Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så hackar du AppleTV så den spelar AC3 & XVID

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Joan Jett:

Tack för din hjälp! Jag har dock ingen Intel mac utan en PowerBook G4. Får låna en Intel Mac utav en kompis då. Men kan det verkligen vara det som är felet? Konstigt...

det har varit varning på nätet gälande att använda en PowerPC ... min rekomendation är att du gör ett total återställning av din AppleTV Hårddisk . alltså factory restore .. så att din AppleTV hårddisk är precis som den var när du fick den från Fabrik ... för att vara på den säkra sidan .. och sedan börja greja med den .. med en intel mac ..

dock har raporter kommit att PowerPC datorer fungerar men i vissa fall har AppleTV HHD blivit korrupt ...

men låt oss gå igenom några saker ..

1. Har du använt SAVE AS MOV PROGRAMET ? <- viktigt ..

2. Fungerar dina Xvid filmer i ditt iTunes på din MAC .. alltså inte använda VLC eller Quicktime här .. big NO NO

3. När filmerna fungerar I dit iTunes på din Mac och dycker upp under kategorien filmer i iTunes .... vad händer då när du SYNAC från din Mac till AppleTV.. inte streamar .. dycker då filmen upp i filmer på AppleTV ? det borde det även fast du inte lagt in perlian på din AppleTV så borde filmen dyka up ... fast du bör inte kunna spela den för du har inte codecet (perlian) ...

är jag rätt så här långt ?

Senast redigerat 2007-04-13 08:07
Ursprungligen av Tussen69:

men låt oss gå igenom några saker ..

1. Har du använt SAVE AS MOV PROGRAMET ? <- viktigt ..

2. Fungerar dina Xvid filmer i ditt iTunes på din MAC .. alltså inte använda VLC eller Quicktime här .. big NO NO

3. När filmerna fungerar I dit iTunes på din Mac och dycker upp under kategorien filmer i iTunes .... vad händer då när du SYNAC från din Mac till AppleTV.. inte streamar .. dycker då filmen upp i filmer på AppleTV ? det borde det även fast du inte lagt in perlian på din AppleTV så borde filmen dyka up ... fast du bör inte kunna spela den för du har inte codecet (perlian) ...

1. Ja det har jag!

2. Dom funkar i Itunes på datorn!

3. Det går inte att synca .mov filen som save as mov programet skapade. Det blir bara en varningstriangel och inget händer... Kolla in bilden.

Ska låna en Intel Mac idag och göra om allt med den...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-13 11:29

Finns en annat sätt för att få in avi m.m i itunes. Se http://dettmer.maclab.org/movie2itunes.html
This droplet allows you to add other then plain QuickTime movies to iTunes.

Ursprungligen av lion222:

Finns en annat sätt för att få in avi m.m i itunes. Se http://dettmer.maclab.org/movie2itunes.html
This droplet allows you to add other then plain QuickTime movies to iTunes.

jo fast problemet verkar ju uppstå vid syncningen med AppleTV ... inte i iTunes ...

kanske man skall pröva med ATVFileZ pluginet istället ?

eller vänta på detta som kommer snart ... mycket lovande för AppleTV ..

http://www.awkwardtv.org/?p=40

Kanske man skall pröva med ATVFileZ pluginet istället ?

Yes har installerat den pluggen och "files" dyker upp i listan på min Apple TV. Men problemet är att jag inte hittar var jag ska lägga filmerna! Det står att man ska lägga dom i /Users/frontrow/Movies men jag har inga sådana mappar på min dator! Vad är felet? jag har en PowerBook med frontrow.

Yes har installerat den pluggen och "files" dyker upp i listan på min Apple TV. Men problemet är att jag inte hittar var jag ska lägga filmerna! Det står att man ska lägga dom i /Users/frontrow/Movies men jag har inga sådana mappar på min dator! Vad är felet? jag har en PowerBook med frontrow.

/Users/frontrow/Movies ligger på AppleTV hårddisken .. inte på din mac ...

/Users/frontrow/Movies ligger på AppleTV hårddisken .. inte på din mac ...

Aj Aj då är det Enable SSH, terminalen och tusen koder som gäller då... Eller? Hur ska man annars få dom till den mappen? Jag tror jag lägger ner det här för att tag. Får verkligen ingenting att funkar. Kör en factory restore på maskinen och lägger in den i garderoben ett tag.

