Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prisvärd kompaktkamera för upp till 5000kr

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sitter idag på en systemkamera, Nikon D70, och en kompaktkamera, Ixus 500. Den sistnämnda börjar sjunga på sista versen (och tur är väl det). Den har tjänat mig väl men känner att jag vill uppgradera den. Kommer åka till Indien i sommar, och Hongkong till nästa vår så vill bl.a. dokumentera resandet. Självklart är det ett alternativ att ta med sig systemkameran men är lite nojjig när det kommer till att bära omkring på kameraväskor i Asien.

Till saken. Jag är dåligt uppdaterad vad gäller nya kompaktkameror. Skulle vilja ha en med bra optik och ljuskänslighet (hatar att fota med blixt, vilket är ett krav med min ixus... vem gör inte det), den bör vara liten och smidig samt ha en stor och fin display. Dvs, den bästa möjliga kompaktkameran för upp till 5000kr.

Vad har hänt på den här fronten sen jag köpte min Ixus 500?

  • Medlem
  • 2007-05-17 16:30

Fuji F31, 6Mp, upp till ISO 3200 eller Fuji F40, 8Mp, upp till ISO 2000. Kostar runt 2 500.

Båda är bra, F31 ger lite mindre brus, men också mindre filer. F31 stödjer dessutom bara xD-kort, och inte SD (vilka nog får ses som standard).

Annars är Panasonic bra också, men inte i dåligt ljus.

Ett ljusstarkt normalobjektiv på systemaren och inget mera - inte ultrakompakt men inte heller åbäkigt. Beredskapsväska räcker fint (leta efter en halvsunkig begagnad på Myrorna eller din kamerahandlares fyndlåda så sticker du inte ut. Ta även bort eller måla över kameramärket på fronten) . Batterier och minneskort i fickan/midjebälte/dagsryggsäck.

"Men zoomen då?" Kolla in Henri Cartier-Bresson - en normalglugg är allt man behöver! (Lite tele kan man ju alltid beskära sig fram till i efterhand).

Nikon CoolPix P5000 eller Canon Powershot G7

Jag håller med stfm, jag skulle kolla in Fuji, speciellt om jag vill fota i svagt ljus. Mycket intressanta kameror.

Canons G-serie är ju fin men så stora att jag nog skulle fundera på att släpa systemkamera i stället. Nog var väl poängen att slippa släpa på en kameraväska? Dvs fickformat?

Annars är jag Ricoh-ägare sedan flera år, eftersom jag gillar den snabba fokuseringen, men det är mer en "partykamera", bäst med blixt i dunkel - ganska precis vad du inte ville. Nej, Fuji tror jag passar dig som hand i handske, kameran som tar bra bilder i ISO800.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-05-18 11:28

Kolla verkligen in Fujis kompakter. Det finns inte så många recensioner av just F31fd eftersom den sånär som ett par detaljer är samma kamera som F30 som släpptes i juni 2006. Jag har en sådan och kan inte klaga. Supergrym utan blixt inomhus tack vare brusfria bilder vid 400-800 ISO. Däröver blir kvaliteten märkbart sämre. En annan liten detalj som är mindre smickrande är problemet med kromatisk abberation. Detta kan dock pareras om man lär sig kameran och vet i vilka inställningar detta uppkommer som mest.

Mitt hushål besitter som du även en D70. Den samlar dock mest damm eftersom Fujikameran numer är första kameran.

Bra pris, oerhört snabb, superbatteri, bra bildkvalitet, bra blixt, bra inomhusfoto utan blixt, supernajs upplösning på skärmen. Alla kameror har sina brister men för 3000 spänn hittar du ingen kamera som sammantaget är lika bra som F30/F31. KÖP!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kromatisk_aberration

Jag var på väg att köpa en Ixus 70 eller 75, just för att de är extremt kompakta men ändå med bra* bildkvalitet och ljuskänslighet. Till slut blev det dock en G7 då den har rätt många finesser som man annars bara hittar på systemkameror. Bland annat möjlighet att köra blixten på andra ridån, vilket gör att man kan få riktigt bra* bilder med den inbyggda blixten.

