ursprungligen av matber:

Måste jag betala tv-licens för en sån pinne? Jag tänker att jag ska ha den till datorn på jobbet, det är min privata dator och jag själv som köper tubestick, men jag sitter på jobbet (universitetet) och ser på tv! (Jag har alltså ingen tv hemma och betalar därför ingen licens, men vill gärna fortsätta att både ha och äta kakan - alltså både slippa betala och samtidigt göra rätt för mig...).

Ja! Eftersom det är en tv-mottagare så ska du betala tv-licens. Det är själva innehavet av mottagaren som räknas som licensgrundande.

Saxat från radiotjänst:

Citat:

Vad räknas som tv-mottagare?
Som tv-mottagare räknas exempelvis

  • Tv

  • Video med kanalväljare

  • Dator med tv-kort

  • Videokamera med kanalväljare

  • Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare

  • Digital tv-mottagare

Ursprungligen av Mikael E:

Ja! Eftersom det är en tv-mottagare så ska du betala tv-licens. Det är själva innehavet av mottagaren som räknas som licensgrundande.

Saxat från radiotjänst:

Hm, så det spelar ingen roll alltså var man befinner sig när man ser på tv. Det kan inte gå på universitetets tv-licens om jag befinner mig på universitetet...

känner mig snål...

Mactracker kan den som är intresserad av specar för alla macar ladda ner.;)

TV-licens och Tubestick

Ursprungligen av Mikael E:

Ja! Eftersom det är en tv-mottagare så ska du betala tv-licens. Det är själva innehavet av mottagaren som räknas som licensgrundande.

Saxat från radiotjänst:

Varför inte göra som stora delar av sittande regering - skit i det !

Det är rätt enkelt.
1) Man gör det rätta och betalar dyrt men sover gott.
2) Man struntar i det.

Kontrollen borde vara på gränsen till noll. I normalfallet när man köper en TV på t ex Netonnet så får de ju adressen för "garantin"... sedan är de skyldiga enligt lag att tjalla på dig till Radiotjänst i Kiruna som sedan skickar dig en sur not där det står att du skall betala licensavgift. Jag tror inte "tjallet" funkar så bra när den här pinnen kommer med posten...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-21 18:21
Ursprungligen av Goflorp:

Varför inte göra som stora delar av sittande regering - skit i det !

Sluta klaga på regeringen. Det var det svenska folket som valde den. Kiruna Radiotjänst däremot fick ansvaret för tv-avgifterna från riksdagen 1989/1990, där den förra, socialdemokratiska regeringen var i majoritet. Inga omval eller beslutsändringar hade någonsin gjorts efter det, och därför är det inte speciellt konstigt att många väljer att inte betala tv-avgift.

18 år utan förändringar kan aldrig leda till något bra, samhället utvecklas och det måste även företagen som KR göra.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2007-05-15 22:43

Jag har fått the Tube...

...och är inte alldeles imponerad. Fick köra tuningfunktionen flera gånger för att hitta några kanaler. Mottagningen/känsligheten verkar vara sådär. På fjärde våningen funkade det ganska bra tills jag uppgraterade programvaran till 1.1 i söndags. Sedan dess är bilden oerhört pixlad och ljudet fragmentariskt. Mailade till Equinix support som beklagade att den nya versionen kräver mer av datorn, särskilt av icke Intel-macar. De lär jobba på problemet. Själv kör jag en PowerBook 1,67 GHz.

Den korta tid Tuben fungerade bra var bild och ljud jättebra!

Har beställt en och ser att de dragit pengarna under Fredagen på mitt konto - så den borde vara på väg.

Jag ser främst nyttan av att kunna spela in ngt, konvertera det till DVD-format och bränna ut. Bra kvalitet, hög kompabilitet. Mkt fördelar med det. Undrar bara om man kan ställa in att spela in vissa tider eller vissa program. Hmm, mera läsa spec...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-21 17:52

Det står dator med TV-kort, inte Mac med separat USB-ansluten antenndriven TV-mottagare!

EDIT: Dessutom så kommer ingen att hitta/se den även om dom gör kontroll i lägenheten. Själv betalar jag TV-avgift på grund av plasman och tycker att det är alldeles för mycket pengar. Jag kollar ju inte alls på TV4 eller SVT hela dagarna... Det finns bättre kanaler!

Ursprungligen av boris91:

Det står dator med TV-kort, inte Mac med separat USB-ansluten antenndriven TV-mottagare!

Öh, jahaja.. En USB-sticka innehåller alltså inte ett kort.:cool:
Kanske funkar om man spelar dum med byxorna nere och "pejlaren" i dörren.:">

PS. Pejlare, finns dom?:tveksam:

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-21 22:23

Pejlare finns! Har fått besök av en, såg ut som en riktig skummis.

Pejlare?
Kontrollant kanske men inte har de personer ute med pejlingsutrustning

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-21 22:44

Vad är problemet att säga att man inte har tv när dom knackar på dörren?
Att dom skulle få husransakan är väl lika med noll idag.
Pejlare måste vara en av dom största myterna genom tiderna, finns dom menar ni?

Föresten så beställde jag en tubstick idag och 490:- gick den på med frakt.

Beställde också en tubstick. Kunde inte vänta. Får testa den och se om den är värd att behålla, i så fall ringer jag Kiruna!

(Har inga planer på en politisk karriär, fast sånt vet man ju inte... sitter nu som ersättare i en kommunal nämnd, så vem vet... om fjorton dar kan man ju vara typ språkrör )

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-04-23 12:25

Sitter numera också och väntar på den lilla TV-mottagaren. Reser omkring en hel del med min Macbook så detta hade vart nice om det fungerar så bra som Macworlds artikel gav sken av!

nu har ja också beställt en.
någon som vet i fall den är restad överallt

Fortfarande ingen som fått leverans?

Jag beställde en i lördags och mina pengar har legat reserverade sedan dess, men de har inte dragits från kontot. Antar att de har ganska mycket att göra.

Var beställer ni ifrån? Jag beställde en precis ifrån iShop.nu. Ska bli spännande och se hur det fungerar

UPS var precis här med min. Har dock inte tid att koppla in den just nu. Det får vänta till ikväll.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-04-24 16:58

Kontrollanter har både knackat på och ringt hit.
Jag säger alltid att jag inte har någon tv.
Konstigare än så är det inte.

Var t o m ett fall där kontrollanten hade sett tv'n hos någon och tog det till rättegång, men personen fortsatte neka och blev frikänd.

Om TV-licens säger jag såhär:
Gör en kanal som är en ren public service kanal utan massa melodifestivaler och liknande och gör den skattefinansierad. Ungefär som SVT24. Sälj ut resten.

hallgren kom igen nu! vi vill ju veta. Vad kan vara viktigare just nu än tubstickan!?

Bevaka tråden