Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd: Videokamera

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå där!

Jag sökte lite i denna forumsdel men hittade ingen tråd som var tillräckligt aktuell för att kunna hjälpa mig.

Jag har sedan länge haft ett starkt fotointresse, och vill nu gå vidare mot rörliga bilder. Jag läste lite kurser i just rörlig bild under min tid i gymnasiet och har väl lite baskunskaper gällande redigering samt "regler" för filmande.

Men, min riktiga fråga är vad bör jag satsa på för kamera? Jag har redan bestämt mig för en mini-dv på grund av att det ger bäst kvalité i dagsläget. Jag kommer mestadels att filma bilevents, enskilda sessioner med bilar samt en del dokumenterande av diverse tillställningar. En egenskap som jag vädersätter högt är hur pass bra kameran presterar i mörka miljöer.

Som sagt, vad för kamera bör jag titta efter, och vad för eventuell kringutrustning?

Edit: Jag kom på att det kan vara bra på att nämna en prisnivå, någonstans mellan tre och sex tusen är det jag kan tänka mig att betala. Självklart så kan jag lägga till lite extra ifall det är värt det, men på ett ungefär i alla fall.

Mvh,
Jesper Wahlström

Har för dålig koll för att ge några exempel på kameror, men vill ändå ge dig rådet att kika efter en där du kan ansluta en extern mikrofon. Att köra med kamerans inbyggda kommer ofelbart att leda till att du får störande ljud från motorn som driver bandet.

Stativ är ett ofta underskattat tillbehör och bör köpas direkt (såvida du inte vill göra dogmafilm eller framkalla sjösjuka hos tittare). Kosta gärna på dig ett bra med kulled och vattenpass. Prova också så att det rör sig mjuk så att du kan göra snygga panoreringar.

Hej och tack för ett snabbt svar!

Det här med extern mikrofon har jag också funderat på, men till en början något jag mest troligt inte kommer att använda då ljudet hos bilarna kommer att överrösta kameran. Helt klart värt att tänka på dock, kanske vore en idé ändå för att fånga upp så mycket, sköna ljud som det bara går..?

Ett stativ med vattenpass och kulled har jag redan till min stillbildskamera. Är det någon större skillnad på ett stativ för en stillbildskamera / videokamera?

Mvh,
Jesper Wahlström

Dv-kameror är normalt så pass lätta att du kan använda samma stativ som du har tidigare. Fästet brukar vara det samma. Problemet med stativ som inte utvecklats med film i åtanke brukar vara att det är svårt att röra dem mjukt, vilket kan resultera i ett tydligt ryck i bilden när du börjar panorera.

Tycker fortfarande du ska satsa på mikrofonanslutning, om inte annat för att du kan komma närmare ljudkällan när motorn rusar även om kameran står en bit bort. Och ska du göra en intervju så vill du absolut ha en mikrofon under näsan på den som pratar, särskilt om motorerna dånar i bakgrunden. Tänk i så fall på att det är bra att träna på mikrofonteknik innan du sätter i gång med intervjuerna, det är vansinnigt lätt att få "fnassel" om man inte håller koll på sladden.

Tjena!

Vid närmare eftertanke så är det precis som du säger, en mikrofonanslutning vore att föredra. Lite minns jag fortfarande från min studietid och det poängterades mer än en gång hur viktigt det var att hålla sladden rätt.

Ös på med tips och förslag, på vad för kamera jag bör ha.

Mvh,
Jesper Wahlström

Det är ett panoramahuvud du skall ha på stativet (du vet en sån där dämpad spak man kan vrida och tilta mjukt med).

Ursprungligen av johan_tanying:

Det är ett panoramahuvud du skall ha på stativet (du vet en sån där dämpad spak man kan vrida och tilta mjukt med).

Så heter det. Kunde inte komma på det innan.

Sådär ja, nu har jag beställt kamera. Det blev en Panasonic nv-gs 230, med mikrofoningång samt hörlursutgång. Hittade ingen direkt recension på just den modellen, men storebrorsan 320 är till prestandan likadan förutom vid stillbildsfotografering.

Tack för era tips, och önska mig lycka till som amatörfilmare.

Mvh,
Jesper Wahlström

Tänk på att filmfotografens viktigaste uppgift är att hålla kameran still så att den inte zoomar eller panorerar...

• Oregistrerad
  • 2007-05-28 13:08

Jag har panasonic nv-gs320, den kostade 4995kr och jag är gryyymt nöjd med den. Vilken extrem bildkvalitet man får med 3ccd. Tyvärr har den ingen mikrofoningång, och det skulle bli ett antal tusen till, kanske det dubbla om jag vill ha en kamera med samma bildkvalityet och mikingång, men jag resonerade som så att om jag vill ta ljudet separat kan jag ju lika bra ta det med någon separat ljudinspelningsutrustning, typ en bättre mp3spelare eller nåt och synka på det manuellt, som i the good old times när jag gick filmskola och filmade med 16mm!

1
Bevaka tråden