Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonicstate IPTV: Top twenty synths

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-04-27 11:33

Har nog bara haft dx7an.... fast min var helt av... aspajko.... tung och skabbi...

Poly 800 på 2:a plats kanske?

-Konstigt om MiniMoog & TB-303 inte blir etta & tvåa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-29 13:40

Hehe TB303 eller Synclavier .....mer olika än så kan nog två apparater knappast bli

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-09 11:03

Hehe, tvåan är avslöjad. Och det är....
http://www.sonicstate.com/top20/

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-09 11:05

FAn vad oväntat.... trodde inte att sidstation skulle komma med....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-09 13:43

Hmm... ja en sådan har man ägt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-09 13:58

wow...vilken darkhorse, men de hade bra motiveringar varför den hamnade tvåa tycker jag...

Coolt, är lite sugen på att skaffa mig en sådan...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-09 16:00

Gah, klart Odyssey skall vara högt upp!
Men jag trodde att den redan var nämd innan...
Men före Prophet 5 REV2 ......naaaah, iofs om det är en Whitface...

Uuundrar vilken ettan är....?

Hehe

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-09 17:29

Intressant att se att Creamware ASB-syntharna emulerar top 3 (förutsatt att minimoogen tronar som etta) ...

Ja, det har du ju rätt i.
Antingen hade Creamware grym koll på vad som är poppis, eller också har de manipulierat listan...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-05-09 18:23

Gmeadia har ju också gjort Odessey och flertalet syntar på listan också. Antagligen blir det en minimoog på ettan nu också, så slipper nostalgikerna lipa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-09 21:18

Ja hela listan luktar lite reklamfilm... Mycket info om mjukvaruföretagens pluginreplikor men roligt är det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-10 12:43

Fan, nu kommer det att bli ännu svårare att få tag i en Odyssey ju !!
Bar aför ngt år sedan kunde de röd/svarta köpas för 6000

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-10 12:50

Varför inte stjäla en? En f.d kompis till mig stal min Odyssey när han flyttade till USA

Är de så bräckliga som det beskrivs på listan? Har bara prövat Odyssey en gång för länge sedan. Den lät och såg ut som den skulle iaf.

De är inte bräckliga. Jag har en Black/Orange och det som är lite dumt är att tangenterna sticker ut utanför framkanten -> man bör frakta den i en bra case. tror whiteface aka mk1 och black/gold aka mkII har chassi i plast men jag vet inte, jag har plåt i alla fall med lädersidor

Det som dock är det stora problemet är att det är svårt att få tag på nya eller nygamla potentiometrar. Så ska man köpa en så se till att alla potar funkar som de ska - tangentbordet är ingen fara - det är standrad Pratt-Read bussningar. Men förhoppningsvis så finns det en lösning på sliderproblemet snart synthrestore.co.uk har börjat sälja.

Bästa synten som jag har haft i alla fall - ren kärlek! Jag har haft #1 (räknar kallt att det är minin)
men den är inte lika kylig i ljudet, minin är mer funk.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-15 08:00

Medan vi väntar på #1 är det dax att börja rösta i den nya kategorin "Top 20 Weirest Instrument":

"Top 20 Weirdest Instruments
Yes, it's another chart rundown as we enter the twilight world of weird instruments and bizarre technology.

And its not just synths. There's acoustic instruments, outboard effects, software, even toys, infact anything that makes a sound and is truly bizarre will be considered for the shortlist.

As usual, the series will be presented by Professor Marc Norris who will also be treating us to extracts from his vast collection of videos and records from his remote manor house on the Weirdshire Moors.

So come with us on a journey to the unchartered edges of music technology and join in the search for the Top 20 Weirdest Instruments of All Time... Ever!

"
http://www.sonicstate.com/top20/weird.cfm

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-05-15 09:29

speak and spell måste väl nästan vara med på den listan ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-15 11:08
Ursprungligen av leere:

speak and spell måste väl nästan vara med på den listan ?

...tja, det är väl bara att rösta in den - misstänker att en viss liten silvrig box kommer toppa den här i alla fall...

  • Medlem
  • 2007-05-15 11:10

Finns det inga listor i textform att titta på för det här? Jag orkar inte titta igenom en massa videogrejer. Ok, jag är lat, jag vet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-15 11:13
Ursprungligen av jgb:

Finns det inga listor i textform att titta på för det här? Jag orkar inte titta igenom en massa videogrejer. Ok, jag är lat, jag vet.

Hela listan plats 2-20 finns ju längre ned på sidan i textform med åtminstone några meningar skrivna om varje synth:
http://www.sonicstate.com/top20/

  • Medlem
  • 2007-05-15 11:32

Ah. Det fanns inte när jag tittade in där sist. Tackar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-15 11:40

Silvrig box ? .. Nae, alla vet vilken tung träinramad monosynth som kommer toppa den här listan
Tycker lika mycket om grundljudet i både den och den silvriga boxen, men de går ändå inte att jämföra avseende klass och perfektion tycker jag..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-15 13:18
Ursprungligen av theVOID:

Silvrig box ? .. Nae, alla vet vilken tung träinramad monosynth som kommer toppa den här listan
Tycker lika mycket om grundljudet i både den och den silvriga boxen, men de går ändå inte att jämföra avseende klass och perfektion tycker jag..

Jo, fast jag svarade ju på leeres inlägg om "weirdest gear"-listan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-15 13:05

Jag tycker det känns så sjukt tråkigt att minimoogen alltid ska toppa listan. Jag föreslår fortsättningsvis att man bara gör listor från 20-2 och hoppar 1:an. Så blir det mera intressant. Minimoogen är diskad pga av att den är självklar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-15 22:48

Aha, förlåt Kroffe, skyller på skärmstrålning och jordnötter

Zthee: jag håller med!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-23 11:15

Ettan är HÄÄÄÄR!
http://www.sonicstate.com/top20

...och inte helt oväntat blev det...*tata* Siel Cruise....öh, jag menar minimoogen som knep förstaplatsen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-23 11:50

Intressant att höra Bob prata om kopplingen själ och elektronik, men i övrigt, bläää
En snubbe som sitter och spela på några triangel vågformer eh.......
Lite typisk moog bas, lite vackra leads, kansk lite The Robot bas kunde de ju ha bjudit på...
Är hemma med halsfluss....men moogen är säkert bra mot det med så nu skall den får värma upp sig en timma..

Bevaka tråden