Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjare, hårddisk kamera

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-02 20:56

När jag använder en jvc kamera skapas .mod filer, vilka ska vara mpeg2. Går det bara att döpa om dessa till mp2 eller hur ligger det till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 07:53

.mod kan döpas om till .mov eller om det var .mpg
vänta lite ....
är på jobbet, men i alla fall efter konvertering till jag tror det är .mpg, så kan dom spelas i Quicktime, lite knas med ljudet men jag har gjort om dom med ett program som heter ffmpegx som kodar om till lämpligt format så att jag kan använda dom i iMovie eller liknande

/Tangen

Detta beskriver väl ganska bra problemet med att spela in film direkt på mini-DVD eller hårddisk. Det blir en hel del extra tid (och möjlig kvalitetsförlust) för att få in materialet i iMovie etc.

Jepp, inspelning på dvd format direkt i kameran passar sig bäst för den vanlige familjefilmaren.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-11 10:10

Hej!
Ricard var namnet och jag har precis fått mitt andra barn. Då vet ni (?) hur det är och jag fick låna min kompis JVC-kamera med hdd-insp.

Som paxx skriver sparas klippen som .mod vilket är ett format jag som rockie aldrig ens hört talas om... Typistkt! Lånade hdd-kamera för att man smidigt skulle kunna dra över filerna i sin hårddisk och sedan redigera lite enkelt med iMovieHD.

Men men... Är programet ffmpegx lösningen på detta problem som Tangen skriver? Några förslag?

Mvh.
Ricard O:-)

1
Bevaka tråden