Aj Aj då är det Enable SSH, terminalen och tusen koder som gäller då... Eller? Hur ska man annars få dom till den mappen? Jag tror jag lägger ner det här för att tag. Får verkligen ingenting att funkar. Kör en factory restore på maskinen och lägger in den i garderoben ett tag.

nej absolut inte... varför detta nederlag .. vid detta lag har det kommit något som gör dig glad .. PATCHSTICK ! tror jag att det heter ....

den finns på "torrdeverse" sajter och är något mkt smidigt ... det är en .dmg som du kopierar över på ett USB minne ... sedan stopar du bara in USB minnet i din AppleTV och bootar ... så patchar den din AppleTV AUTOMATISKT ...

detta är så enkelt att min morsa klarar av det ...

1. ladda ner patchstick
2. kopera över den på ett USB minne
3. stopa in USB minnet i din AppleTV USB Port
4. Boota om , KLART ! Patchstick sköter jobbet ! fixar rubbet .

sedan behöver du aldrig bry dig om terminalen eller ssh ..

jag antar du vet vad AFP är för något ... afp använder du dig av när du går in på andra macars hårddiskar .. du vet . du befiner dig på mac 1 .. bläddrar i nätverket och går in på hårddisken på mac 2 ...

lika dant blir det med din AppleTV . när afp är aktiverat på din AppleTV så dycker AppleTVs hårddisk upp som vilken annan nätverksdator som helst i ditt mac nätverk ..

YES!

.. PATCHSTICK ! tror jag att det heter ....

Oj, det här är goda nyheter. Vad synd att man måste jobba idag, skulle gärna testa NU. Nå, så fort jag får tid så ska jag testa och återkommer med mina resultat.

Keep it coming boys!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-20 11:14

Går det att återställa detta om man inte är nöjd med Patchstick?

Ursprungligen av fresla:

Går det att återställa detta om man inte är nöjd med Patchstick?

yep . bara att göra en faktory restore ..

dock kräver patchstick ett utrymme på minst 500 MB ... så typ ett 1 GB usb flash minne är krav .... eller en extern usb hårddisk går nog lika bra . inte säker dock när det gälelr patchstick ....

detta är ett work-in-progress och nya versioner av patchstick kommer då och då ..

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-04-20 22:38

yep . bara att göra en faktory restore ..

dock kräver patchstick ett utrymme på minst 500 MB ... så typ ett 1 GB usb flash minne är krav .... eller en extern usb hårddisk går nog lika bra . inte säker dock när det gälelr patchstick ....

detta är ett work-in-progress och nya versioner av patchstick kommer då och då ..

Nice! Tack för tipset! Jag väntar fortfarande på min apple-tv....

Okej Tussen jag behöver din hjälp.

Mitt USB minne heter NO NAME, och nu vill jag installera patchstick, men vilka koder i terminalen ska jag använda? Får fel hela tiden när jag försöker göra som det står i Wikin.

Citat:

Mac OS X and other *NIX or *NIX like Operating Systems

Insert your storage device / thumb-drive / USB stick but don't mount it. If your OS automounts the image (like OS X does) you'll need to unmount before you write to it.

$ mount
...
/dev/disk1s1 on /Volumes/UNTITLED (local, nodev, nosuid) <-- mounted partition on the thumb drive. /dev/disk1 would be the thumbdrive itself. See note below!

Unmount (as root) with:-

# umount /Volumes/UNTITLED

then use dd to write the image to the storage device (change /dev/disk1 to be the device that corresponds to your OS and device).

$ dd if=Hybrid.img of=/dev/disk1 bs=1m

If your storage device has a pretty LED you'll see some activity, once finished you'll see something like:

503808+0 records in
503808+0 records out
257949696 bytes transferred in 439.220493 secs (587290 bytes/sec)

Vill gärna ha en steg för steg variant.
1. $ mount
2. /dev/disk1s1 on /Volumes/UNTITLED (local, nodev, nosuid) ????????????

Tack för hjälpen.

Någon som har lekt vidare med Patchstick? Jag är fast när jag ska få över filerna till USB-minnet. Någon som är bra på terminalen?

