Såhär ligger det till.
Jag och en till har under ett års tid sysslat med podcasting. Det är kul och när jag skaffade min MacBook i höst har vi haft det enklare att spela in podcasts med gäster eftersom jag har med mig en portabel podcast-inspelningsmaskin. Jag använder Garageband för ändamålet och en trevlig USB-konferensmikrofon från Logitech.
Nåja... som ett litet nyårslöfte har vi sagt att vi ämnar ha fler gäster i programmet under 2007 eftersom det blir mer dynamiskt än när det bara är jag och min co-host som diskuterar.
Vår lösning heter Skype-konversationer MEN tekniken står i vår väg. Vi har problem med att få konversationerna att ledas in i Garageband. Eller nej, det var faktiskt falakt. Med ett program som heter Soundflower, Soundflowerbed och LineIn kan vi dirigera ljudet från Skype in i Garageband. Det kräver lite kanelinställningar och sådär men det kan vi leva med. Men när vi trodde att vi var "home free" som uppstår ett nytt problem och ett problem vi inte lyckas lösa. Vi får nämligen eko i våra hörlurar. Vi har dirigerat om datorns ljud in i hörlurarna så inget datorljud kan störa mikrofonen. Men problemet var att vi inte lyckades spela in oss själva utan bara den som var på andra sidan. När vi sen slår om en inställning så Garageband också spelar in oss via USB-micken så hör vi plötsligt oss själva i lurarna och så kan vi inte arbeta. Detär dessutom 1 sekunds delay på oss själva som gör det hela väldigt förvirrad. Inspelningsmässigt fungerar det men koncentrationsmässigt blir det outhärdligt.
Min fråga blir om någon har erfarenhet av programmet eller vet hur man kan undvika ekot men forrtfarande få oss själva att spelas in i Garageband. Problemet verkar ligga i att vi inte har mer än två kanaler att hämta ljudet ifrån.
Jag vet att Audio Highjack Pro kan klara sånt (mutipla kanaler) här men det kostar och jag vill helst inte lägga pengar på något som jag tvekar till om det kommer fungera p.g.a. tekniska problem. Dessutom är det rätt behändigt att få använda Garageband.
Tack på förhand.