Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midiproblem i Garageband

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-05-10 12:53

Jag har spelat in åtta takter med trumljud på ett spår i Garageband. Om jag då vill lägga på fler ljud och tartar inspelningen igen och lääger till några ljud tycker man ju att de borde smälta ihop med den tidigare inspelningen, men det gör det inte. Garageband skapar istället en ny bubbla i timelinen inuti den tidigare inspelningen. Resultatet är att de ljud från den tidigare inspelningen försvinner.
Nån som har en förklaring? Ska dert vara så? I andra sequencerprogram har man väl nån sorts over dub funktion...

• Medlem
  • Kalmar
  • 2007-05-10 13:33

Ber om ursäkt i fall jag missuppfattar frågan, men "over dub"-funktionen får du väl genom att skapa ett nytt spår (som kan vara identiskt specificerat med det befintliga) och spela in ytterligare ljud i detta. Så har jag exempelvis byggt ut en befintligt trumm-loop med fler cymbalslag, fills etc.

• Oregistrerad
  • 2007-05-10 13:39

Ehh, ja du har nog rätt, jag tror jag blandade ihop termerna. Men hur som helst så får jag inte de olika tagningarna i Garageband att smälta samman...

• Medlem
  • Kalmar
  • 2007-05-10 15:30

Smälter samman, som du skriver, gör de först i mixen ( = exportera till iTunes). Men om alla spår spelas upp (kolla så att inget spår är "mutat"/avstängt) så ska rimligen också alla spår höras. Likväl kan det förstås vara otajt, men det är i så fall knappast GarageBands fel...

• Medlem
  • 2007-05-10 16:21

Hej,

Jag tror inte GarageBand har stöd för overdub, tyvärr...

/P

• Oregistrerad
  • 2007-05-10 16:13

DrDD Jag menar alltså att om jag gjort en tagning på ett spår med tex hihat och baskagge och är nöjd med det. Stänger av inspelningen trycker sedan på rec igen på samma spår samma instrument och samma område och ska lägga på tex en virveltrumma. På det ställe där jag lägger på virveln där mutas de andra instrumenten. Som jag ser det borde dessa virvel slag smälta in med baskaggen och hihaten. Jag byter ju inte instrument jag lägger ju bara på fler anslag...

• Medlem
  • Kalmar
  • 2007-05-11 10:07
Ursprungligen av imported_wallraff:

DrDD Jag menar alltså att om jag gjort en tagning på ett spår med tex hihat och baskagge och är nöjd med det. Stänger av inspelningen trycker sedan på rec igen på samma spår samma instrument och samma område och ska lägga på tex en virveltrumma. På det ställe där jag lägger på virveln där mutas de andra instrumenten. Som jag ser det borde dessa virvel slag smälta in med baskaggen och hihaten. Jag byter ju inte instrument jag lägger ju bara på fler anslag...

Nja, sådan "over-dub" går nog som sagt inte. Men som jag tidigare skrev är det väl bara att lägga virveltrumman på ett nytt spår (som kan ha precis samma specifikationer som det ursprungliga; men å andra sidan kan man ju också utnyttja det t.ex. för att panorera stereobilden).

• Medlem
  • 2007-05-31 20:54

Ah, jag tror jag hajar. Japp, det är ett av Garagebands tråkiga svagheter. Sedan är ju en klaviatur inget vidare trumset heller.

Jag brukar spela in trumdel i taget, till klick. Till exempel: 1. knacka in hihat. 2. Flytta fram en bit, så inget spelas över. 3. spela in kagge. 4. Markera alla hihatslag och kopiera. 5. Gå till början av kaggetagningen. 6. Klistra in.

Man kan ju också ha varje "trumma" på var sin kanal, vilket skulle motsvara olika mikrofoner om det var ett verkligt trumset, men då blir det tungt för lilla datorn.

1
Bevaka tråden