Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt resultat efter bränning

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Laholm
  • 2007-05-01 20:38

Hej alla!
Jag är helt grön på det här med videoproduktion - men tycker att det verkar vara en oerhört intressant fritidssyssla.
Jag har nyligen köpt en Sony videokamera med hårddisk samt laddat ned Ulead VideoStudio 10 som testversion.

När jag redigerat mina videoklipp och kollar på förhandsgranskningen så flyter filmen på kanonfint. När jag däremot bränner filmen på dvd så blir resultatet lite hackigt. Först trodde jag att det berodde på anti-shake-funktionen i kameran - men fenomenet kvarstår trots att jag avaktiverat funktionen.

Min dator är ingen "ångmaskin". Den tillhör kategorin "värsting" med bl.a. dubbel processor samt 4Gb ram. Ljud- och videokort är också ganska påkostade.

Faktum är att den färdiga dvd:n ser lika konstig ut i min dvd-dpelare som är kopplad till tv:n. Denna är inte heller någon "leksak". En relativt ny Philips med hårddisk m.m.

Finns det någon kunnig och vänlig själ som kan tänka sig att hjälpa denna "pryltokiga" men ack så oerfarne hallänning?

Jag har visserligen inte använt Ulead VideoStudio, men det låter som om du kanske har NTSC istället för PAL inställt som format någonstans. Då kanske den försöker koda om videon till en annan framerate vilket gör det ryckigt.

  • Medlem
  • Laholm
  • 2007-05-02 09:34

Hej MakeltSo!
Nej, det är PAL som är inställt. Jag tackar för ditt engagemang och vore glad om du ville "gnugga geniknölarna" ytterligare en gång

Hur exporterar du filmen från din programvara och hur bränner du den?

Berätta gärna mer om dator och programvarorna.

PAL på DVDn men NTSC på ursprungsmaterialet? Du har väl inte köpt kameran utomlands (Japan, USA etc)?

Det är väl inte DV utan något annat format förmodar jag om det är hårddiskinspelning. Kan bli konstigheter vid konverteringar fram och tillbaka.

Testa att bränn DVDn som skivavbild istället för fysisk skiva. Samma ryck då också? I så fall ör det någonstans i konverteringen det blir galet.

  • Medlem
  • Laholm
  • 2007-05-02 13:17

Svar till Björnström:

Filmen exporterar jag via Sonys eget "överföringsprogram", Sony Picture Utility. Jag redigerar sedan i "Ulead VideoStudio 10" och bränner skivan via sistnämnda program.

Datoruppgifter:
2 x Pentium 3.0 GHz, 4Gb RAM
Dubbla Radeon X800 grafikkort
AVerMedia AVerTV Video Capture (PAL and SECAM-L)
4st hårddiskar om vardera 250 Gb
2st bildskärmar (LaCie och Samsung)
2st DVD RW-enheter, NEC ND-3550A

Finns det fler uppgifter som kan vara relevanta..?

  • Medlem
  • Laholm
  • 2007-05-02 13:20

Svar till johan_tanying:

Kameran är en Sony DCR-SR290 som jag köpt hos JME i Malmö (jmeab.se).
Jag ska testa att bränna som skivabild. Jag återkommer!
Tack på förhand till er alla!

1
Bevaka tråden