Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jOmoX Xbase09

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-20 21:36

efter att ha insett att den låter kanon och inte alls var så dyr som jag trodde går nu tankarna om att sikta in sig på en BRA trummis bredvid mpc:n.

det jag inte fått klart för mig ännu är om den har stereo ut eller separata ut.

om den nu bara har stereo ut. hur svårt är det då att modda den till separata ut?

separata ut samt ett jax med *allt ut i → bara mono

*3 röster, men det e inte svaga små saker som kommer ut där

  • Medlem
  • 2006-10-20 22:54

Jo en xbase hadde inte stått fel bland dom andra trummisarna.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-10-20 22:56

"bredvid mpc:n". Va fasen...mpc kickar ju allt! Lär dig den å tanka in schyssta ljud istället.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-21 03:51

mårre: jag kan den hyffsat. har du några schyssta ljud att låna mig?
letar ständigt efter trummor. främst syntesbaserade.
hade helst sätt att stomper funnits till mac så man kunde göra egna kickar.

dessutom är suget på en analog smällare rätt stort.

Även med jäävligt bra samplingar så blir det svårt att göra samma saker som på en xbase

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-10-21 13:25
Ursprungligen av Volantiz:

Även med jäävligt bra samplingar så blir det svårt att göra samma saker som på en xbase

Efter sådana uttalande brukar en länk följa. Jag hävdar fortfarande (tills jag blivit motbevisad) att en MPC fixar biffen.

leere: har du varit här?
http://machines.hyperreal.org/samples.html
En bra början tror jag.

precis man ställer jomoxarna på mpc'n när man lirar
<mpc e bara backtrack sing'a'long>

mårre: Det blir svårt att bevisa med en länk.. på plats med maskinerna framför sig däremot!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-21 13:40

jag är faktiskt övertygad om att en mpc1k inte kan göra allt jag vill.

Mårre: den sidan har jag inte hittat. har sökt efter samplingar men bara hittat köpbibliotek som jag inte har råd med.

föresten går jag och undrar en sak då jag ännu inte fått hem mpc:n.

då en mpc1k kan läsa cd-kvalitet. går det att lägga in filer som har tex: 8bits?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-10-21 13:52

Ok, en 1k kanske inte e så kompetent (du skrev inte vilken mpc du har).

Volle: jag betvivlar det starkt ändå. Har testat xbase:ar vid flera tillfällen å så jädra magisk e den inte. Lite mer direkt å snabbrattad än en mpc men den bjuder inte på lika mkt möjligheter.

Nåväl, det kan konstateras att leere behöver en trummis.

leere: tror inte du kan tanka in 8-bitarssamplingar men det finns kanske en downsampler?

jaou eller suorce: http://www.akaipro.com/arc_kotw.html

\\16 → 8-bit resolutions: kan vellan konverteras i MPCn annars ??? bara spara som 8bit alltså
[I]

\\\mårre: mpcer e general-låsta kring statiska verktyg\tankesätt - jækligt svårt att tweaka på dom i realtid, sure finns ju dom där pinsamma Q-spakarna...men några vettiga samplings verktyg finner man vellan inte hands on\hands down

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-21 14:21

kallback: tack. men jag har redan knyckt dem som jag ville åt där.

jomox i all ära! feta maskiner som e gjorda för knorrhanar/honor som utövar technologisk music. men har man en mpc tycker jag man lätt ska vänta med o köpa till andra rytm maskiner eller kanske helt enkelt sälja mpcn o köra endast med dem gamla goingarna. jag e ju lite ute efter att med min mpc direkt sampla alla favorit trummaskiner jag stöter på men samplar allt jag kommer över från skivor o syntar mm.

http://machines.hyperreal.org/samples.html

rätt säker på att det var här ifrån jag tog mina samplingar när jag gjorde musik på dator första gången i mitt liv med fasttracker för typ 10 år sen!

grejjen med MPC e att det låter genomskinligt i mångt och mycket -- läs snott -- blir inte så mkt egenkänsla över själva ljuden bara den egna mixen\kompositionen... då det inte går att skruva speciellt mycket på ljuden i MPCserien standalone...

- men många ser bara aspekten med svänget och den lättarbetade tekniken för att använda andras ljud och manga in "egna beats"... och det värker i själen på en själv (som jag ser det)...

LEERE du har en XB nu eller?

Jag fortsätter lite på den här tråden...

Har ett ev byte med min ESX-1 mot en XB09. Är det värt?

Jag har ju en komplett samplat 808 & en 909 på ESX:en, men det blir faan inte lika punchigt å gottigt å varmt som en analog dito. Jag kan ju köra kung-fu FX på ESX, men jag känner att jag använder igentligen inte hälften av effekterna.... Den e ju skruvig å kul, men jag vill ha fetma!

?

Hur stora är skillnaderna mellan 09 och 09SE?

Är maskinen smidig att ha och göra med?

