Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ledigt utrymme krympte plötsligt med 30 GB - Hjälp!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-05-02 21:16

Är ganska ny på mac och nu behöver jag er hjälp!!!!!! helt plötsligt har mitt lediga hårdisk utrymme krympt från 30 lediga gb till 519 mb, vad har hänt?

Över en natt bara, det enda jag gjort var att jag skulle aktivera file valut då sa datorn ifrån och sa att det för lite plats, tänkte inte mer på det sen såg jag nästan allt diskutrymme försvunnit, vad kan ha hänt? Har inte ladda ner nåt och verkligen inte 30 gb!! helt galet verkar som nåt hände när jag försökte aktiver file valut, och även om den nu står i av läge så misstänker jag att den inte går och deaktivera, vad skall jag göra?

Har du kollat om någon mapp på datorn är onormalt stor? Börja med att kolla mapparna som ligger "längst ner" på hårddisken, system, användare etc.

• Medlem
  • Nacka
  • 2007-05-02 21:54

nä ser inga onormalt stora mappar, fattar inte hur det kunde bli så här bara genom "försöka" att aktivera file value

• Medlem
  • 2007-05-02 21:56

Testa med den här.

• Medlem
  • Nacka
  • 2007-05-02 22:10

kan ju testa men vad gör den räknar gb:s? känns som nåt här blivit rejält knas hur fan kan det finns nåt så livsfarligt file value? jag aktiverade den ju inte ens eftersom den sa att det fanns för lite plats kvar, hur kan macworld rekomendera den pajas funktion? som verkar livs farlig, vad händer om jag instlerar om os, ryker alla program, musik, bilder all värdens väg då?

• Medlem
  • 2007-05-03 06:37

titta efter vad det är spm tar sån plats. Du vet ju inte vad det är som tar plats än.

Turning off Filevault:
http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/en/mh1908.html
"Before you begin, make sure you have enough empty space on the disk that contains your home folder. You need as least as much space as your home folder takes up. For example, if your home folder is 20 MB, make sure you have at least 20 MB of free space available. This space is needed temporarily during this process."

Filevault skapar en krypterad skivavbild och när du stänger av det kopieras filer från den avbilden. Men skivavbilden ska så vitt jag vet raderas efter kopiering är klar.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-04 13:10

Du kanske kör något dåligt torrentprogram som gör filerna den laddar ner onormalt stora?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-05-04 14:32

Starta om och reparera permissioner.:D

1
Bevaka tråden