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Någon som har lekt vidare med Patchstick? Jag är fast när jag ska få över filerna till USB-minnet. Någon som är bra på terminalen?

ledsen för sent svar ..

jag har lite mkt just nu .. men jag kan rekomendera följande

http://www.macworld.com/2007/03/secrets/appletvharddrive/index.php

MacWorld dot com har gjort en riktigt bra guide i hur man upgraderar sin hårddisk på sin AppleTV ... just denna guiden innehåller också mkt information hur man använder sig av "dd" i terminalen ..

http://www.macworld.com/2007/03/secrets/appletvharddrive/index1.php

Terminalen är inte så "skärmande" som många tror .. har du använt DOS .. så kan du använda terminalen .. eenda är att komandorna skiljer sig en anning ... typ "dir" i Dos är "ls" i terminalen ..

men är du inte mkt för Unix och terminalen så finner du ett GUI för OS X som gör detsamma som dd ... fast det är shareware

http://www.coriolis-systems.com/iPartition.php .. inte använt det men skall göra det samma som dd vad jag förstår ..

känner mig lite dum, men var hittar jag patchstick att ladda ner?

om jag har ett USB på 1GB är det inte 'bara' att ladda ner SW på den och sätta in den i ATV eller måste jag görna ngt mer?

Ni som har gjort detta, är det buggigt att köra ATV sen?

Ursprungligen av snottras:

känner mig lite dum, men var hittar jag patchstick att ladda ner?

om jag har ett USB på 1GB är det inte 'bara' att ladda ner SW på den och sätta in den i ATV eller måste jag görna ngt mer?

Ni som har gjort detta, är det buggigt att köra ATV sen?

just nu ser det ut som följer:

Patchstick måste installeras med tex dd i terminalen eller liknande verktyg för OS X ..

vad patchstick är.. är en skivbild som har en viss formatering .. denna formatering måste finnas på din usb .. oavset om det är en HD eller flash minnes typ ...
varför det är så är just för annars kan inte AppleTV Boota från din usb när du ansluter den till din AppleTV ...

Quartermain kallar sig snubben som just nu i dagarna jobbar på en release av ATV Loader som i sammanband met Patchstick skall kunna det gör 100 % möjligt att få alla "coola" feature ssom text AFP, ssh osv att installeras utan att man behöver kunne specielt mkt om att hacka ..

lösningen är att med patchstick följer även ATV Loader installer som när du anstluter den till din AppleTV USB port först patchar din AppleTV så den kan installera ATV Loader .. sedan dycker ATV Loader up i din AppleTV meny ... sedan navigerar du bara i ATV Loader där du kan stänga av och slå på de olika funktionerna så som AFP, ssh, codecs osv ... du kan även via ATV Loader installera ytterligare plugin väldigt väldigt enkelt ...

det har dock inte kommit ut någon enkel install program för att få in patchstick på din USB Flash minne och därför måste du använda dig av DD eller liknande sålänge ...

Quuatermain har sagt att han inte tänker släppa ATV Loader innan han är helt nöjd men har på deverse forum utlovat att den skall släppas i sin fullversion snart , mkt snart ..

Patchstick finns ute på "nätet" .. vart säger jag inte, du får söka för jag vill inte länka till något som inte är lagligt här ... (jag vet inte om Patchstick är lagligt eller ej, jag vet inte om modda din AppleTV är lagligt eller ej , men jag vet att Apple har gåt ut och sagt att dom inte har något emot om man "hackar" sin AppleTV .. "its your box, do whatever you like with it" men obs att garantin "kanske" ryker ...

mer info finner du om hur du grejar med din AppleTV på http://wiki.awkwardtv.org/wiki/Index.html

lycka till ..

här är en video på hur enkelt det hela fungerar
http://www.youtube.com/watch?v=NKkwRrEDxsI&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Eawkwardtv%2Eorg%2F

Ojojojoj nu måste vi få ordning på det här med Patchstick.

Förståt inte varför inte fler använder det och varför det inte finns någon bra guide på hur man gör. Någon som har fått det att funka eller som har någon koll på hur man ska göra.

Övergav Patchstick och tog ur disken istället. Tack Tussen, det var enkelt.

Nu vill jag aktivera SSH så att jag kan komma åt Apple Tv enkelt. Någon som vet hur man installerar Dropbear?

Övergav Patchstick och tog ur disken istället. Tack Tussen, det var enkelt.