*= bra i förhållande till kamerans förutsättningar - allt är ju relativt.

Jag måste nämna Ricoh en gång till. De har nyligen kommit med GX100, som belönats med "best prestige camera". Den har en ganska ljusstark optik (f/2.5) och en bra vidvinkel som kan göras extrem med en extraadapter. Jag har föregångaren GX, den är ganska bra, fokuseringen är riktigt häftig (hybrid aktiv/passiv), men Fujis låga brus vid höga ISO kan den ändå knappast konkurrera med. Vad ska man med ISO1600 om det ser ut som myrornas krig? Så F31 är stark, även om Ricoh fokuserar på tiondelen av tiden. Jag skulle nog helst vilja ha en Fuji för konserter och liknande (med dåligt ljus) och Ricoh för det mesta annat.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-20 20:44
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag måste nämna Ricoh en gång till. De har nyligen kommit med GX100, som belönats med "best prestige camera". Den har en ganska ljusstark optik (f/2.5) och en bra vidvinkel som kan göras extrem med en extraadapter. Jag har föregångaren GX, den är ganska bra, fokuseringen är riktigt häftig (hybrid aktiv/passiv), men Fujis låga brus vid höga ISO kan den ändå knappast konkurrera med. Vad ska man med ISO1600 om det ser ut som myrornas krig? Så F31 är stark, även om Ricoh fokuserar på tiondelen av tiden. Jag skulle nog helst vilja ha en Fuji för konserter och liknande (med dåligt ljus) och Ricoh för det mesta annat.

Jag är lite inne på att skaffa en Ricoh GX100 som extrakamera - gatufotografering. Jag gillar utseendet, och jag inbillar mig att folk inte tar den på så stort allvar och slappnar av lite mer än när jag är ute med systemkameran.
Det som hindrar mig är (förutom ekonomin just nu) väntan på den Sigma som det pratas om lite här och där. Minns inte beteckningen, men den verkar lite intressant.

Ingemar: Det var nog vid en första anblick bara :-). Och ja, det skulle kanske vara stabiliseringen.

Har kollat lite mer på Ricoh nu och undrar hur "dålig" den är under sämre ljusförhållanden. Hittar bara ett test som visar bilder (vilka såg helt fantastiska ut) men de var bara tagna i bra ljusförhållanden.

Vad gäller Fuji F31d så är det fortfarande ett alternativ men måste säga, att efter att ha sett lite bilder, så är Ricohn att föredra när det kommer till dagsljus (eller iaf bättre ljusförhållanden). Finns det någon svensk återförsäljare som säljer Ricohn?

Tesa: Är det Sigma DP1 du pratar om? (http://www.sigma-dp1.com/). Verkar väldigt lovande, vet någon när den kommer?

Intressanta inlägg! Jag ska helt klart kolla upp både Fuji och Ricoh. Skulle någon vänlig själ på forumet kanske kunna lägga upp lite bilder tagna med era kompaktkameror, från främst de rekommendationer som postats i tråden då.

Om man jämför Fuji F31d med en Ixus 800 IS (som jag har lånat hem idag), vilka skulle ni säga är skillnaderna? Är Fujin att föredra? Kan inte påstå att jag är så där väldigt imponerad av Ixusen...

Senast redigerat 2007-05-19 16:01
Ursprungligen av misthv:

Om man jämför Fuji F31d med en Ixus 800 IS (som jag har lånat hem idag), vilka skulle ni säga är skillnaderna? Är Fujin att föredra? Kan inte påstå att jag är så där väldigt imponerad av Ixusen...

Testa Ixusen på ISO 800. Där borde du hitta en betydande skillnad, till Ixusens nackdel och Fujins fördel.

Brus är ett allt större problem på kompakta digitalkameror på grund av de små sensorerna och stora pixelantalen. Kunderna väljer upplösning över bildkvalitet, och märkligt nog satsar tillverkarna ändå på små sensorer, 1/1.8" är stort i sammanhanget.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Testa Ixusen på ISO 800. Där borde du hitta en betydande skillnad, till Ixusens nackdel och Fujins fördel.

