Lite lösryckta tankar:
Sitter här med min MacBook Core Duo (första "utgåvan") och funderar på om jag ska uppgradera till en nyare modell. Grejen är att jag köpte mellanmodellen och har därför redan en 2GHz Core Duo, 1.25 GB ram och 80GB hd. Räknar med att kunna sälja den här för 6-7000 kr. Vill jag köpa den senaste MacBooken kostar det 8500 kr för minimodellen genom AppleStore HE UK.
I princip är enda skillnaden att jag får en C2D processor, garanti i ytterligare ett år och ett nytt batteri (inte mycket fel på det jag har nu dock). Andra alternativet är att köpa mellanmodellen igen som går för 9500 och ger mig ovanstående fördelar plus en lite snabbare processor och en lite större HD.
Frågan är, tror ni det är värt att byta upp sig för 1500-2500 kr till en i princip likvärdig dator? Huvudargumentet för för min del är nog garantin (har använt den två gånger på mindre än ett år redan), köper jag ny garanti för den datorn jag har nu kostar det ~3000 kr vilket är i princip samma som en ny dator. Dessutom, köper jag en ny dator "ökar" andrahandsvärdet lite och jag kan förhoppningsvis då göra om den här proceduren nästa år
Vad tror ni? Är det ett meningslöst byte? Behöver jag ens garantin längre? Datorn har fungerat felfritt i ett halvår nu så jag kanske kan behålla den här datorn ytterligare ett år?