Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fick en iPod, vad nu göra? (Div. frågor)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-05-08 18:50

Tjenare.
För att dra det kort så har jag fått en iPod Nano (4GB, beg.).
Har därför lite frågor då jag inte är så high på varken iPod eller iTunes...

1. Denne som jag fick den av hade lämnat lite sköna låtar som jag skulle vilja ha kvar innan jag tömmer & slänger in min egen musik, men jag lyckas inte hitta något sätt att föra över låtarna.
Hur ska jag gå tillväga?

2. Finns det något annat som jag bör/rekommenderas göra med en iPod som inte varit sin från början, har nämnligen hört att iPods tydligen ska associera sig på något speciellt sätt med den första datorn den ansluts till...

3. Jag vill inte börja använda iTunes som default musikspelare, utan vill fortsätta använda WMP11, och har min musik i D:/Musik/. Hur ska jag gå tillväga för att på smidigast sätt få in Just Den musik jag vill på iPoden (inte auto-sync).

Mvh.
Appoc

  • Medlem
  • 2007-05-08 19:51

Har nu löst 1:an, fick tag i programmet YamiPod som grejjade biffen

Edit:
Ny fråga: 4. Om jag ska lägga in data-filer för att föra över till annan dator, är det bara att slänga in hur som hälst någonstans på ipoden, skapa mappar osv, eller ska man lägga det i någon speciell mapp?

  • Medlem
  • 2007-05-08 19:53

testa först och främst med ett program som heter " yamipod" det är ett program du inte ens behöver installera utan bara behöver lägga i nån mapp / förslagsvis på skrivbordet, det tar unge för 14 mb och det kör jag för ja hatar, " spion program" som itunes som kollar upp om du laddar ner osv. ARGHHHH:D hehe, nää men ärligt talat testa med yamipod, finns flera program du kan använda, och jag lovar att nån av moderatorerna här komemr säga att jag ljuger för dom e lite störda dom är typ rassar eler nåt ( jag är 100% svensk)

Puss och Hej!!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-05-08 20:34
  1. Har du ju hittat svaret på redan.

  2. Det är inte nödvändigt, men lämpligt att du gör en total återställning av iPoden, då blir den inställd som den var när den lämnade fabriken (dvs. musiken försvinner också, men den lägger du ju in igen).

  3. iTunes är det program som Apple rekommenderar att man använder (såklart), men det finns tredjepartsprogram, t.ex. YamiPod, Anapod, m.fl. Det ska även finnas en plugin till WinAmp, men hur det är med WMP har jag inte den blekaste om.
    Även om du använder iTunes kan du ha kvar musiken på D:\Musik, ändra bara i inställningarna i iTunes så att denintekopierar in låtarna till sin egen plats.
    Du kan även stänga av autosynkningen mellan iPoden och iTunes om du vill.

  4. Gör som du vill. iPoden bryr sig inte, så länge som du inte raderar några av mapparna som redan ligger där.

Jag föreslår även att du kollar igenom vår klibbiga FAQ överst på den här forumdelen, där står en del matnyttigt.

Ursprungligen av nathe:

...det kör jag för ja hatar, " spion program" som itunes som kollar upp om du laddar ner osv. ARGHHHH:D ...

Vet inte hur du menar att iTunes skulle "kolla" det...?

  • Medlem
  • 2007-05-08 20:59
Ursprungligen av Spyder:
  1. Har du ju hittat svaret på redan.

  2. Det är inte nödvändigt, men lämpligt att du gör en total återställning av iPoden, då blir den inställd som den var när den lämnade fabriken (dvs. musiken försvinner också, men den lägger du ju in igen).

  3. iTunes är det program som Apple rekommenderar att man använder (såklart), men det finns tredjepartsprogram, t.ex. YamiPod, Anapod, m.fl. Det ska även finnas en plugin till WinAmp, men hur det är med WMP har jag inte den blekaste om.
    Även om du använder iTunes kan du ha kvar musiken på D:\Musik, ändra bara i inställningarna i iTunes så att denintekopierar in låtarna till sin egen plats.
    Du kan även stänga av autosynkningen mellan iPoden och iTunes om du vill.

  4. Gör som du vill. iPoden bryr sig inte, så länge som du inte raderar några av mapparna som redan ligger där.

Ah ok, tack för svaren.

2. Då får vara som det är nu

3. Okey. Syftade inte mot att jag ville använda WMP11 för att få in låtarna, utan att jag sköter min musiksamling genom det och inte i iTunes... Antar att det vore lättare om man skulle sköta hela sin samling i samma program, men upptäckte att det visst bara var att Drag n' Drop:a de mappar från utforskaren, man vill få med rätt in i iPoden via iTunes. ^^

Håller på med det nu, så får väl se hur allt sorterats sen med xD *Har man otur så ligger ID3-taggarna helt fucked mot vad iTunes vill ha dem så det blir en enda jungel på iPoden*

Antar att det inte går göra så allt på iPoden ligger Exakt som ens egna mappstruktur i utfortskaren, på något smidigt sätt?
-iTunes sorterar auto biblioteket efter Artist/album/ mha. ID3-taggar eller vad det nu är/kallas, right?

4. Okok, tackar... kan vara bra att veta sen när/om man väl ska slänga in något.

Mvh.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-05-09 07:40

Ja, id3-taggarna är viktiga, både för iPoden och iTunes. Och nej, du kan inte behålla din mappstruktur på iPoden, den lägger alla låtar i dolda mappar och använder sig av en databas för att hålla koll på allt. Det är då det blir extra viktigt att id3-taggarna stämmer.

1
Bevaka tråden