Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdaterad MacBook lanserad

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-16 02:56
Ursprungligen av Simon Templar:

Skitgrafik är att ta i Macbookens grafik duger gott till den inbyggda skärmen, bättre grafikkort drar ofta betydligt mer ström.
Vilka lätta och hyfsat kompakta PC laptops får du för 5000?

Den är väl inte särskilt lätt o kompakt? Knappast som en Thinkpad T42 eller så.

Ursprungligen av Hagge:

Den är väl inte särskilt lätt o kompakt? Knappast som en Thinkpad T42 eller så.

Konstig jämförelse en Thinkpad T42 kostar väl ungefär dubbelt mot en Macbook?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-16 15:53
Ursprungligen av Simon Templar:

Konstig jämförelse en Thinkpad T42 kostar väl ungefär dubbelt mot en Macbook?

Nu var det ju att macbooken knappast är något som kan kallas ultraportabel laptop, även om den säkert är söt.

Ursprungligen av Hagge:

Nu kan jag ju inte tala för de flesta användare, men jag personligen skulle aldrig lägga 10kkr+ på en dator med skitgrafik, isf finns det ju bärbara pclaptops för neråt 5000 också.

Köp en sådan istället då och njut av den. Kan man inte uppskatta fördelarna och tror att det verkligen är skitgrafik, då är det ju onödigt att köpa. Vad är det man säger, pärlor för svin?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-16 02:58
Ursprungligen av Adrian B:

Köp en sådan istället då och njut av den. Kan man inte uppskatta fördelarna och tror att det verkligen är skitgrafik, då är det ju onödigt att köpa. Vad är det man säger, pärlor för svin?

Jag är vare sig sugen på en pclaptop eller macbook, macbook pro möjligtvis, men även om den skulle få 256MB grafikminne nu så hade jag väl istället velat se DX10-kort =P, macbooken med santa rosa för ungefär samma slant förutsatt att grafiken är några ggr snabbare hade ju varit intressant som alternativ dock, trots allt mycket billigare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-05-15 17:46

Synd. Jag hade en ide om att byta min ibook och min stationära mot en macbook om de uppdaterade grafikkretsen. Men men, det kanske kommer sänkt pris på MBP?
Den är ju tyvärr lite stor dock.

Tyvärr som väntat - ingen snabbare grafikkrets. Men men, jag har ändå inte råd att köpa nytt nu. Hoppas det kommer om ett halvår.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-15 17:59

"Fördelen" med denna lilla uppdatering av Macboken och att minin inte uppgraderades, som många räknade med, är att det förmodligen kommer en ersättare till minin.

Macmini har inte uppdaterats på länge, många vill ha en iMac fast utan skärm. Jag hoppas och tror att det kommer en sådan. En "konsument MacPro", det är många som sitter med en befintlig skärm och tvekar på ett köp av en iMac av den anledningen.

Ge oss en modern Cube, köper en bums...

  • Medlem
  • 2007-05-15 18:34

Det är väl ganska smart att uppgradera den nu när all info om Santa Rosa har kommit ut. Folk som väntat köper väl en, för det väntat så länge. Och de som tycker att uppdateringen är pjosk köper en när Santa Rosa kommer = Högre försäljningssiffror? Det är väl det som är hela affärsidén? Att sälja massor med datorer?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-15 19:09
Ursprungligen av swek:

Det är väl ganska smart att uppgradera den nu när all info om Santa Rosa har kommit ut. Folk som väntat köper väl en, för det väntat så länge. Och de som tycker att uppdateringen är pjosk köper en när Santa Rosa kommer = Högre försäljningssiffror? Det är väl det som är hela affärsidén? Att sälja massor med datorer?

Lagom knas av alla macfanatiker att köpa en ny dator vid varje uppgradering isf, men är det verkligen så många som gör det då? Jag skulle tro att det bara är de mest blåsta, förlåt jag menar mest upplysta som gör det.

  • Medlem
  • 2007-05-15 21:26
Ursprungligen av Hagge:

Lagom knas av alla macfanatiker att köpa en ny dator vid varje uppgradering isf, men är det verkligen så många som gör det då? Jag skulle tro att det bara är de mest blåsta, förlåt jag menar mest upplysta som gör det.

