- salemthecat
- Medlem ●
- Lund
Ett tre killar vid MAH har slängt ihop en svensk mac-blogg som för tillfället bara går under namnet "MacBloggen" på www.novaweb.se/macblog. Tänken är att detta ska fungera som en plats där aktuella mac-nyheter samlas och finns tillgängliga på svenska. Tita gärna förbi och kommentera. Sidan kommer få sin egen domän i ett senare skede tillsammans med ett poppigare namn
First post! (i er gästbok)
Märkligt att högskolestudenter kan ha så många stavfel och särskrivningar på bara någon dag...
"Bytade" - ny böjning....
"Nya Mac-reklamer" ... fel pluralform.
"konplicerat" - feltravning
"tredjeparts routers" - särskrivning
orkar inte mer.
Konstigt att de som gör sådana här saker som privatpersoner aldrig riktigt når ut, det blir sällan ansedda som "riktig info". Jag tror att det till 90% beror på ovan nämnda stavfel, syftningsfel osv. Skall man publicera ngt på nätet är det viktigt att det är korrekturläst.
Nä grabbar, det är jättefint att ni gjort den bloggen. Men vill ni att folk skall komma tillbaka, använda infon där och allmänt betrakta den som seriös så är det bara att kontakta någon eller några som kan korrekturläsa det hela innan ni trycker på publicera-knappen. Är ni tre så låt åtminstone den som är bäst på svenska läsa texten en gång, rätta, och sen trycka på publicera.
Formatet är skitsnyggt, stilen grym, innehållet intressant. Fixa småsakerna med grammatiken/stavningen så är jag såld på idén.
Det gick väldigt fort när sidan lades upp så ber om ursäkt för vissa av missarna. Ville mest kolla om det fanns ett intresse och det verkar det finnas. Men tack för kritiken, vi har tagit den till oss och ska under veckan sätta upp lite mer strikta publiceringsformer och rutiner. Om det finns någon här som är intresserad av att bidra med nyheter till bloggen så är det bara att regga sig på sidan och dra iväg ett mail till macblog@novaweb.se så sätter vi upp rättigheterna. Mvh. Henrik
Det gick väldigt fort när sidan lades upp så ber om ursäkt för vissa av missarna. Ville mest kolla om det fanns ett intresse och det verkar det finnas. Men tack för kritiken, vi har tagit den till oss och ska under veckan sätta upp lite mer strikta publiceringsformer och rutiner. Om det finns någon här som är intresserad av att bidra med nyheter till bloggen så är det bara att regga sig på sidan och dra iväg ett mail till macblog@novaweb.se så sätter vi upp rättigheterna. Mvh. Henrik
Lite kul att du dels "tipsar" om bloggen i första inlägget och talar om skaparna i tredje person och sen svarar som ägaren O:-)
Lite kul att du dels "tipsar" om bloggen i första inlägget och talar om skaparna i tredje person och sen svarar som ägaren O:-)
Tänkte på det också, gränsen till egenreklam, eller om man flyttar det till kritik på siten på 99webb, så kanske det skulle fungera.
Men men, jag är glad idag och tycker det får gå an. Men jag vill se statistiken på hur många utav läsarna som kommer från 99.se, vore kul att se hur mycket vi genererar.
Det ser ut som att 70% av besökarna under helgen kommit via 99.se, dvs ca: 110 st. Men det är ju givetvis upp till er moderatorer om ni vill flytta/ta bort tråden. Är bra reklam för oss så här i början men vill inte utnyttja 99.se heller.
Att första inlägget var upplags som ett tips var en miss. Jag är ju inte "ägare" i den bemärkelsen utan det är ju en gemensam satsning av Henrik, Johan och mig. Kändes dumt att posta "Kom och titta på min mac-blogg" Men visst, det skulle ha framgått tydligare att jag själv låg bakom sidan och att det inte var något som jag snubblade över på nätet och vile tipsa resten om. Är första sidan av denna typ för oss så ni får ha överséende med våra blundrar. Kritiken som vi fått/får här i tråden är värd guld för oss så oavsett om tråden flyttas elelr tas bort har detta gett värdefull input till oss! Tack!
