Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

analog till digital, hyr eller köp?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2007-05-15 01:38

Hej har ett maffigt project, där ett 30 tal filmer i vhs format ska läggas in på datorer, redigeras och sedan tryckas upp i vackert dvd format..

nu undrar jag hur jag bäst kan få analoga vhs till digital format...

jag är inte intresserad av att koppla genom en videokamera eller dvd-spelare.. utan använda mig av en analog-till-digital-box. '

Nu undrar jag om ni med erfarenhet kan berätta för mig vad jag ska välja..

Är det lönt att skaffa en med hårdvaro stöd för mpeg2 o.s.v så att den analoga signalen comrpimeras till mpeg2 direkt,, eller kommer detta reducera mina redigering möjligheter.. Om det gör det, kan boxen annars vara bra att använda när dv signal ska comprimers med t.ex mpeg2 för att få plats på dvd, eller kommer detta endast skötas av datorn?

Hur står sig boxarna kvalitets mässigt? t.ex vad kommer jag märka för skillnad på video kvaliten när det gäller ett billigt tv kort med composite in, s-vhs in jämfört med en billig ana-digi box jämfört med en dyr?

(och jag vet att mycket hänger på vhs spelaren,, men vi utesluter den för tillfället)

Om det nu är så att en dyr är så pass mycket bättre, tror ni det är lätt att kunna hyra en sådan och kommer det löna sig att hyra en sådan under en månads tid jämför med att köpa en mellanklass box?

Skall du redigera materialet skall du _inte_ först konvertera till mpeg2 ("DVD") utan till dv.

Och varför inte gå via en lämplig d8-/dv-kamera med nanalog ingång? Sådana kameror är ju just haårdavrukonverterare. Om du inte vill köpa kanske du kan låna av kompis/släkting. Eller varför inte höra med någon verkstad om de har någon gammal kamera som är trasig mekaniskt men funkar elektroniskt för en billig peng?

Det finns även firmor som åtar siog att föra över material både till dvd och till dv-band. Här är en (jag har inte provat dom själv): http://www.uppsalabildteknik.com/prislista.php

Läs mer här: http://www.macworld.com/2004/05/features/fromvhstodvd/index.php?pf=1

1
Bevaka tråden