Jag menar inte att ALLA uppdaterar sin dator VARJE gång det kommer ut en ny variant. Det jag menade var att dom som är sugna på en ny dator antagligen köper en nu efter den här uppdateringen, de som är sugna om ca. 6 månader uppdaterar då. På så sätt får ju folk två incitament (ett nu och ett då) istället för bara ett (kanske lite större) till att uppgradera sig.

SÅ menade jag. O:-)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-15 19:08

Trist uppgradering, jag hoppades ju iofs på Macbook Pron men vafasiken, Macbooken behövde ju Santa Rosa och fetare integrerad grafik, kunde de inte ha lugnat sig en månad bara och fixat det? Nu suger den ju ungefär lika mycket som innan uppgraderingen, eller är skitbra för alla som inte behöver ha någon vettig grafik vilket väl är vad flertalet av er kommer tycka.

Vem fan bryr sig om snabbare processorer? Apple och deras MHz-myt, jag ger blanka fan i cpuhastigheten sålänge den är tillräcklig.

  • Medlem
  • 2007-05-15 20:59

Dom verkar ha blandat ihop den lilla MB 2.0 med den lite större 2.16. om du lägger till den i varukorgen så rättar det till sig dock. Fortfarande rätt mycket skoj dator för pengarna, ingen bärbar PC kan väl konkurrera med det.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-15 21:33
Ursprungligen av JvD:

Dom verkar ha blandat ihop den lilla MB 2.0 med den lite större 2.16. om du lägger till den i varukorgen så rättar det till sig dock. Fortfarande rätt mycket skoj dator för pengarna, ingen bärbar PC kan väl konkurrera med det.

Pricerunner:
HP nx7300 Intel Core 2 Duo 1.83GHz / 1024MB / 80GB / TFT15.4 / DVDRW / WinVista Business
Intel Core 2 Duo, 1.83 GHz, 1024 MB, 80 GB
Bästa pris 7360 kr
29 återförsäljare

Vista business är väl dessutom en rätt trevlig version? Inte lika bra som ultimate men annars så?

HP 6715S Turion 64 X2 TL-56 1.80GHz / 1024MB / 120GB / TFT15.4 / DVD-RW / Win Vista Business
Ny! AMD Turion 64 X2 Mobile, 1.8 GHz, 1024 MB, 120 GB
Bästa pris 8124 kr
2 återförsäljare

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-05-16 14:53
Ursprungligen av Hagge:

Pricerunner:
HP nx7300 Intel Core 2 Duo 1.83GHz / 1024MB / 80GB / TFT15.4 / DVDRW / WinVista Business
Intel Core 2 Duo, 1.83 GHz, 1024 MB, 80 GB
Bästa pris 7360 kr
29 återförsäljare

Vista business är väl dessutom en rätt trevlig version? Inte lika bra som ultimate men annars så?

HP 6715S Turion 64 X2 TL-56 1.80GHz / 1024MB / 120GB / TFT15.4 / DVD-RW / Win Vista Business
Ny! AMD Turion 64 X2 Mobile, 1.8 GHz, 1024 MB, 120 GB
Bästa pris 8124 kr
2 återförsäljare

Hagge... Du har inte förstått dig på en grundläggande princip vad gäller laptops uppenbarligen. Så här är det nämligen: Små, kompakta (liten, smidig) laptops kostar mer än släpbara 15-tums kolosser. Portabilitet är en feature, som kostar extra och värderas högt av laptop-köpare som inte snöat in sig på tekniska specifikationer utan vill ha en trevlig maskin att jobba med och ha med sig på resan.

