Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spring in våren med 99.se!

Tråden skapades och har fått 168 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-04-26 19:56

jonasf: Testade bjuda in dig igen. Säg till om det fortfarande inte funkar; då testar jag ta bort dig och sen bjuda in igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-26 20:35

Nä, har inte fått någon...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-04-26 21:11

Användaren "jonasf" är "Confirmed to run" nu i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-26 22:59
Ursprungligen av malesca:

Användaren "jonasf" är "Confirmed to run" nu i alla fall.

Mystiken tätnar, jag har nämligen ingen 99-utmaning på listan och har således inte tackat ja... Kan det vara så att sidan gör skillnad på gemener och versaler? Mitt id är nämligen Jonasf med stort J alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-27 10:15

Nu är jag med.

Jag ser utmaningen som en tävling mot mig själv, för att komma igång att träna... kul initiativ!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-04-27 11:58
Ursprungligen av jonas.f:

Mystiken tätnar, jag har nämligen ingen 99-utmaning på listan och har således inte tackat ja... Kan det vara så att sidan gör skillnad på gemener och versaler? Mitt id är nämligen Jonasf med stort J alltså.

Aah. Nu har "Jonasf" en inbjudan också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-27 13:14
Ursprungligen av malesca:

Aah. Nu har "Jonasf" en inbjudan också

Tackar!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-04-26 22:31

Hur bra funkar egentligen ett iPod sportkit? Jag brukar springa på ett löpband med konstant fart. Men enligt graferna på nikeplus-sidan så verkar inte sportkitet tycka att farten är konstant. Skulle ju i och för sig kunna vara löpbandets fart som varierar trots att det är inställt på konstant fart. Kan också tillägga att jag inte har ett par Nike+-skor, utan har sändaren i en hållare i snörningen (hållare SwitchEasy http://www.istuff.se/index.php?main_page=product_info&cPath=64_71&products_id=1265 ), det kanske spelar roll?

Ursprungligen av sll:

Hur bra funkar egentligen ett iPod sportkit? Jag brukar springa på ett löpband med konstant fart. Men enligt graferna på nikeplus-sidan så verkar inte sportkitet tycka att farten är konstant. Skulle ju i och för sig kunna vara löpbandets fart som varierar trots att det är inställt på konstant fart. Kan också tillägga att jag inte har ett par Nike+-skor, utan har sändaren i en hållare i snörningen (hållare SwitchEasy http://www.istuff.se/index.php?main_page=product_info&cPath=64_71&products_id=1265 ), det kanske spelar roll?

Hur mycket skiljer det? Kan mycket väl vara så att sändaren sitter lite löst eller nått... Jag har också sändaren på skon, se bild lite längre upp i tråden, fast min sitter stenhårt. Jag får jämna och fina kurvor när jag springer ute i naturen.

/M

Efter min första vecka med grejerna så misstänker jag att det inte är hastigheten som varierar utan sträckan. På den av mina rundor som jag hunnit springa två gånger har den ena gången sagt att sträckan var 14,6 km och andra gången 14,92 km.

http://www.teorier.com/category/traningsdagbok/ finns kurvorna. Jag är också på jakt efter något snygga sätt att visa dem. Någon som vet?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-05-01 20:50
Ursprungligen av hallgren:

Efter min första vecka med grejerna så misstänker jag att det inte är hastigheten som varierar utan sträckan. ...

hastigheten * tiden = sträckan. Om vi utgår från att klockan i nanon går rätt så måste det väl vara så att om det är felaktigeheter i mätningarna, så syns felet i både hastigheten och sträckan. Två sidor av samma mynt liksom.

  • Medlem
  • 2007-04-27 12:36

Varför har man inte en iPod nano med nike+.... Brukar springa med min iPod mini, och något sånthär skulle vara en bra motivationshöjare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-28 23:02

Egentligen så tycker jag att det vore intressant att se topografin där man springer. Är det någon som använder någon av de karttjänster som finns och som har någorlunda schysst täckning av Sverige? Den funktion som har införts på Nikeplus tycker jag inte fungerar så där jättebra...

