Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Instant Web Publishing och egna sidor

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På grund av tids- och kostnadsskäl måste jag dela en FMP-databas (8.5) via IWP istället för FMP Server. FileMaker föreslår ju hjälpsamt att man kan skapa en egen startsida (iwp_home.html), men login-sidan som man kommer till därefter verkar man inte kunna styla efter eget huvud. Eller har jag missat något? Att lägga iwp_auth.html i Web-mappen funkar inte i alla fall. Möjligen kan man styra om det genom att redigera JavaScriptet i iwp_home-filen, men hur?
Någon som vet?

[Edit: en fråga till]
Finns det något sätt att få info om de(n) som som loggat in via web? Ett loginnamn eller något liknande? Get (username) returnerar ju bara namnet på den som är inloggad på värddatorn.

Senast redigerat 2007-04-15 14:39

Du behöver dokumentationen till FileMaker Advanced respektive FileMaker Server Advanced (speciellt den för IWP) i de manualerna hittar du instruktioner för att skapa egna webbsidor och även skapa URL'er som styr en besökare till en viss databas och layout:

http://www.filemaker.com/support/product/documentation.html

(Något i stil med http://dindomän/fmi/iwp?-db=dindatabas&-liteandraparametrar )

Väl där så måste rättigheterna vara sådana att man kan logga in som anonym via direkt wbbpublicering och när man gör det så kör du ett startupscript, som styr besökaren (se funktionen GetVersion i FM-hjälpen) till olika layouter.

Jepp, det går att läsa av en massa om klienten, även webbvarianten. Det finns en lista i hjälpen som talar om att vissa funktioner returnerar lite olika saker beroende på om det är webb, fm-server eller om man direkt öppnat en databas.

Tack för svaret. Ska läsa igenom de där. Att få info om besökaren löste jag genom att skapa ett script som uppdaterar en temp-post, men det är ju inte fel om det finns enklare sätt.

/Michael
(som är hjärtligt trött på att svar i trådar jag skapat inte syns i en nya inlägg-sökning...)

1
Bevaka tråden