Nu kan jag ju tyvärr inte jämföra med en Fuji men Ixusen lever inte upp till mina förväntningar!

Är väldigt intresserad av en Fuji F31d nu, läst lite recensioner och folk verkar nöjda. Men är lite skeptisk till att en kamera för 2000kr är så pass bra? Finns det verkligen inga kameror i 5000kr-klassen som spöar Fujin? Priset är inte ett problem egentligen även om jag skulle vara överlycklig om jag fick Fujin för 2000kr

Sitter och kollar lite på en Canon Digital IXUS 950 IS också, är det ett alternativ? Rent spec-mässigt verkar den ju faktiskt snäppet vassare än Fujikameran! (Är fortfarande intresserad av exempelbilder).

Senast redigerat 2007-05-19 19:53
Ursprungligen av misthv:

Sitter och kollar lite på en Canon Digital IXUS 950 IS också, är det ett alternativ? Rent spec-mässigt verkar den ju faktiskt snäppet vassare än Fujikameran! (Är fortfarande intresserad av exempelbilder).

Vilken del av specen? Bildstabilisering? De flesta kameror är ett alternativ på något sätt, de försöker ju fylla något slags behov. Ixus är en väldigt populär serie, många gillar dem, de har aldrig direkt passat mig men behoven och preferenserna är ju olika.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-21 09:28

Var det den här du menade?
http://www.letsgodigital.org//html/review/ricoh/gx100/test-photos.html

Här finns en också som jämför R6 och GX100 i dåligt ljus (inget supertest kanske, men en liten hint om vart det bär iaf):
http://www.waloszek.de/ISO_Test_R6_GX100/iso_test_r6_gx100.htm

Scandinavian Photo säljer för övrigt Ricoh.

Det var den sigman jag menade ja! Tycker som sagt att den är intressant, men har bara hört prat än så länge så det kanske är en jätteflopp, men det verkar som att den snart borde vara ute. Har hört ryktena ett tag nu.

Tesa: Ja precis den. :-).

I testet du postade måste jag säga att jag blev lite positivt överaskad Det är helt ok bilder med högre ISO.

Ang. Sigman, var kan man tänka sig att den hamnar prismässigt? Den skulle ju helt klart vara ett alternativ, men drar den iväg mot 6-8 tusen (Sigma är ju inte billigt) så är den inte lika attraktiv.

Alla tester i svagt ljus är intressanta. Det var ju rätt heltäckande (på dessa två modeller) så det säger ju en del. Samma test med ett par till (Canon, Fuji) hade varit underbart.

Kul att hon sitter med en Mac. Det måste väl vara en svart MacBook?

Sigma lär bli dyr, och jag är lite skeptisk till F/4-optik, det låter som om de offrar en del av möjligheterna med så låg ljusstyrka, men det kanske är oundvikligt när man sätter stor sensor i en kompakt kamera. Fix optik, utan zoom, känns konstigt, men det är nog en vanesak.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Sigma lär bli dyr, och jag är lite skeptisk till F/4-optik, det låter som om de offrar en del av möjligheterna med så låg ljusstyrka, men det kanske är oundvikligt när man sätter stor sensor i en kompakt kamera. Fix optik, utan zoom, känns konstigt, men det är nog en vanesak.

Det blir ingen större praktisk skillnad gentemot en kompaktkamera med f/2.8 eftersom DP1 kan köras med högre ISO-inställning utan att behöva göra lika stora avkall på brusnivå eller dynamiskt omfång. Tänk på att sensorn är avsevärt större än den lillfingernagelstora pjutt som sitter i en vanlig kompaktkamera. Plus att man faktiskt får något större möjligheter att arbeta med skärpedjup, eftersom hyperfokalavståndet inte är lika extremt kort som på övriga kompaktkameror.

