Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart tog analogsyntharna vägen?

Tråden skapades och har fått 137 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-04-20 08:35

Bra bra, fortsätt dissa MS-20, då blir det billigare för mig att skafa en till.

Ursprungligen av jgb:

Precis vad jag tänkte också.

MS20:an är värd sina stålar IMO. Jag köper hellre två sådana vilken dag som helst än en Minimoog. Där kan man snacka överskattad! Sedan kan jag iofs också tycka att Korg kunde ha klämt in PWM på MS20:an. De kunde ha satt två mod hjul på och bla bla. Det är ingen perfekt synth men jag har o andra sidan aldrig spelat på en perfekt synth.
Snygg är den. Hela MS-serien är otroligt snygg i mina ögon. De känns robusta och låter gött. Vad mer kan man begära?

Som sagt...fortsätt gärna dissa! Jag vill gärna ha en till men har inte råd.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-03 20:20
Ursprungligen av jgb:

Nytt dyr-rekord?
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60004&annonceid=5085436

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-20 07:28

Då var det dags igen - försöker en så försöker alla. Tolkar det här som att standardpriset på en MS-20 nu är uppe strax runt 10 papp...:$

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60004&annonceid=5101533

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-20 09:57

Jag tycker MS20 har ett bra grundljud utan att en enda patch chord är kopplad i patchbayen. Den fixar varma lead, stråk och basar om man använder HP filtret med lite resonans och styr den med keyboard CV. Synd att den inte har PWM, man får väll skaffa en MS10 eller MS50.
Jag har lyckats göra riktigt bra trummor på den. Man kan göra Simmons Snare, Tom och fin fina hihat's.

Mvh
Demokid

För mig är MS10/tidiga20 enbart jävligt bra filter/overdrives.. dess rosa brus är väldigt vackert också.. men annars så vettetusan. En del riktigt sköna drones kan man pressa ur dem iofs.

• Medlem
  • 2007-04-20 10:41

Blandade ljud/oljud från MS-10/20:
http://www.99.se/egen-musik/120300-tyg-kat.html
http://www.99.se/egen-musik/116383-ms-30-a.html
http://www.99.se/egen-musik/116468-ms-30-del-ii.html

Extern in på bägge varianterna ger finfin dist/overdrive, särskilt i kombination med filter. När M i gbg pluggade in basen i MS-20 så fick man ståpäls, Primal Scream direkt! makari lirandes vanlig elgitarr in i MS-20 var inte fel heller, riktigt sköna ljud.

Jag gillar patchmatrisen i dem, man kan göra en hel del oväntade saker där, särskilt i kombination med ESP-biten och inkommande ljud. Klassikern är att hutta in trummaskin där för min del.

• Medlem
  • 2007-04-20 14:01

En nybyggd synt är förhoppningsvis byggd med komponenter som är lättare att få tag på nu, om något går sönder då. Även andra delar av hårdvaran såsom rattar och liknande.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-04-20 14:43

visst. skulle väldigt gärna ha en ms20. men det är som zthee säger.
att man strävar dit alla andra vill. dessutom är de på tok för dyra numera.

Future Retro XS kan vara ett intressant alternativ.

å sen kan nån klaga på vad dyr den är och vilka billiga/dåliga potar som sitter i den, osv....

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-04-20 19:32
Ursprungligen av synth_ollie:

å sen kan nån klaga på vad dyr den är och vilka billiga/dåliga potar som sitter i den, osv....

Och eller såga sönder sin SQ10 när man blir arg på den!

Tillhör gamet liksom att ha sönder saker man inte gillar!:)

Senast redigerat 2007-04-22 14:38

äh, gå och bygg en vocoder istället, en 12 eller 24 bands...

• Medlem
  • Skurup
  • 2007-04-20 23:33

Räcker det inte med ett?;)

• Medlem
  • 2007-04-20 23:48

Spännande ämne!

Jag skulle absolut vara intresserad av en nytillverkad ms20 eller andra liknande synthar. Är inte speciellt intresserad av finessstinna Evolvrar eller moogar med 4 rattar. Köper hellre en ny begränsad replica som låter identiskt (behöver inte låta 100% som den gamla)

Mkt av det roliga med gamla maskiner är just begränsningarna och känslan (utseende)

Kan relatera detta till gitarrer / rörstärkare. Köper utan att tveka en Valley Art gitarr för 12000-20000:- men tvekar alltid när det blir gamla dyrare syntar. Gitarren kan liksom inte gå sönder, och om någon pot eller mick ger sig så går de oerhört lätt att byta ut!

