Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Capture mpeg2 från video med HDD till FCE

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-05-12 17:42

Hej,
Har precis fått min nya JVC GZ-MG575 med 40GB hårddisk. När jag försöker med Capture vill FCE bara ha DV. Försöker med Import av filer (eftersom kameran ger komprimerade mpeg2-filer). FCE hittar kameran, men filerna är gråmarkerade. Har letat efter någon inställning men ej hittat. Har letat i instruktionsboken för kameran, men den säger inget om export till dator. Någon som vet?:">

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-05-12 18:56

Final Cut stödjer inte dom där HDD-kamerorna. Det går inte att klippa mpeg2 i alla fall - man bör packa om dom till klippbart material (mpeg2 är ett hårt komprimerat leverans/slutformat - aldrig menat för redigering/inhämtning/efterbehandling (colorcorr. t.ex.).
Hade kameran dykt upp som en extern HDD på skrivbordet så hade du kunnat dra över filerna, men dom däe HDD-kamerorna har ofta helt egen standard - filerna är inte ens riktiga mpeg2-filer (ISO). Sorry.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-05-12 23:33

Snopet i så fall. Enligt Scandinavian Photo där jag köpte kameran så använder JVC standard mpeg2 och skulle fungera med FCE, medan t.ex. Sony har en egen specialvariant av mpeg2 och behöver konverteras. Tror kameran kommer in som en hårddisk på skrivbordet. Ska kolla igen.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-12-11 23:46

Final Cut Express 4 och videoformat

Någon som vet om FCE 4 klarar mpeg2?
Enligt hemsidan klarar den AVCHD från hårddisk kamera. Vilket format är detta?
Jag har en vanlig hårddisk kamera från JVC

1
Bevaka tråden