Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Affisch 6540x3000mm

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag ska göra en affisch i storleken 6540 x 3000mm. Arbetar i Indesign. Hur går jag smidigast tillväga. Största mått för Indesign är ju 5486,4mm. Vad ska bilderna ha för upplösning?

Tacksam för snabbt svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-20 14:54

Det smidigaste borde väl vara att göra dokumentet i en lägre skala, säg 1:10 tex. Och sedan kompensera upplösningen utifrån det. Vad är det för något och hur ska det köras ut? Prata med dem som kör ut jobbet.

Det är så jag har gjort. Gjorde den 50%, alltså 3270x1500mm.
Bara lite osäker på vilken upplösning bilderna ska ha. Det var egentligen det som var min fråga.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-04-20 22:01
Ursprungligen av Lionofjudah:

Bara lite osäker på vilken upplösning bilderna ska ha

Bilden ska ha dubbla rastertätheten gånger förstoringsgraden i upplösning.

Eftersom du arbetar i skala 1:2 blir det alltså
(lpi x 2) x 2 = ppi

Hör efter med tryckeriet om rastertäthet om du inte vet den. Eftersom du arbetar med storformat gissar jag att det är ungefär 35 lpi. Men kolla för säkerhets skull.

35 DPI på bildstorleken blir 9012 x 4134 pixels eller 37.3 Megapixels. Det gäller att ha ett bra original till detta. Svårigheten är att få tag i tillräckligt stora bilder för att slippa skala.

Fast det blir 70 dpi för bilderna (lpi x 2). Eftersom dokumentet görs i halva storleken ska de hålla minst 140 dpi i dokumentet.

En sån här stor affisch skall väl sitta på stort betraktningsavstånd? Husvägg? I så fall lär 35 dpi räcka och bli över.

1
Bevaka tråden