Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk för mac & pc, utan 4gb gräns?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-16 22:16

Hej, jag har en extern hårddisk på 320 GB (298 GiB) som är formaterad för både PC och Mac med FAT32.
Jag har nu upptäckt att den har en övre filstorleksgräns på 4 gigabyte som enligt min källa beror på FAT32 formateringen
Jag undrar om jag kan formatera om hårddisken så att den blir både läs och skrivbar från mac och pc (läst att ntfs skulle göra att det inte gick att skriva från macen) samt tar bort den övre gränsen på fyra gig, får ju inte över mina filmer och spel...

Hur gör jag?

Om det hjälper ngt så har jag 20'' Imac (intel core 2 duo)

All hjälp uppskattas

Tack på förhand
Jesper

EDIT: Just nu har jag rarat dom till mindre filer men tar ju en sjuhelsikes tid...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-16 23:13

Det bästa är nog att köpa ett program för Windows för att läsa HFS+
De lösningarna för att skriva till NTFS slår inga fartrekord precis och är inte färdigutvecklat.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-05-17 00:00

Jepp. Formattera HFS+ och installera MacDrive på pezeburken.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2007-05-17 00:00

Nätverka

Om du har bägge datorerna på samma adress kan du eventuellt koppla dem i nätverk och dela ut disken på Windowsdatorn. Då kan du formatera i NTFS och ändå komma åt större filer än 4 gig.

Detta är kanske långt ifrån vad du vill uppnå men trots allt en fungerande lösning om förutsättningarna för nätverkande finns. Annars finns få bra lösningar.

Lycka till!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2007-05-17 00:02

Se där mjg, där lärde jag mig en lösning!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-17 00:23

ok tack för hjälpen får se hur jag gör, PCn är inte min utan en polares med 100 Mbit lina...
Men jag ska kolla MacDrive... finns det freeware/open source etc. eller är det bara att punga ut?

Hur blir det med hastigheten om man kör t.ex. macdrive? Bara så att jag vet om man verkligen kommer att spara tid...

1
Bevaka tråden