Kommer det att bli stor skillnad med Intels Santa Rosa-arkitektur? Var kan man läsa om det och vad i hela havet gör den för skillnad mot dagens teknik?
Om du bara söker på ordet Santa Rosa hittar du väldigt många artiklar. I korthet innebär det detta (som jag skrivit i en annan tråd):
Intel väntas lansera Santa Rosa-arkitekturen för bärbara datorer denna månad. iMac är ju en bärbar på stativ. Nästa iMac kommer troligen att ha följande egenskaper:
1. Ny design: Nuvarande formen är 2 år & 9 mån gammal
2. OS X Leopard (inte nu längre när Leopard ska komma i oktober)
3. Santa Rosa: innebär 800 MHz systembuss mot dagens 667, ingen större prestandaökning.
4. Santa Rosa: innebär snabbare WLAN. iMac har redan det, AirPort Extreme Wi-Fi (802.11g).
5. Santa Rosa: innebär snabbare integrerad grafik i bl.a. den billigaste iMacen. De andra modellerna har ju grafikkort så de påverkas inte.
6. Santa Rosa: innebär stöd för 64-bitars processorer. Core 2 Duo är redan nu 64-bitars men om jag inte har fel stödjer moderkortet bara 32-bitars så den kommer inte till sin rätta (rätta mig gärna).
7. Snabbare processorer: bara marginellt, 40-70 MHz snabbare.
8. Större RAM & HD: tror jag inte. Det finns få HD-storlekar kvar (160, 250, 400, 500, 750). Apple använder inte 400 GB och de vill fortfarande lämna de andra storlekarna som tillval.
9. Bättre grafikkort: Här finns fler alternativ att välja bland. Kort för laptops som Apple skulle kunna använda är ATI Mobility Radeon X1700, X1800 och t.o.m. X1900. Nvidia har GeForce Go 7400, 7700, 7800 och 7900.
Så det finns tre skäl till att vänta med köp tycker jag: Leopard, bättre grafikkort och iLife '07.