- drifter7508
- Medlem ●
- International user
Hej!
Fick idag min Mini Mac + Apple Cinema Display från Dustin.
Till min fasa...
- Min skärm har runt 14 st defekta pixlar som konstant lyser i olika färger!!
- Vidare så har den ljusläckage i kanterna som jag inte sett på de 4 st
likadana skärmarna som finns på mitt jobb.
- Alternativen för att ställa in OSD för kontrast reglagen dyker inte upp i
skärminställningar?? Vad kan vara felet här?
Vad har Apple för policy ang. pixlar och detta?? Hittar ingenting någonstans!
Vem ska jag ringa? Dustin eller Apple?
Kan jag få en ny skärm?? =(
Jag vill inte ha betalat 7.700:- för nått sånt här! För dem pengarna vill jag ha
en felfri skärm!
Har du 14 defekta pixlar så byter apple ut den direkt...tror dom har 3 som gräns...du ska ringa apple support.
Tack för alla tipps!
Har bråkat hela morgonen nu. Dustin hänvisar till Apple och Apple till Dustin! =P
Efter mycket bråk så ska jag nu skicka skärmen till Apples servicecenter
i STH. Dem ska sedan konstatera att skärmen är paj. Sedan ringa till
Dustin och be dem skicka en ny till mig. =P
Kan ju säga att Apple supporten hade noll koll på hur saker skulle gå till.
Dem ville först att jag skulle ta med skärmen till ett "Service-ställe".
Antagligen att jag tänker resa 2 timmar till Stockholm!!
Sitter på jobbet nu framför min hela 20" Cinema. Vilken skillnad!
Svart är svart och inga ljusläckage från sidorna, noll defekta pixlar!
Vi har 4 stycken på mitt arbete här som funkar klockrent.
Synd att man som privatperson inte får lika bra support av företag.
Precis...det är Apple man ska vända sig till först oavsett vart man har köpt den....
Synd att dem inte vet det själva då
Nån som vet hur man kan se ifall man har den nya
ljusstarkare varianten av 20" skärmen?
"Eftersom konsumentköplagen, och därmed även reklamationsrätten, gäller avtalet mellan köpare och säljare så är det till säljaren man ska reklamera ett fel. Det händer ibland att säljare hänvisar till tillverkare, leverantör eller någon annan i tidigare led men konsumentköplagen är som sagt tvingande och köparens rätt att reklamera ett fel direkt till säljaren, och därmed säljarens skyldighet att ta emot reklamationen, är ovillkorlig."
- http://minhembio.com/artiklar/264
Lagtext: Konsumentköplagen 1990:932
Tack för alla tipps!
Har bråkat hela morgonen nu. Dustin hänvisar till Apple och Apple till Dustin! =P
Den där attityden är så tröttsam. Det går bra att sälja prylarna och håva in vinsten men reklamationer vill de inte ha med att göra. Tyvärr är det väldigt vanligt.
Som någon annan sa så är det återförsäljaren du ska reklamera till. Återförsäljaren sköter sedan kontakten med tillverkaren. I vissa fall kan det medföra fördelar för dig (snabbare behandling) att höra av sig direkt till tillverkaren men det är inte något tvång.
I detta fall kan man tycka att Dustin borde gett dig en ny skärm eftersom din var DOA och sedan själva reklamera din trasiga till Apple eftersom de inte beställt skärmen specifikt till dig utan lagerhåller dem.
Fick min "lapp" från Dustin idag och har skickat in min skärm till nån slags
verkstad i Stockholm som Apple har.
Vad händer ifall tiden nu går över 14 dgr
och dem plötsligt säger - Nej du får ingen ny skärm.
Då har ju ångerrätten gått ut så att säga. =P
OH MY GOD! Ringde Lan-Master idag och frågade ifall min skärm kommit fram.
Svaret blev -Nej.
Hjälp! Den borde ju vara framme senast idag torsdag.
Lämnade in skärmen på posten i tisdags vid lunchtid. Klistrade på fraktlappen jag fick av
Dustin. IDIOT som jag är så tog jag inget kvitto eller kollinummer. Frågade posten
ifall man kunde få ett kvitto. - Nej det behövs inte sa dem. Okej då litar jag på er sa jag.
Snackade med posten idag och dem hittar inte paketet i sitt system
eftersom jag inte har nått kollinummer!!!!!
Hur gör man nu??? Tror ni Dustin kan ha kvar kollinummer eller info om fraktjänsten dem har köpt??? =(
OH MY GOD! Ringde Lan-Master idag och frågade ifall min skärm kommit fram.
