Jag har nu fått tag på boken för några dagar sedan, satt mig i förregårkväll och läste halva boken tillsammans med ett glas vin och lite kex med ost till.
Boken är som förväntat fylld med stil som nästan bara Tolkien själv kan skapa. Första 15 sidorna är en kort summering utav händelser under den första åldern, för att förenkla det för oss som inte läst Silmarillion senaste åren.
Dessvärre tycker jag är början, som är helt skriven utav Christoffer fylld med referenser till Sagan om Ringen, så folk som inte läst Silmarillion också ska förstå något sådär. Det är lite fel tycker jag. De tidigare berättelserna i Sagor från Midgård osv. var inte skrivet på det sättet. Men trots allt, det är bara en introduktion.
Boken handlar som titeln avslöjjar, om Túrin, son utav Húrin och Morwen. En bok om en mänskilg krigare, uppväxt med alver, bland annat Beren och Luthien(De som Aragon sjunger om i FoTR)
För er som läst silmarillion och minns så vet ni vad som händer kortfattat. För er som inte läst det så förväntar jag mig att ni kommer bli förvånad, detta är ingen rolig historia som Sagan om Ringen, utan en mörk saga.