Istället för att länka till fula 15.4-tums-klumpar som ändå har samma skärmupplösning (1280 x800) som MacBook, men saknar iSight, DVI, fjärrkontroll, magsafe mm, kan du väl länka till en liten, snygg och kompakt 13" PC-laptop med matchande specar och pris i förhållande till MacBook, så kan vi fortsätta diksussionen där istället. Jag tror dock du kommer få det väldigt svårt att lyckas med det.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-16 21:06
Ursprungligen av akesson:

Hagge... Du har inte förstått dig på en grundläggande princip vad gäller laptops uppenbarligen. Så här är det nämligen: Små, kompakta (liten, smidig) laptops kostar mer än släpbara 15-tums kolosser. Portabilitet är en feature, som kostar extra och värderas högt av laptop-köpare som inte snöat in sig på tekniska specifikationer utan vill ha en trevlig maskin att jobba med och ha med sig på resan.

Istället för att länka till fula 15.4-tums-klumpar som ändå har samma skärmupplösning (1280 x800) som MacBook, men saknar iSight, DVI, fjärrkontroll, magsafe mm, kan du väl länka till en liten, snygg och kompakt 13" PC-laptop med matchande specar och pris i förhållande till MacBook, så kan vi fortsätta diksussionen där istället. Jag tror dock du kommer få det väldigt svårt att lyckas med det.

I största allmänhet brukar det vara så att de kostar mer ja, varför vet jag inte riktigt, hos Apple har ju 12"-modellerna alltid varit billigare, hårdvaran är ju liknande och en mindre display borde ju vara billigare, fast nu kanske mängderna av producerade 15.4"-skärmar ändrar på det hela. Macbooken ÄR ju inte särskilt portabel, den väger väl lika mycket som en macbook pro typ? Det är ju inte som om det var en 12" powerbook, vad andra har behov av angår och påverkar mig föga, jag vet bara vad JAG vill ha, och jag skulle ta bättre grafik före dual core och framförallt svindyra snabba cpuer utan tvekan.

Men jag vet ju redan att macfanatikerna brukar försvara Jobs "misstag" hur dumma de än är.

Jag länkade till random billig dator med vad jag tyckte var likvärdiga specar. DVI borde de ju ha, iSight är väl en fördel men knappast värt några enorma summor, dessutom är väl antalet ichatanvändare man kan använda det med minst sagt begränsad, nu fungerar den säkert med msn o så också men jag äger ingen webcam nu och har aldrig talar/sett någons på msn heller, så det är inte hela världen för mig. Fjärrkontroll och magsafe skiter jag fullständigt i.

Började kolla på vaio nu för att hitta någon som överhuvudtaget bryr sig om att göra mindre datorer:

Sony Vaio VGN-FE31M
Intel Core 2 Duo, 1.83 GHz, 1024 MB, 160 GB

10596kr, var tyvärr 15.4" på den också, men med nv7600 go istället, en dator som hade passat MIG mycket bättre än en macbook. Men 7600go är ju inte jättegrymt det heller.

Produktinformation : Sony Vaio VGN-FZ19VN
Intel Core 2 Duo, 1.8 GHz, 2048 MB, 120 GB Mer produktinformation

11994kr, även den 15.4", men den väger inte mer än en macbook (2.58kg) trots den större skärmen, och denna har :
Intel® Graphics Media Accelerator X3100
Är det det i santa rosa? Varför kan inte apple isf? ...

Nu orkar jag inte klicka på fler modeller i rad, denna är första med en mindre storlek i rubriken:

Sony Vaio VGN-C1S/G Core 2 Duo T5500 1.66GHz / 1024MB / 100GB / TFT13.3 / DVD-RW/RAM / Win XP Media Center
Intel Core 2 Duo, 1.66 GHz, 1024 MB, 100 GB

12328kr, 950 i den med dock. Vet inte om man skulle säga att den är riktigt lika prisvärd som macbooken, men så är det ju alltid när en produktserie uppdateras ifrån Apple, första två veckorna är ju när man skall köpa något, om uppemot ett halvår får man ju mycket mer för pengarna ifrån en annan leverantör.

Nu har jag missat alldeles för mycket mycket intressantare på kunskapskanalen för att svara på den här skiten.

Senast redigerat 2007-05-16 21:53
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-16 21:44
Ursprungligen av Hagge:

Prat om att Apples datorer är dyra.

