I en iBook är det vanlig ATA (IDE) som gäller. 2,5 tum förstås. Skruvade in en Hitachi 160GB 5400 rpm för ett tag sen. Visst går det lite snabbare än den gamla 30 GB 4200 rpm, men kanske man skall upp i 7200 rpm för att det verkligen skall bli skillnad. Å andra sidan finns det nog ännu inga på 160GB i den hastigheten.
Sök lite på iBook + hårddisk så kommer det upp en del trådar både om erfarenheter av olika märken och hur det är att byta. Snabb sammanfattning: Det tar tid (ca 2 tim), är pilligt och meckigt, men det går. Detaljerad beskrivning finns på www.ifixit.com. Ha en stor äggkartong redo för alla skruvar. Den s.k. "spudger" eller "black stick" för att bända upp skalet kan ersättas av ett gammalt bankkort. Att lämna in går nog på en tusing i arbetskostnad.
Jag har maxat 1,25 GB i min 12" iBook G4 1,2 GHz ATI 9200, och tycker det funkar anständigt med CS2 och lite annat smått och gott igång samtidigt. Men att jobba 8 tim om dagen för brödfödan på 1024x768 pixlar gör man ju inte oberoende av hur mycket minne och snabb hd man har petat in. En G5 med dubbelpropp är ju lite rappare om man säger så (för att inte tala om såna däringa modärniteter som Intelmaskiner som jag ännu inte kunnat lägga vantarna på).