Har tittat på en Xbase på Musikbörsen i Jönköping men den verkar defekt, tempot kan inte gå snabbare än typ 30bpm... Ljuden verkar bra dock.

klurit val ang ESX1 o XB..beror mest på vad man e ute efter..kan inte ge nåt tips mer annat än:
spara ESX1 och/eller nergradera till ES1 och addera en XB, grym kombo annars
..
tempo-bpm = ACCENTknapp+Tempo/Dataratt (alt. ACCENT+UP/DOWN troligen inte defekt unit
..
kollat in skillnaden i modes: PERF (trummaskin) v.s PATT(parameter lock monster)
..
SE har ngra fler samplingar under HH's, än standard XB har jag för mig
..
ja maskinen e grymt smidig att live skruva och editera on the fly

Det finns ju en mod som ger 4Xsamplingminne och möjligheten att tanka över egna ljud.

mmm visst men ¿vet inte om det har hänt nåt på den fronten? + va väl inte så himla optimal .. gick inte att spela upp samplingar från olika banker har jag för mig

- bytte man samplingsbank så ändrades alla ljuden från en bank till en annan [var vellan tvungen att lägga de ljud som ska köras ut samtidigt i samma samplingminne] funkar inte så gott om man bara står och live-editerar/uppdaterar några enstaka patterns...blir för ryckiga ljudkast då känner jag :]

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-03 18:38

har den slutats tillverkas?
den har gott upp 100e i pris.....?

vad är skillnanden mellan xbase09 och xbase09 SE nu igen....
SE versionen är den enda som säljs på dom större music handlarnas hemmsida.... men jomox hemmsidan nämner inte ens SE versionen längre...

många oroliga frågor...
/reSet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 20:44

Jag tror att den har slutat tillverkas. Inte ens gamla hederliga musik-schmidt har den längre:

http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/jomox-xbase-p-824.html

Där köpte jag min för ett par år sedan, som jag har sålt... bra pris annars.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 21:05

Det finns väl någon ny på Jam för 5999kr eller nåt?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-05-04 02:20

jam har väl några kvar.
men jomox la ner tillverkningen på
alla xbase för ett tag sen.
fick tag på en ny som stått i en monter i jönköping

JOMOX har inte fått ISOcert

mina var också nya, men vem bryr sig om det

- går ju inte att använda längre pga förslitningsskador på pottarna och knapparna med mera, och detta beror bara på kompromissen i konstruktionen...

- grejjerna e bara att slänga efter några år i bruk -- dom håller inte - de har inte fått igenom sin ansökan om ISO CERT i 9000-serien ännu\aldrig ;]

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-06-20 00:57
Ursprungligen av kallback:

mina var också nya, men vem bryr sig om det

- går ju inte att använda längre pga förslitningsskador på pottarna och knapparna med mera, och detta beror bara på kompromissen i konstruktionen...

- grejjerna e bara att slänga efter några år i bruk -- dom håller inte - de har inte fått igenom sin ansökan om ISO CERT i 9000-serien ännu\aldrig ;]

ISO???:D
Äsh då, inte ska du hänga up dig på sånt!
ISO certifieringar kostar multum och är mestadels bara till för de stora bolagen.
ISO cert är ingen garanti för att produkten är bättre, det fins massvis med olika certifieringar.

Har vart med om flera ISO på både stora och medel stora företag, du anar inte vad
mycket mygel och trams det är i dessa certifieringar, speciellt på de stora bolagen.

ISO är mest en showoff sak för de stora bolagen sen när certifierings gubben
har gått sin runda så är det tuta och kör som vanligt på produktions golven.

Inte är Dave Smiths prylar sämre bara för att han inte är ISO certifiera t.ex
En rolig ide kan ju vara och räkna upp all ljudburks bolagen som är ISO certade.

Du börjar!;)

Kallback, dina Xbasar kanske går att laga. Enligt instruktioner från Jurgen själv (som bygger xbase) kan knapparna oftast lagas genom att tvätta dem. Man bör aldrig använda kontaktspray enligt Jurgen.
Öppna upp burken och plocka ut kortet som knapparna sitter på, du får löda loss en sladd för att få loss det (notera vart de olika skruvarna och muttrarna satt så du kommer ihåg det när du ska sätta ihop den). Skölj knapparna (som sitter kvar på kretskortet) med en svag diskmedels lösning (använd inte tvål eller såpa, det ska vara tensidbaserat diskmedel) och spola rent med med rikligt med vatten. Upprepa ett par gånger, tryck på knapparna medans du tvättar. Torka kortet ordentligt direkt efter tvätt med en hårtork. Sätt ihop och börja programera beats.

Den här informationen hittade jag på jomox email lista. Har gjort det själv på min xbase som hade dåligt fungerande lysknappar, nu funkar den finfint. Om det inte fungerar så har jag hört att www.xtended.de säljer extra knappar o pottar till xbase. Eventuellt går det att köpa nytt mainboard med alla rattar o knappar på från jomox (om de fortfarande tillverkar) för 150€.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-06-20 00:07

Tja, ingen som kan sampla av kaggen, vill ha den i min mpc!

Det finns en del Jomox-samplingar på nätet, men just nu kommer jag inte ihåg var jag hittade dem.

Känns ju sådär att man måste ta isär maskinen och tvätta den (!) efter bara några år...

Bevaka tråden