Men tex en Yamaha cs60 (egen erfarenhet) som en röst kraschar ut på är inget kul. Hoppas ni hänger med i resonemanget. Mao hellre en ny replica än en gammal häck som är en tickande trilskandes bomb med komponenter som inte tillverkats på 20 år

Kör nytillverkning på tex ms10/ms20, Prodigy, ARP Odyssey/Axxe...någon av dem skulle jag absolut klippa.

Ursprungligen av Steve:

Kan relatera detta till gitarrer / rörstärkare. Köper utan att tveka en Valley Art gitarr för 12000-20000:- men tvekar alltid när det blir gamla dyrare syntar. Gitarren kan liksom inte gå sönder, och om någon pot eller mick ger sig så går de oerhört lätt att byta ut!

Så sant så. För mig som inte är intresserad tekniskt är det nästan ren ironi att sitta med gamla maskiner. Mina maskiner har dock varit relativt snälla Men nästa synth jag köper blir nog en nytillverkad analog sak. Garanti och nya komponenter skänker lugn även om det också kan krångla.

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-04-20 23:44

??
Vad dillar du om?

Hörde bara ett gammalt rykte från nån på SAS att du brukade ha sönder SQ10'or?!

Senast redigerat 2007-04-22 14:41
Ursprungligen av Heualia:

??
Vad dillar du om?

Hörde bara rykten via SAS att du brukade såga sönder SQ10!

det ryktet var fel, jag sågade inte, jag plattade ut den medelst en ångvält !

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-04-20 23:56

ARP Odysse, den som är så orange tråkig, låter segt, som om man hade öronproppar i näsan!

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-04-21 00:09

Jaha!
Ja det verkar ju bra, slänga ut sin SQ10 under en ångvält,
det ska jag göra med brorsans MemoryMoog!

När den är på slagenoch PA't är inkopplat!

• Medlem
  • International user
  • 2007-04-21 01:08

Pffftt, va ni snackar skit !

Jag tycker du skickar Memorymoogen till mig istället så jag får en möjlighet att ge den chans. Har aldrig tyckt att den är särskilt bra......

Till skillnad mot Roland Jupiter-8 och Oberheim OBX-a. Det, mina herrar, är synthar som låter bra !

L

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-21 02:36
Ursprungligen av waveterm:

Pffftt, va ni snackar skit !

Jag tycker du skickar Memorymoogen till mig istället så jag får en möjlighet att ge den chans. Har aldrig tyckt att den är särskilt bra......

Till skillnad mot Roland Jupiter-8 och Oberheim OBX-a. Det, mina herrar, är synthar som låter bra !

L

Kul det du sa om Memorymoog... Jag har tyckt likadant om den. Jag och min kompis (han som säljer sin LAMM) lekte med min JP8, P5 och OB8 och kom fram till att vi lycka´des få fram mycket mjukare muffigare ljud på dessa, särskillt Oberheim:en.

Nu efter ca två år av att lekt med hans LAMM har jag ändrat mig. Den låter fantakstiskt, faltiskt lite likt en P5 fast med en del roligare grejer. Den är avancerad och kräver ett tag att lära sig programmera. saknerna med OB8:an är PAGE2, mycket hittar du i LAMM:en

En nytillverkad synth liknande MS-20, i kit, är inte det ASM-2? http://www.elby-designs.com/asm-2/asm2.htm

EDIT: Bah, GAS!

Senast redigerat 2007-04-21 10:18
  • Medlem
  • 2007-04-21 11:56
Ursprungligen av Imported Johannes:

En nytillverkad synth liknande MS-20, i kit, är inte det ASM-2?

Jo, det är det nästan. ASM-2:an har ju iofs fler funktioner än en MS-20:a och har nog inte lika skrikigt sound. Nu blev jag motiverad att bygga klart min Wizard

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-06-03 23:33

kroffe: det var ju någon här på 99 som sålde en för lika mycket..
det är f*n skamliga priser nu

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60004&annonceid=5085650

den här är ju också snordyr

Kolla på jams sida.. där finns också ett par snordyra synthar..

Ursprungligen av synthmicke:

Kolla på jams sida.. där finns också ett par snordyra synthar..

Starta en egen musikaffär och var billigare då, så får du se hur lönsamt det är

åsså får man garanti i affärn...

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-04 01:17

Hehe.......

Joråsåatt

Allting är relativt.

WT

14.000:- för en Odyssey?! Det är nog fan det dyraste jag sett. Men men.. det är säljarens marknad i dag när det gäller dessa maskiner.

• Medlem
  • 2007-06-04 09:27

Ok, jag skall testa. Jag lägger ut min MS-20 för 20K... så ni vet vad som händer när ni ser annonsen.

Bevaka tråden