Visst är det så att Apple inte är billigast på hårdvaran, även om man ser det som ett paket. Men jag vill i alla fall ha OS X. Det är värt en 30 kr om dagen dvs 11 000 om året. Ungefär vad en MacBook kostar. Helt plötsligt blev datorn gratis

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-17 19:21
Ursprungligen av Bjarte:

Visst är det så att Apple inte är billigast på hårdvaran, även om man ser det som ett paket. Men jag vill i alla fall ha OS X. Det är värt en 30 kr om dagen dvs 11 000 om året. Ungefär vad en MacBook kostar. Helt plötsligt blev datorn gratis

Jag vettefan om jag tycker att sinnesfrid är värt 30kr om dagen, när saker har strulat i diverse unixvarianter har jag ju ibland tyckt att os x har verkat värt runt säg 4000kr eller så, men inte 11.000kr om året, inte en chans. Men då ser jag ju iofs Vista o dylikt som "gratis" ;D

Personligen hade jag hellre kört FreeBSD och KDE av både ideologiska och praktiska skäl om det inte vore för avsaknaden av kommersiell programvara, jag vill kunna köra photoshop och något spel då och då, eller iaf ha möjligheten, och i det fallet är OS X bättre än dual boot.

Ursprungligen av en David:

Jaha ja. Och där dog alla mina planer på att skaffa en bärbar mac. Så fruktansvärt dåligt, vad f*n tänker de med? De hade alla chanser i världen att med Mac OS 10.5 återigen bli ledande bland operativsystemen, och samtidigt presentera en schysst bärbar konsumentdator med Santa Rosa.

Jag orkar inte vänta på företag som använder gammal teknik.

Ja, hade de pillat in Santa Rosa så hade ju batteritiden antagligen inte minskat, datorn hade inte blivit tjockare och jag kan inte tänka mig att det skulle vara många kronor dyrare om överhuvudtaget något dyrare, så folks poänger är ovan försvinner ju direkt. Dessutom skall det ju släppas i maj så tidsmässigt hade det ju inte spelat någon roll heller.

Det enda jag kan tänka mig är att de typ vill släppa en 13" macbook pro och köra santa rosa i den eller något och behövde ha någon större skillnad emellan den o macbooken. Men jag tycker att det är lite fult av Apple att de ser det som DÅLIGT med en prisvärd dator, eftersom ingen då köper de svindyra modellerna, så kan de ju bara göra eftersom de har monopol på hårdvara för sitt eget operativsystem, hade det varit en marknad med flera tillverkare så hade du ju lätt fått din santa rosa macbook om några dagar istället.

Jag tvivlar dock på att Leopard kommer bli det ledande operativsystemet, jag har velat köra OS X sålänge det har funnits men nu när jag väl kör det är jag inte så imponerad, alldeles för mycket spinnande badbollar, värdelös finder, kass safari, lite osmidig dock/stängning av fönster/avslutande av program. Dessutom är ju Vista släppt vilket såklart får massa kritik från macfanatikerna och samma folk som alltid kritiserar nya programversioner vad det än är, men om ett par-tre år kommer ju de personerna likförbannat sitta med Vista själva.. Jag har inte kört det men för Windows är det säkert ett stort steg framåt, nu är det ju dock inte det Vista egentligen var tänkt att vara, för det får vi ju vänta en två år till, men hade det varit den "riktiga" Vistaversionen så hade det säkerligen dominerat OS X. Nu vet vi ju att OS X kommer få lite mer regelbundna uppdateringar så chansen är ju att det tar igen försprånget Vista antagligen har teknikmässigt, men nästa Windowsversion ligger ju så nära inpå i tiden så frågan är ju om det räcker.

OS X är ju trots allt inte ett modernt omarbetat multimedia operativsystem byggt ifrån grunden utan en blandning av andras komponenter, och jag tvivlar på att Apple själva har koll på alla delar i sitt eget operativsystem, och jag tror inte vi kommer se några revolutionerande steg framåt i utvecklingen av det, utan att vi snarare får nöja oss med evolutionär utveckling av det som redan finns.

Men jag har inte kört Vista ännu, men skillnaderna under ytan skulle ju ändå inte vara uppenbara som användare direkt heller.

Ursprungligen av C-mon:

Vill du köra OS X har du inga alternativ.