Fast optik är bara trevligt. Man lär sig snabbt komponera bilder på rätt sätt, och får skarpa bilder som är nästan distorsionsfria på köpet. Det handlar mest bara om att "byta tänk".

  • Medlem
  • 2007-05-21 16:45
Ursprungligen av Samuel K:

Fast optik är bara trevligt. Man lär sig snabbt komponera bilder på rätt sätt, och får skarpa bilder som är nästan distorsionsfria på köpet. Det handlar mest bara om att "byta tänk".

Ja, fast man kan ju undra varför de valt 28mm och inte t ex 35 eller 40. Jag skulle inte köpa en kamera som bara kan ta grodporträtt på folk. Alla ser ut som en idioter på vidvinkelbilder.

Ursprungligen av stfm:

Ja, fast man kan ju undra varför de valt 28mm och inte t ex 35 eller 40. Jag skulle inte köpa en kamera som bara kan ta grodporträtt på folk. Alla ser ut som en idioter på vidvinkelbilder.

Ja, precis, vidvinkel är väldigt trevligt som möjlighet, men när det inte går att zooma den där lilla biten till 35 mm så får man ju alltid lite vridet.

Annars tror jag nog att jag skulle vänja mig snabbt vid fast optik. De flesta fick-kameror har ändå så dålig ljusstyrka i tele att man håller sig i ett kort zoomintervall när man inte är ute i solen.

Jag var inne på Scandinavian Photo igår och tittade på en Ricoh samt en Fuji F31D. Jag måste säga att Ricohn var riktigt härlig att hålla i, den kändes gedigen och hade bra skärm. F31Dn kändes plastig i jämförelse, och LCDn kändes lite budget. Bilderna F31an tog var dock förvånansvärt riktigt bra och med priset som vågmästare tror jag att jag kommer köpa den. Ska bestämma mig under helgen tänkte jag.

Vad gäller minneskort borde ett Sandisk xD-Picture-card ( http://www.webhallen.com/prod.php?id=41169 ) fungera va? Eller är någon high-speedvariant att föredra? Sen satt jag och tänkte på om det inte var bättre att köpa två 1GB-kort snarare än ett 2GB. Så att jag inte riskerar att tappa bort alla bilderna om olyckan skulle vara framme.

Senast redigerat 2007-05-26 08:39
Ursprungligen av misthv:

F31Dn kändes plastig i jämförelse, och LCDn kändes lite budget.

Plastig?! Jag som tycker den känns riktigt gedigen för att vara en liten kompaktkamera, inget gnekande alls de gånger jag har pillat på en. Men men, allt är väl relativt. Kan tänka mig att Ricohn känns riktigt trevlig, men så kostar den väl mer än dubbelt så mycket också.

oskarrr: Precis, det var ju såklart i jämförelse mot Ricohn den var plastig :-). Jämför jag den mot min ixus så är det samma skrot och korn.

Sitter med fingret på köpknappen nu iaf...

EDIT: Köpte F31d idag, är riktigt nöjd med hur den presterar. Återkommer med mer info senare (och kanske någon exempelbild).

ISO 400 - Ixus 500
http://pici.se/pictures/iOqQHVNUT.jpg

ISO 400 - Fuji F31D
http://pici.se/pictures/rAGIQqVSc.jpg

Senast redigerat 2007-05-26 22:51
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-21 14:38

Du har nog tyvärr rätt. Den blir nog ganska dyr. Undrar just vad det är de "finslipar" eftersom den inte släpps än?

Hittade förresten den här länken: http://moozilla.co.uk/2007/05/08/sigma-dp1-600/
Ta prisspekulationerna med en nypa salt. Det är som sagt inte bestämt än och det är troligtvis (förhoppningsvis) en felskrivning hos den han hänvisar till.

  • Medlem
  • 2007-05-21 15:17

ISO 200 med GX100 ser ut ungefär som ISO 800 med Fuji f40. Nu ska man inte haka upp sig för mycket på hög ISO, men jag tycker att det är viktigt att ISO 400 ser bra ut, och det gör det bara på Fuji. ISO 100 är för långsamt i Sverige.