Svaret blev -Nej.
Hjälp! Den borde ju vara framme senast idag torsdag.
Lämnade in skärmen på posten i tisdags vid lunchtid. Klistrade på fraktlappen jag fick av
Dustin. IDIOT som jag är så tog jag inget kvitto eller kollinummer. Frågade posten
ifall man kunde få ett kvitto. - Nej det behövs inte sa dem. Okej då litar jag på er sa jag.
Snackade med posten idag och dem hittar inte paketet i sitt system
eftersom jag inte har nått kollinummer!!!!!
Hur gör man nu??? Tror ni Dustin kan ha kvar kollinummer eller info om fraktjänsten dem har köpt??? =(
Du borde kunna fråga där du skickade den, dvs. så är det antagligen inte så många paket i den storleken som skickades den dagen (eller den tidsperioden du skickade)..
Jag ringde till posten och frågade dem.... Berättade vilken dag & tidpunkt.
Men hon hittade ingenting. Vet inte hur postens rutiner är... men dem tycks inte ha "knappat in"
nått när jag själv har klistrat på fraktlappen från dustin & bara lämnat in paketet.
Dustin lyckades hitta kolli numret! Tack gode gud!
Paketet har fastnat i Örebro några dgr och blivit försenat!
Pheeew.... nu kan man andas ut. Verkar vara en förbannelse över den här
skärmen! he he
Suck... nu har mitt paket fastnat någonstans i Stockholm istället.
Herregud posten!!
Företagspaket ska lev. dagen efter!
Från och med i morgon har det gått 1 vecka!!
Lol, idag onsdag den 31 jan har paketet hamnat hos Dustin istället!!
Idag onsdag den 31 jan på em. har Dustin skickat det till Lan-Master.
GAAHHH! Då börjar vi om igen. Jag har snart tappat förståndet av alla samtal
hit & dit.
Förseningar förseningar.... Onsdag 14 feb har min skärm då anlänt till
Lan-Master i sth. En vecka efter att Dustin fick den till sig.
Den står nu på kö för inspektion. =P
Min "ångertid" på 14 dgr har därmed gått ut pga av allt strul!!
Nu är jag utlämnad helt i Lan-Masters våld och deras utlåtande.
Får jag tillbaka samma skärm efter den här resan så hoppar jag nog från en bro!
Ha ha. =P
Igår onsdag kom Lan-Master och Dustin överens om att skicka en ny skärm till mig.
För att därefter ändra sig. Lan-Master påstår att det är inget fel på skärmen! Va fan! Har dem
Stevie Wonder som jobbar där eller?!! Då kokade jag över! Fick till slut en ny skärm idag.
Kopplade in den.... samma jävla visa igen!! Nu har jag en "strimma" i högra hörnet cirka
4 cm från kanten mixad med lite småskadade pixlar som går hela vägen från övre kanten till nedre som syns ifall man tittar noga mot svart bakgrund! Även samma usla backlightproblem
som med den förra.
Har Apple bytt lev. av paneler eller vad fan händer?
Hur fan ska man göra nu?? Jag vill häva köpet.
Har jag nån möjlighet till det? =(
Då slutar sagan om min skärm. Jag fick häva köpet som tur är!
Kommer förmodligen att åka till Västerås för att köpa en ny skärm.
Där kommer jag be att få inspektera skärmen innan köp.
Blir det 3:gg gillt?
Blev det någon ny skärm till slut? Jag skulle gärna vilja ha en rapport på hur det gick
Givetvis är det säljaren som du skall lämna in till. Men. Då skall sedan säljaren konstatera felet, och det görs endast via en Apple Service Provider (Apples regler), vilket innebär att när man har lämnat in sin vara så måste återförsäljaren skicka den till en ASP (Vilket innehåller en del skön Apple byråkrati). Om kunden själv lämnar in den så går det alltid snabbare. I detta fall verkar det ju dock inte ha gått så snabbt, vilket är sjukt trist för alla parter.
Det finns olika ASP i Stockholm.
- Lanmaster: 08-702 90 30 (Dom finns i Malmö också: 040-661 40 30)
- MacRent : 08 - 673 01 00
- MacFixaren: 08-160935
- InLife: 08-690 09 00
- Dicom: 08-6929200
Jag vågade aldrig chansa på en 3:e skärm. Synd men sant.
När väl en Apple Cinema funkar som den ska så är det en helt underbar skärm!
Köpte mig istället en Macbook häromdagen. Livrädd för alla fel man hört om dem!
Men jag verkar ha tur denna gg. Inga fel än så länge i alla fall.