Mvh. Henrik
Det ser ut som att 70% av besökarna under helgen kommit via 99.se, dvs ca: 110 st. Men det är ju givetvis upp till er moderatorer om ni vill flytta/ta bort tråden. Är bra reklam för oss så här i början men vill inte utnyttja 99.se heller.
Att första inlägget var upplags som ett tips var en miss. Jag är ju inte "ägare" i den bemärkelsen utan det är ju en gemensam satsning av Henrik, Johan och mig. Kändes dumt att posta "Kom och titta på min mac-blogg" Men visst, det skulle ha framgått tydligare att jag själv låg bakom sidan och att det inte var något som jag snubblade över på nätet och vile tipsa resten om. Är första sidan av denna typ för oss så ni får ha överséende med våra blundrar. Kritiken som vi fått/får här i tråden är värd guld för oss så oavsett om tråden flyttas elelr tas bort har detta gett värdefull input till oss! Tack!
Mvh. Henrik
Det var nog bra att du skrev första inlägget som du gjorde, annars hade det nog varit alldeles för mycket "kom hit och titta på min egen hemsida för jag vill ha besökare". Och sålänge tråden sker i utvecklingsyfte för kritik och liknande tillåter jag den allafall. Vad andra tycker kan jag inte svara på.
Vi väntar på en uppdatering av vår forumprogramvara under sommaren där bloggar blir en del av systemet. Då skulle duktiga snubbar som ni kunna integrera er blog med 40.000 användare / 100.000 besökare per månad (och alla kommentarer det genererar). Borde kunna ge resultat.
Normalt sett brukar vi inte tillåta "reklam" som detta i forumtrådarna men ni verkar vara schyssta så ingen skada skedd.
Tänkte på det också, gränsen till egenreklam, eller om man flyttar det till kritik på siten på 99webb, så kanske det skulle fungera.
Men men, jag är glad idag och tycker det får gå an. Men jag vill se statistiken på hur många utav läsarna som kommer från 99.se, vore kul att se hur mycket vi genererar.
Sjalv tycker jag det ar kul att nan tipsar om en blog de har gjort sjalv. Liksa nar nan tipsar om en widget eller app man gjort sjalv. De finns ju manga exempel har pa 99.se. Nan har gjort en tv-widget, nan har en sida for switchers, osv.
Ser inget fel med detta sa lange det inte overgar i nagon sorts spam.
Just att bygga upp lite rutiner kring vem som skriver, vad som skrivs. Hur och vad som skall kollas upp innan. Vad skall t ex gälla för "datorengelska" - skall man ersätta med svenska eller låta engelskan stå kvar ? Vem kollar bildmaterial. Hur är flödet med bilder, bild läggs in och originalet, var sparas det och hur?
Gör ni dessa saker, mina punkter är bara idéer, nu medans det är nytt och flödet är litet så har ni rutiner och falla tillbaka på när det hettar till.
Även om du tycker så är det väl ganska onödigt att dissa ett gäng som vill försöka skapa en egen blog?
Ett tre killar vid MAH har slängt ihop en svensk mac-blogg som för tillfället bara går under namnet "MacBloggen" på www.novaweb.se/macblog. Tänken är att detta ska fungera som en plats där aktuella mac-nyheter samlas och finns tillgängliga på svenska. Tita gärna förbi och kommentera. Sidan kommer få sin egen domän i ett senare skede tillsammans med ett poppigare namn
Tackar, äntligen en blogg med nyheter som inte är plottrig och fylld med reklam. För en dyslektriker som mig själv är det jättesvårt att läsa när det är mycker banners och annat skräp som flashar omkring överallt.
Tack igen!
Varför har alla bloggar samma nyheter som macfeber? Halva nyhetstipsforumet här på 99.se/mac är också länkar tagna därifrån. Läser inte alla macfeber?
Varför har alla bloggar samma nyheter som macfeber? Halva nyhetstipsforumet här på 99.se/mac är också länkar tagna därifrån. Läser inte alla macfeber?
Jag har varit före dom många gånger senaste veckorna. Så antingen läser alla varandras sidor eller så läser vi alla Digg.com