Tss, jag vet massor med folk som kör OS X på billiga dellmaskiner och dylikt.

Min "mac" har helt ok prestanda och har kostat mig 500+900+700+1000+800 eller så i runda slängar, vad det nu blir.. ca 4000kr då. Jag skulle lätt ta den mycket hellre än en mac mini, då har jag dessutom räknat in tangentbord (microsoft ergonomic 4000) och mus (razer deathadder.)

Ursprungligen av en David:

Nä. Frågan är om jag vill det, Vista må vara lite buggigt, men det var ju även OS X när det kom. Det fixar nog till sig lagom till Leopard släpps. I dagsläget känner jag inte för att betala 10 000 för en dock, så, det får väl visa vad de går för när Leopard släpps. Inget av det de har förpresenterat hittills har övertygat mig särskillt. Vi får väl se...

Det är ju så löjligt att de bara inte väntade tills santa rosachipen fanns och tryckte i det istället, prismässigt lär ju skillnaden inte existera som sagt. De måste ju ha låtit bli just för att macbooken skall suga och ha några brister som gör det värt att köpa en macbook pro.

Men som sagt, med fler hårdvarutillverkare hade ju någon velat sälja sina datorer och därför stoppat i santa rosa istället och vips hade det gått åt helvete för dem.

Ursprungligen av RoZioN:

Något som jag finner grymt patetiskt med apple är att dvdbrännare inte är standard, Geez, j*vla wal-mart mentalitet

shysst produkt rätt billigt, men vill du ha en 40GB större HD och DVDbrännare och ett uns bättre prolle får du punga ut 2 lök till vill du dessutom ha den med 160 gig HD och i svart färg kostar kalaset 2 lök till

den svarta macbooken e snygg men jag skulle aldrig köpa den, är liksom ett bevis på hur jävla lurad som kund man är

En extern HD på 320 GB och en customlackering borde landa på ca 2 lök kör på det istället ;D

nä, sitter kvar på min 12"G4a till det kommer en MBP med mindre skärm eller en MB utan glossy

Än mer knepigt med tanke på hur tidiga de var med brännarna, om de nu vill uppfattas som hightech förstår jag inte varför de inte har det i alla modeller och som standard, det kostar ju inte mycket. Folk som köper svarta macbooks visar ju verkligen hur dumma en del människor är.

Ursprungligen av larssonanton:

Jag som för drygt två veckor sedan köpte mellanvarianten av Macbookarna, med 80Gb, 1024, SuperDrive, för 11500kr med 10% studentrabatt - känner mig rätt lurad på pengar. För 9000kr får man nu samma dator med den enda skillnaden i optisk enhet...

2500kr i sjön, jag har redan en extern DVD-brännare. Blev dessutom tipsad av en Macbutik i Malmö (den som börjar på K...) att den kommande uppgraderingen troligen inte var så mycket att bry sig om och rekommenderad att köpa en dator på en gång, eftersom Leopard ändå inte kommer förrän till hösten...

För mig som student, med en ekonomi som knappt är värd att skratta åt, känns det här i magtrakten. Är inte goodwill värt någonting alls för Apple?

Ja, men sådär är ju Apples priser alltid, de är ju låsta tills nästa modell kommer, och hade du gjort lite research i förväg hade du vetat om det, jag skulle bara köpa en mac under första veckorna, annars är det bara att vänta o vänta o vänta tills nästa uppgradering kommer och priset justeras igen.

Köper du på Internet har du väl några dagars ångerrätt dock så där kan du ju justera priset, du kan ju alltid försöka med din lokala butik med. Den nya uppgraderingen var ju ingen stor grej, så där hade de ju rätt, men klart datorn får bättre komponenter till ett lägre pris med tiden, och klart du borde ha väntat.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-05-17 03:42
Ursprungligen av Hagge:

I största allmänhet brukar det vara så att de kostar mer ja, varför vet jag inte riktigt, hos Apple har ju 12"-modellerna alltid varit billigare, hårdvaran är ju liknande och en mindre display borde ju vara billigare, fast nu kanske mängderna av producerade 15.4"-skärmar ändrar på det hela. Macbooken ÄR ju inte särskilt portabel, den väger väl lika mycket som en macbook pro typ? Det är ju inte som om det var en 12" powerbook, vad andra har behov av angår och påverkar mig föga, jag vet bara vad JAG vill ha, och jag skulle ta bättre grafik före dual core och framförallt svindyra snabba cpuer utan tvekan.