Nu vill jag aktivera SSH så att jag kan komma åt Apple Tv enkelt. Någon som vet hur man installerar Dropbear?

ssh i all ära men om du aktiverar AFP på din AppleTV så blir det ännu enklare att komma åt hårddisken via det grafiska nätverk i Finder ... lika enkelt som att surfa in på vilken mac i nätverket som helst .

ssh i all ära men om du aktiverar AFP på din AppleTV så blir det ännu enklare att komma åt hårddisken via det grafiska nätverk i Finder ... lika enkelt som att surfa in på vilken mac i nätverket som helst .

Fick igång det, och har lagt till så att jag har Transmit widget kopplat till AppleTV. Smidigt.

Fick igång det, och har lagt till så att jag har Transmit widget kopplat till AppleTV. Smidigt.

nice ...

jag håller på för fullt med mitt första AppleTV plugin . svårt som helvete att programmera . och då kan man ändå c, visual c++, php, xcode, osv ... ...

Kommer lite längre varje dag som går .. just nu sitter jag med problemet att få till sub menyer men pillar och iconer som återfinns i Movies pluginet samt Music pluginet på ATV

TVInfo Plugin

• Medlem
  • Älmhult
  • 2007-05-07 21:39

Läst tråden och kanske är lite trög, fattar jag rätt att det numera räcker med patchstick för att få in perian codecsen på appletvn? Fråga två, går det att köra 5.1 ljud genom detta?

/Kristoffer

nice ...

jag håller på för fullt med mitt första AppleTV plugin . svårt som helvete att programmera . och då kan man ändå c, visual c++, php, xcode, osv ... ...

Kommer lite längre varje dag som går .. just nu sitter jag med problemet att få till sub menyer men pillar och iconer som återfinns i Movies pluginet samt Music pluginet på ATV

TVInfo Plugin

Säkert många som sitter och arbetar med AppleTV plugin, men du borde göra något för den internationella marknaden. Du verkar ha kunskapen som behövs. Lite konstigt att det inte har dykt upp fler plugins än vad det har till ATV.

Säkert många som sitter och arbetar med AppleTV plugin, men du borde göra något för den internationella marknaden. Du verkar ha kunskapen som behövs. Lite konstigt att det inte har dykt upp fler plugins än vad det har till ATV.

Det är för den internationela marknaden . Det är multilangual support i den här babyn vetu ... innebär att TVInfo pluginet som jag utvecklar kommer anpassa sig till vilket språk man väljer i första hand och därmed vilken tv guide den ansulter sig till .. är det tänkt ...

sedan är svaret på varför det inte kommit fler ATV plugin är för att det är svårt att utveckla . svårt som in i helv* e ... men det är just därför som jag utvecklar det . ...

Man får inte prata om DC eller Torrent-prylar här, men hur man skruvar isär en AppleTV för att hacka den är helt OK alltså?

*torkar svetten ur pannan och suckar*

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-06 01:02

Jorå, denna sysselsättning är helt laglig. Apple skiter helt i vad vi gör med deras produkter, om vi använder dem som tänkt, bygger torn med dem, har dem som bokstöd eller bygger om (hackar) dem. Bara vi köper dem så.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-08 12:19

Om det är så svårt, skulle man inte kunna utveckla någon slags ramverk så att man lättare kan göra nya plugin? Ett plugin för att ta plugin liksom?

Ursprungligen av lobStar:

Om det är så svårt, skulle man inte kunna utveckla någon slags ramverk så att man lättare kan göra nya plugin? Ett plugin för att ta plugin liksom?

nope, det är svårt av en anledning . däremot har Alan Quatermain . mannen som hackade atv tagit fram en debuger application som gör det enklare att utveckla pluginet ... man kan säga att det blir mindre omständigt . applicationen han tagit fram är en såkalad "harnest" application . detta gör att man till höger på skärmen kan se sin source coden medan till vänster kan man se atv interfacet och sin application in action . men det frångår inte faktum att man fortfarande måste compilera source coden varje gång man gör en modifikation .

ATV plugin är renodlade program . dom är INTE att jämföra med Widgets eller något åt det hållet . Widgets är barsligt enkla att utveckla .

Jag har utvecklat allt från Audio Units, VST Instrument, till rena applicationer . både för Windows och OS X och jobbat i CodeWarrior, Visual C++ XCode osv . och ATV Plugins är det svåraste jag gjort ... men resultatet blir oerhört bra ..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-09 17:06

Jo, men just i och med att de är egna program så skulla man väl kunna utveckla ett program som tog plugins och där att utveckla plugins till den inte behövde vara svårare än att göra widgets. Men det är väl ett stort projekt.

Bevaka tråden