Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkra ett trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lite funderingar kring mitt trådlösa nätverk. Kör en Netgearrouter och Planex USB. Funkar riktigt bra på min gamla PB.

Hur går man tillväga smidigast för att förhindra att andra nyttjar mitt bredband? Fixar jag det i MacOS eller måsta jag in i routern?

Sedan undrar jag om man på nåt sätt kan kolla om någon annan nyttjar mitt bredband?

Tack på förhand. /Drummer

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-12 11:59

Du ska in i routern och beroende på vilket protokoll din router stödjer så finns det WPA-PSK, WPA-PSK2, WEP osv. du når din netgear på adressen www.routerlogin.com

Kom också ihåg att ställa in inställningar för eventuell kryptering i datorn. Annars får den lite svårt att använda nätverket. Det är bättre om du kan använda någon variant av WPA, det var först i någon av de senaste uppdateringarna från Planex som de lade till stöd för WPA. Annars är det WEP du får köra med.

Jag har gjort rubriken lite mer beskrivande.

Jag passar på att ställa en fråga om nätverkets namn (SSID) som jag också har fått för mig har lite med säkerheten att göra. Gör det någon skillnad om man väljer att dölja det? Hur stor är risken att någon upptäcker nätverket om man inte sänder ut sitt SSID??

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-12 13:36
Ursprungligen av Bodhisattva:

Hur stor är risken att någon upptäcker nätverket om man inte sänder ut sitt SSID??

Mindre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-12 17:55
Ursprungligen av Bodhisattva:

Jag passar på att ställa en fråga om nätverkets namn (SSID) som jag också har fått för mig har lite med säkerheten att göra. Gör det någon skillnad om man väljer att dölja det? Hur stor är risken att någon upptäcker nätverket om man inte sänder ut sitt SSID??

att gömma SSID har inget med säkerheten att göra, det är dessutom exakt samma risk/chans att någon hittar ditt trådslösa nätverk då det fortfarande sänder.

Sen är det trivialt att få fram det med även om det är gömt.. det enda som du åstakommer är att det blir lite gormigare för dig själv att använda det.

Ursprungligen av Marcus K:

Kom också ihåg att ställa in inställningar för eventuell kryptering i datorn. Annars får den lite svårt att använda nätverket. Det är bättre om du kan använda någon variant av WPA, det var först i någon av de senaste uppdateringarna från Planex som de lade till stöd för WPA. Annars är det WEP du får köra med.

Jag har gjort rubriken lite mer beskrivande.

Förstår inte vad jag gör för fel. Det funkar inte med varken WEP eller WPA. Vad kan jag göra för fel? Var i datorn gör man inställningarna? Kör du själv Planex?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-05-12 19:44
Ursprungligen av Drummer:

Har lite funderingar kring mitt trådlösa nätverk. Kör en Netgearrouter och Planex USB. Funkar riktigt bra på min gamla PB.

Hur går man tillväga smidigast för att förhindra att andra nyttjar mitt bredband? Fixar jag det i MacOS eller måsta jag in i routern?

Sedan undrar jag om man på nåt sätt kan kolla om någon annan nyttjar mitt bredband?

Tack på förhand. /Drummer

Är det inte så att man på routerns DHCP Client List kan se vilka som surfar på ens uppkoppling? Där ser jag i alla fall mina burkar...
/Noobi

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-12 22:59

Du måste in och ställa säkerheten i routern. Sedan måste varje klient i nätverket ha motsvarande säkerhet.

T.ex. enklast möjliga = WEP (10 bitars HEX t.ex.), nycklen som du anger i routerinställningen är den du ska ange i inställningarna för varje klients nätverkskort.

Låt oss säga att du i routern väljer WEP med en 10 bitars HEX-nyckel: AFC1593BAD
Då ska du ange i datorn/datorernas nätverkskort WEP protokoll och ovanstående nyckel.

Nu är iofs WEP inget bra val, det är "ganska" enkelt att knäcka för de som vill, men det är ju bättre än inget.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-09 10:20

Jag har låst routern till de mac-adresser som ska få använda routern. Behöver jag verkligen WEP? Sitter inte med något hemligt, det är väl bara att trafiken inte krypteras och är lättare att avlyssna? Hur många är det egentligen i sitt hem som behöver kryptering?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-09 11:09
Ursprungligen av buuyuu:

Jag har låst routern till de mac-adresser som ska få använda routern. Behöver jag verkligen WEP? Sitter inte med något hemligt, det är väl bara att trafiken inte krypteras och är lättare att avlyssna? Hur många är det egentligen i sitt hem som behöver kryptering?

Mycket bra fråga. Det där är någonting som sällan kommer upp när man diskuterar det här ämnet.

Min åsikt:
- För att i möjligaste mån förhindra att andra använder ditt trådlösa nät så räcker det med mac-adressfiltering. Det är ju inte 100 %-igt då någon som lyssnar av trafiken så småningom kan snappa upp mac-adresserna. Men å andra sidan, det är nog inte många normala datoranvändare som har som har ork att syssla med sånt.
Nackdelen är att om du har en kompis på besök som du vill ska kunna komma ut på nätet måste du lägga in hans/hennes mac-adress manuellt i routern.

- Har du hemligheter som du inte vill att andra ska få reda på så är det kryptering som gäller. Helst WPA2 men WPA funkar också. WEP är ett äldre krypteringprotokoll som idag anses för lätt att knäcka.
Nackdelen med att använda kryptering är att du förlorar prestanda. All trafik ska ju genom krypteringen i ena änden och genom dekrypteringen i andra.

Är man sedan paranoid kan man ju kombinera bägge åtgärderna. (Att man är paranoid innebär för den skull inte att de inte är ute efter dig.):confused:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-09 14:15
Ursprungligen av Gunnar B:

Mycket bra fråga. Det där är någonting som sällan kommer upp när man diskuterar det här ämnet.
...
Är man sedan paranoid kan man ju kombinera bägge åtgärderna. (Att man är paranoid innebär för den skull inte att de inte är ute efter dig.):confused:

Jag är paranoid idag :D, men jag ska nog sluta med det. Har inget att dölja så...O:-)

1
Bevaka tråden