  • Oregistrerad
  • 2007-04-28 23:32

Jag har försökt rita in rundor med nikeplus-verktyget ett par gånger, men det har hakat upp sig varje gång. Min favorit hittills är den som finns på jogg.se. Den använder också googlemaps som funkar bra för mig som springer i stockholmsområdet, men kanske sämre på andra orter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-29 09:19

Tack för tipset! Nu fungerade det mycket bättre!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-29 09:43

Funderar allvarligt på att köpa en pulsmätare men vill gärna ha en som man kan synka med datorn. Nike verkar ju aldrig komma ut med en som fungerar ihop med Nike+, vilket jag tycker är väldigt synd. När det gäller Polars klockor verkar endast de riktigt dyra modellerna ha en PC-koppling?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-04-29 11:29

SvD skriver om löparboom: http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_15295597.asp

Själv skriver jag blogginlägg bl a om att springa med anledning av artikeln ovan: http://blogg.passagen.se/jj.n

Har precis sprungit mitt förmodligen längsta träningspass någonsin. ipoden sa 24,96 km, men jag tror att 26 är närmare sanningen.
Nån som har märkt någon skillnad i mätningarna efter att ha kalibrerat manuellt?

Då har vi första Maj! Ut och spring

Shit, hkim du redan sprungit nära på en halvmara, bara 11 timmar in i utmaningen... bra att du sätter ribban högt.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-01 13:49

Japp, har nu satt ribban riktigt högt! Det finns dock en annan förstärkande omständighet: det är förbaskat fint att springa genom stan tidigt på morgonen.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-05-01 14:06

Shit, jag är ju bakis idag ju. Kan ju inte gärna springa många kilometer då...

Nu har jag sprungit samma runda tre gånger (dock bara en gång idag), och enligt ipoden har sträckan varit 14,59 14,92 och 14,26 km.
Är det normalt att få så olika mätningar på samma sträcka? I så fall är jag lite besviken.

Jahapp, då var vi igång då. Riktigt kul att så många hakat på och att vi tillsammans under utmaningens första dag lyckats springa 2,6 Marathon-distanser. Kampen om kepsen ser ut att bli stenhård!

/M

ps. Du som ännu inte anmält dig - det är fortfarande inte för sent att hänga på. Mer info finns på 99.se Roadmaster Maj-sidan.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-05-02 11:26

Jag föreslår att vi som deltar kör ett varv presentationer som vi tidigare gjorde i en annan tråd. Lägg till fler frågor om ni vill:

Ålder: 23
Kön: Man
Sysselsättning: Exjobbande student, webbutvecklare.
Löpt regelbundet sedan: Sedan jag skaffade nano och Nike+ i november 2006.
Målsättning: Springa minst fem km två gånger i veckan. Vill förstås gärna bli snabbare och orka mer, men har inte satt nåt direkt mål där.
Löprundor: Lite olika rundor i Vallentuna (Stockholm) och Malung (Dalarna) beroende på var jag befinner mig.
Utrustning: Röd nano 4GB, antingen hörlurar från Sony eller in-ear-lurar från Etymotic. Inga särskilt intressanta kläder. Har fäst sensorn i skorna med självhäftande kardborrband och lite snören.
Musikval: Under en period lyssnade jag mest på poddsändningar när jag sprang (SR:s Filosofiska rummet och Språket), men nu har jag börjat lyssna på musik i stället igen. Min last.fm-profil visar ungefär vad jag lyssnar på.
Power Song: "Hounds of Love" med The Futureheads (cover på Kate Bushs låt).
Hört Paula Radcliff & Lance Armstrong senaste tiden: Fick höra att jag sprungit längsta någonsin igår, men det var bara för att jag fått nollställa nanon nyligen.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-02 11:39

