Här sitter jag och min kära treåriga powerbook och är sjuka tillsammans. Mig är det egenligen inga problem med, det är datorns sjukdom som är mystisk. Den har, vad det verkar, gått in i väggen.
Sjukdomen yttrar sig i vad som framstår som en klassisk utmattningsdepression, eller en brist på RAM även om aktivitetshanteraren inte indikerar att minnet brister (har 768 Mb). Program tar oerhört lång tid att starta och även minsta sak, som att byta mellan olika fönster, kan ta upp till en minut. Samtidigt tänker datorn så att det knakar. Egentligen märkte jag problemet först i safari, som uppträder som om all cach försvinner varje gång jag byter sida, eftersom den inte kan ladda om sidor utan att tänka och tänka och tänka. Sedan spred sig problemet till andra program. Att öppna Mail är nu en tålamodsövning.
Precis som i en utmattningsdepression har dock datorn sina ljusa studer. Ibland går det riktigt bra. Det är svårt att uppskatta hur länge datorn fungerar som vanligt och gör det den ska, innan den igen fastnar i någon detalj som den sedan grubblar på i evigheter.
Det senaste problemet är att programmen slutar svara. Jag tvingas ideligen tvångsavsluta. Det handlar alltså om flera program som beter sig på samma sätt - varför jag misstänker fel i operativsystemet. När jag tröttnar och stänger av datorn för att låta den vila blir jag bestraffad av ett minst sagt segt uppvaknande. När jag nu startade datorn efter en halvtimmes vila tog det tio minuter innan alla ikoner var uppe och quicksilver igång. Samma sak är det om jag försätter min kära dator i vila - då vill den ibland inte vakna alls utan hänger sig själv på plats. Hon är litet dramatisk förstår ni...
Problemet är diffust och jag skulle behöva hjälp på traven i processen att komma åt grundproblemet. Var börjar jag felsöka? Vilka kontrollfrågor ska jag ställa till mig själv?
Ursäkta admin om det här är en dubbeltråd men jag har försökt att söka i forumet utan framgång. Jag får inte fram något sökresultat alls - vet om det är bug i sidan eller om det bara är jag.
ha det bra, Niclas