Man får se hur Dp-1 blir. En risk är att autofokusen inte är tillräckligt precis, om de har valt digital autofokus, så att det blir svårt att kontrollera det kortare skärpedjupet. Kan vara ytterligare en anledning att man i så fall valt bort f2,8, som många hade velat se. Jag tycker att Fujis sensorstorlek är rätt lagom. Man kan få lite skärpesläpp i bakgrunden, men det påverkar inte skärpan på huvudmotivet. Point-and-shoot, alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-21 15:34

Själv så resonerar jag så att en kompakt kamera inte måste ta super duper bilder utan till det har man SLR kamera.
Så vår kompaktkamera är en Olympus Mju 725... vattentät 5m och stöttålig 1,5m... med andra ord kan den vara med på fest och inte dö på grund av öl i kameran som vår förra Sony T1.

... och då kan misthv, som jag skrev i inlägg #3, lika gärna skruva på en ljustark och förhållandevis lätt nommalglugg på d70-an. Inte speciellt stort och klumpigt.

Hade kameran varit en Pentax kan man välja den trevliga och extremt kompakta optiken 40/2.8 (http://www.pentax.se/index.asp?url=http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=442). Kanske att Nikon har nåt liknande?

stfm: Du råkar inte sitta på lite exempelbilder från Fuji F40? :-).

Tesa: Tja de har inte kameran i lager tyvärr. Däremot har de den som demoex i Sthlms-butiken. Ska svänga förbi där och kolla senare

Nu blir jag ännu mer förvirrad. Fuji 31d, Ricoh GX-100 eller Sigma Dp1... usch.

Johan: Tja, det är ett alternativ, men en kompaktkamera (som får plats i fickan) har jag användning för på flera ställen än i Asien! Så, jag behöver en ny kamera i vilket fall även om det skulle vara ett intressant komplement med en kompakt optik till D70.

Senast redigerat 2007-05-22 10:11
  • Medlem
  • 2007-05-22 10:14
Ursprungligen av misthv:

stfm: Du råkar inte sitta på lite exempelbilder från Fuji F40? :-).

http://dcresource.com/reviews/fuji/finepix_f40fd-review/index.shtml

I slutet av ovanstående artikel finns bilder. Jag jämförde med F30, och tyckte att F40 var bättre i alla exempelbilder förutom möjligen över ISO 400. Men det fanns inga bilder från "verkliga situationer" i dåligt ljus, så det är svårt att bilda sig en uppfattning.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 12:47

hallå,

Körde från början en Panasonic som var riktigt bra. Dock gjorde jag misstaget att åka till Barcelona i Oktober och vaknade upp på gatan efter en sen kväll ute utan pengar, kamera eller min kavaj...

Då gick jag och köpte mig en Fuji FinePix F30 som var riktigt bra tills jag då gick ut för ca 2 månader sen och tappade bort den efter en utekväll...

Eftersom det är den bästa kameran jag har haft (bildkvalité och batteritid) så gick jag ju då självklart och köpte en ny. Guess what? Once again så gick ju då jag ut och den här gången så tappade jag den bara i marken så den blev mos... Men har ju kvar batteri och minneskort iaf...

Så nu blir det en tredje Fuji på tre månader. Dock bytte jag modell den här gången till en F31D istället. Kollade på en F40 men förutom 8Mb pixlar så tyckte jag den verkade sämre. Den klarar inte av att gå lika nära ett objekt som en F31D t.ex.

Men oavsett modell så är det riktigt bra kameror och kan du lite om kameror och fotograferingen (vilket jag inte kan) så kan du få ännu bättre bilder om du går in och kör manuella inställningar.

Har en polare på jobbet som extraknäcker som fotograf och han har ej F20 som "festkamera" och han kan få sjukt bra bilder ifrån den.

Ps. har nu också införskaffat mig ett fodral och en kedja så att kameran ska hålla längre än några veckor den här gången.

Bevaka tråden