Ålder: 35
Kön: Man
Sysselsättning: Webbutvecklare.
Löpt regelbundet sedan: I denna omgång sedan 2003.
Målsättning: Att någon gång springa ett marathon under 3:30. Var nära (3:34) på Stockholm Marathon 1992.
Löprundor: Mest runt Huddinge. Blandade rundor mellan 10 och 26 km. Har sedan jag skaffade plus-kittet börjat vias upp lite träningsdata på http://www.teorier.com/category/traningsdagbok/
Utrustning: Silverfärgad nano 4GB. Mizuno Wave Inspire 3 på fötterna.
Musikval: Lyssnar inte på musik när jag springer.
Power Song: -
Hört Paula Radcliff & Lance Armstrong senaste tiden: -

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-02 14:13

Ålder: 37
Kön: Man
Sysselsättning: Forskare
Löpt regelbundet sedan: Sedan oktober 2006. Tränat lite kampsporter i ungdomen men tränar numera vid sidan om löpning mest styrketräning.
Målsättning: Springa 10km < 40 min, 20 km < 1.30 h, Midnattsloppet 2007 på 40 min, Halvmaran (S:t Eriksloppet, Göteborgsvarvet) 2008 < 1.30, Stockholm Marathon 2009 < 3.10
Löprundor: Aspudden/Gröndal, runt Stockholms stad, Brunnsviken, Lilljansskogen
Utrustning: Nano 8GB, Sannheiser in-ear, Nikekläder, Nike Air Zoom Voomero 2, armband från Mareware
Musikval: Blandat. Har nu köpt lite Nike+ samlingar från iTunes. Vi får se hur det blir. Musiken är dock ständigt igång under löppassen.
Power Song: Fattar inte riktigt meningen med Power Song om jag ska vara ärlig.
Hört Paula Radcliff & Lance Armstrong senaste tiden: Otroligt trött på Radcliff som nu efter varje runda tjatar om att jag har sprungit 500 km sammanlagt. Det var kul första gången men... Undrar när hon bestämmer sig för att sluta tjata?

simonb_89 på nike+, så något inte skulle tro något annat.
Ålder: 17
Kön: Man
Sysselsättning: Fattig student och datornörd.
Löpt regelbundet sedan: Vintern 2005/2006, dock inte sprungit något vidare sedan december pga en fotskada, men detta ska la göra att man kommer igång igen.
Målsättning: Springa 10km < 40 min, har varigt nere på 39 min, men tyvärr tappat det. Och självklart: slå hkim i något framöver
Löprundor: Kring Kärnkraftverken i Forsmark
Utrustning: Nano 2GN, 2GB, Creative in-ear lurar, Craftkläder
Musikval: Mycket varierat, dock inte alltid på i öronen.
Power Song: FTror jag såg något sådant i menyn, men inte använt det.
Hört Paula Radcliff & Lance Armstrong senaste tiden: Långt och snabbt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-02 23:04

Ålder: 32
Kön: Man
Sysselsättning: student
Löpt regelbundet sedan: Sommaren 2006, denna vända...
Målsättning: Gå under mitt 10 år gamla PB på 10 K: 41 min. Maran nästa år.
Löprundor: Brunnsviken runt, El-ljusspåret i Lill-Jansskogen, Djurgårdsbrunnsviken runt.
Utrustning: Nano 2 GB, Nike+ Air Moto-dojjor, Nike-tröja och brallor, Lance Armstrong-strumpor
Musikval: Mest Poscasts av Technotyp.
Power Song: Nope.
Hört Paula Radcliff & Lance Armstrong senaste tiden: De har varit ganska tysta på sista tiden...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-05-04 13:29
Ursprungligen av hallgren:

Musikval: Lyssnar inte på musik när jag springer.

Det här tycker jag var intressant. Själv tycker jag det är skönt att distraheras från att kroppen har det jobbigt. Distraherar du dig på annat sätt, eller koncentrerar du dig fullt på själva löpningen?

Bevaka tråden