Men jag vet ju redan att macfanatikerna brukar försvara Jobs "misstag" hur dumma de än är.

Jag länkade till random billig dator med vad jag tyckte var likvärdiga specar. DVI borde de ju ha, iSight är väl en fördel men knappast värt några enorma summor, dessutom är väl antalet ichatanvändare man kan använda det med minst sagt begränsad, nu fungerar den säkert med msn o så också men jag äger ingen webcam nu och har aldrig talar/sett någons på msn heller, så det är inte hela världen för mig. Fjärrkontroll och magsafe skiter jag fullständigt i.

Började kolla på vaio nu för att hitta någon som överhuvudtaget bryr sig om att göra mindre datorer:

Sony Vaio VGN-FE31M
Intel Core 2 Duo, 1.83 GHz, 1024 MB, 160 GB

10596kr, var tyvärr 15.4" på den också, men med nv7600 go istället, en dator som hade passat MIG mycket bättre än en macbook. Men 7600go är ju inte jättegrymt det heller.

Produktinformation : Sony Vaio VGN-FZ19VN
Intel Core 2 Duo, 1.8 GHz, 2048 MB, 120 GB Mer produktinformation

11994kr, även den 15.4", men den väger inte mer än en macbook (2.58kg) trots den större skärmen, och denna har :
Intel® Graphics Media Accelerator X3100
Är det det i santa rosa? Varför kan inte apple isf? ...

Nu orkar jag inte klicka på fler modeller i rad, denna är första med en mindre storlek i rubriken:

Sony Vaio VGN-C1S/G Core 2 Duo T5500 1.66GHz / 1024MB / 100GB / TFT13.3 / DVD-RW/RAM / Win XP Media Center
Intel Core 2 Duo, 1.66 GHz, 1024 MB, 100 GB

12328kr, 950 i den med dock. Vet inte om man skulle säga att den är riktigt lika prisvärd som macbooken, men så är det ju alltid när en produktserie uppdateras ifrån Apple, första två veckorna är ju när man skall köpa något, om uppemot ett halvår får man ju mycket mer för pengarna ifrån en annan leverantör.

Nu har jag missat alldeles för mycket mycket intressantare på kunskapskanalen för att svara på den här skiten.

*suck* Jag ger upp.

Hm.. på MacBookens sida står: "Alla MacBook levereras som standard med 1 GB minne...."

Men i själva verkar har ju den billigaste bara 512 MB. Har Apple Sverige klantat sig?

Apple USA har ju 1 GB!

Det är bara det att Apple sveriges sida är helt värdelös när det gäller översättning och uppdateringar. Det är det som det gäller.

Alla Macböcker har numera 1GiB RAM.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-05-15 23:42

Med tanke på hur lite det krävs av Apple (eller vilken datortillverkare som helst) att öka ram-minnet och hårddisk, så behöver inte det här betyda någonting alls. Apple kan ha en hel del planerat för Macbook inom den närmaste framtiden. Det här kanske bara är en mindre rökridå? Dock låter det ju rimligt att macbook med santa rosa skulle nog får prisskillnaden mellan MB och MBP att verka obefogad. Dock kan de ju göra som de har gjort innan, nämligen feta upp skärmen i MBP och inte i MB. Detta har det ju ryktats friskt om.

Eller så har de inga som helst planer för MB och använder denna sk uppgradering för att köpa sig lite tid. Vad vet jag egentliogen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-16 00:11

Kan ju också vara så att Apple skippar Santa Rosa i förmån till nästa familj processorer som kommer (vilka det nu kan vara). Man kan egentligen ha bedömt att det är billigare att uppgradera till nya processorer var tredje gång nya kommer ut. Man sparar ju in pengar istället för att utveckla och bygga om kretsarna i datorn varje gång Intel släpper en ny processor?

