Hmm jag är också nybörjare på mac. Har haft min iMac i 2 månader ungefär bara så jag vet inte om den kommer bli seg.
Men jag fick ett tips när jag köpte den, i och med att man var nybörjare så kommer man till att klydda mycket i början innan man känner till det. Och man kommer installera många program o testa nya efterhand. Man känner efter vilka som känns bra liksom.
Så tipset var då att håll på o testa så mycket som möjligt i början sen när man har hittat det man vill använda så sparar man det nånnstans och sen formaterar man om datorn o kör in enbart de program man vill ha. Så har du en fin nyinstallation av OS X och alla program du vill ha.
Har själv inte gjort den omformateringen än men det kommer jag att göra. Tror det kan hjälpa rätt mycket.
Sen skulle jag vilja fråga om det dära i Aktivitetskontrollen jag har 0 där också. Jag har visserligen 2 GB minne. Men jag undrar varför 1.32 GB är Inaktivt, 1.62 GB använt men sen står där Ledigt 400 MB vad är skillnaden på Inaktivt och ledigt?
Och varför står där "Virtuellt Minne: 8,2 GB"
Antar att där finns nån form av vad windows kallar växlingsfil eller swap. Men vad är vad?