En annan möjlighet är ju att Steve planerar att överraska alla genom att uppgradera hela MacBook/Pro serien i Juni, eller kanske när Leopard släpps.

vem fan kommer vilja köpa en mbp 15 nu? betala typ 7500 mer för två tum större skärm lite bättre grafikkort men sämre optisk enhet än mellersta mb?
vad kommer i nästa uppdatering????

Ursprungligen av Patric08:

vem fan kommer vilja köpa en mbp 15 nu? betala typ 7500 mer för två tum större skärm lite bättre grafikkort men sämre optisk enhet än mellersta mb?
vad kommer i nästa uppdatering????

Jag! För mig är 15" skärmen med högre upplösning med möjlighet att driva en extern 30" skärm jätteviktig. Lägg till FW800 porten och möjlighet att spela med datorn i Windows så har du en vinnare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-16 17:53
Ursprungligen av Patric08:

vem fan kommer vilja köpa en mbp 15 nu? betala typ 7500 mer för två tum större skärm lite bättre grafikkort men sämre optisk enhet än mellersta mb?
vad kommer i nästa uppdatering????

Jag med. Nu ska jag inte köpa en ny dator exakt nu men jag skulle aldrig kunna jobba på en 13.3" skärm och grafikkortet är avgörande för mig.

Som blivande switcher och macbook köpare kom nu den uppdatering man väntat på, dock i en nedskalad version. Framförallt hade jag hoppats på ett större grafikminne...
Måste ha en dator i slutet av augusti (skolan drar igång), men kommer det ingen ny större uppdatering innom 5-6månader köper jag hellst en nu. Det man våndas över är ju om det kommer nån större uppdatering innom en snar framtid. Verkar det troligt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-16 14:27
Ursprungligen av lengquist:

Som blivande switcher och macbook köpare kom nu den uppdatering man väntat på, dock i en nedskalad version. Framförallt hade jag hoppats på ett större grafikminne...
Måste ha en dator i slutet av augusti (skolan drar igång), men kommer det ingen ny större uppdatering innom 5-6månader köper jag hellst en nu. Det man våndas över är ju om det kommer nån större uppdatering innom en snar framtid. Verkar det troligt?

Jag är i samma sits som du. Kul att den blev bättre, men detta betyder sannolikt att det inte kommer något mer innan hösten. Tyvärr för den som hoppats på mer.

Jag som för drygt två veckor sedan köpte mellanvarianten av Macbookarna, med 80Gb, 1024, SuperDrive, för 11500kr med 10% studentrabatt - känner mig rätt lurad på pengar. För 9000kr får man nu samma dator med den enda skillnaden i optisk enhet...

2500kr i sjön, jag har redan en extern DVD-brännare. Blev dessutom tipsad av en Macbutik i Malmö (den som börjar på K...) att den kommande uppgraderingen troligen inte var så mycket att bry sig om och rekommenderad att köpa en dator på en gång, eftersom Leopard ändå inte kommer förrän till hösten...

För mig som student, med en ekonomi som knappt är värd att skratta åt, känns det här i magtrakten. Är inte goodwill värt någonting alls för Apple?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-16 15:56
Ursprungligen av lengquist:

Som blivande switcher och macbook köpare kom nu den uppdatering man väntat på, dock i en nedskalad version. Framförallt hade jag hoppats på ett större grafikminne...
Måste ha en dator i slutet av augusti (skolan drar igång), men kommer det ingen ny större uppdatering innom 5-6månader köper jag hellst en nu. Det man våndas över är ju om det kommer nån större uppdatering innom en snar framtid. Verkar det troligt?

Nej, skulle ju vara med santa rosa och fetare integrerad grafik som sagt, men det lär ju inte komma om typ en månad, antar jag, men ingen kan ju besvara det där med säkerhet så.

Ett alternativ är ju att du väntar och om den inte har uppgraderats till i augusti lever du med någon annan gammal dator till nästa uppgradering och köper en då..

Men ja, stora skillnaden mot nästa uppgradering lär ju vara lite bättre grafik, tycker det är rätt kasst att de inte fixade det i denna uppgradering men men.

Bevaka tråden