Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wavetables i WAV-format?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Letar efter Wavetables (korta loopar av vågformer) i WAV-format för att stoppa i min Yamaha A4000 sampler. Har letat på nätet, men allt jag hittar är wavetables i format som bara passa mjukvarusyntar. Några tips?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-05-19 16:32

Sampla dem själv?

Men det borde ju gå att ordna med ett vettigt musikprogram, lite klippa och klistra.

Jag vill också det! (Vill ha dem till NN-XT i Reason.)

Jag har letat på nätet, men inte hittat något vettigt. Det känns som att det någonstans borde sitta nån på en massa sådana, men jag har i all fall inte hittat det.

Har försökt göra egnai Audacity, men inte lyckats göra vågformerna så korta - av någon anledning läger programmet till en stor bit tom data och förlänger därför vågformen så fort man kommer ner till några få cykler. Men nå, jag gör säkert fel på något sätt...

Jag har en massa vågformer till Kawai K4, men bara i Soundfontformat, har inte hittat något bra sätt att få ut dem som wav-filer. Kanske finns något bra sätt? (NN-xt läser i och för sig Soundfonts, men när man "auditionar" vågformerna spelas de inte upp som loopade (utan som one-shots, vilket litegrann gör det ohanterligt om man vill höra hur det låter.)

Senast redigerat 2007-05-19 18:10
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-20 02:26
Ursprungligen av Splork:

Jag vill också det! (Vill ha dem till NN-XT i Reason.)

Jag har en massa vågformer till Kawai K4, men bara i Soundfontformat, har inte hittat något bra sätt att få ut dem som wav-filer. Kanske finns något bra sätt? (NN-xt läser i och för sig Soundfonts, men när man "auditionar" vågformerna spelas de inte upp som loopade (utan som one-shots, vilket litegrann gör det ohanterligt om man vill höra hur det låter.)

Orsaken är att du har antagligen ingen loop point satt i sound font filen.

Vissa format supportar inte loop kommando.

Har du samplat av dem analogt eller har du plockat ur och extraherat de16bits wave EPROM'en?

Kan du lägga upp sundfornt filerna nånstans (inte som en stor fil utan som individuella wave
fragment) så kan jag ta och testa och konvertera dem till wav?

Ursprungligen av Heualia:

Har du samplat av dem analogt eller har du plockat ur och extraherat de16bits wave EPROM'en?

Kan du lägga upp sundfornt filerna nånstans (inte som en stor fil utan som individuella wave
fragment) så kan jag ta och testa och konvertera dem till wav?

Hej!

Jag hittade filerna på den här länken:
http://www.maz-sound.de/archives/virtk4.zip

(som jag f.ö. fann i en gammal tråd här på 99.musik! )

Jag har tyvärr ingenstans att lägga upp filerna separat, men som jag minns rätt så är det bara att un-zippa. Filerna liffer inbäddade i soundfonten, de ligger alltså som separata filer, inte som en lång.
Kanske går att göra något vettigt med?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-05-19 18:24

Hmm.. finns det inte en modul till Matlab som skulle kunna ordna Wav som output? Om man vill vara lite nördig alltså.

• Oregistrerad
  • 2007-05-20 03:01

vad är det för skillnad på de wavetables som hittas och de som ska passa i A6000?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-19 19:10

jo, wavread() och wavplay() om jag inte minns fel, sound() funkar också...
Men vad man ska det till med wavetablesen vet jag inte riktigt.

Men kan du inte lista ut hur de är kodade eller öppna i nån waveditor typ cooledit som kan läsa soundfonts, alternativt låter en välja hur den ska tolka rådata och sen bara klippa upp och spara som wav.

Ursprungligen av makari:

Men kan du inte lista ut hur de är kodade eller öppna i nån waveditor typ cooledit som kan läsa soundfonts, alternativt låter en välja hur den ska tolka rådata och sen bara klippa upp och spara som wav.

Det fungerade inte i Audacity.
Ska jag vara ärlig så har jag fnulat på att, hmm, "hitta" CoolEdit eller liknande på nätet just för detta, men har inte kommit runt till att göra det...

Jag har också letat efter wavtables men inte hittat något. Jag laddade ner några samplingar från freesound och klippte ihop själv.

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-20 02:20

ESQ1, ESQ80, PPG2,2 P VS och en del andra ligger på nätet i wav format bara att tanka ner.
OSCar finns ochså men den måste du extrahera ur OS EPROM imagen.

Eller så tillverkar du egna wave tabeller med detta exelenta program.

http://www.wiard.com/support/wave256.zip

Läste instruktionerna; verkar klart coolt, ska kolla mycket närmare på detta. Danke!:)

ESQ1, ESQ80, PPG2,2 P VS och en del andra ligger på nätet i wav format bara att tanka ner.

SQ-80:s vågformer har jag hittat tidigare, finns på denna länken: (ner mot slutet av sidan)
http://www.buchty.net/ensoniq/

PPG:s vågfomer vora väldigt trvevligt - kan dock inte hitta dem! Har du någon aning om var de kan finnas?

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-20 23:45

Gå hit:
www.fmjsoft.com/

Tanka ner studio eller audio,dessa två program kan konvertera ljud
format mellan massvis med synthar/samplers jag testade att konvertera
SF2 till Wav och det funkade.

PPG 2,2 = Paul Maddox!

Gå hit:
www.fmjsoft.com/

Tanka ner studio eller audio,dessa två program kan konvertera ljud
format mellan massvis med synthar/samplers jag testade att konvertera
SF2 till Wav och det funkade.

PPG 2,2 = Paul Maddox!

Trevligt, ska tanka ner detta!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-07 13:26

OSCar finns ochså men den måste du extrahera ur OS EPROM imagen.

Ska testa den ikväll

Tackar för alla tips. Hade faktiskt inte någon tanke på det där med att jaga vågformer från gamla EPROM, men det låter intressant. Har däremot haft lite planer på att själv slänga ihop ett program för att generera vågformer utifrån matematiska formler. Jag har för mig att jag sett liknande program, men dom har varit allt för begränsade och det har inte gått att loopa ljudet direkt i programmet.

När det gäller samplingar så har jag även försökt att reverse engineera Clavias samplingsformat till Electro och Stage, men dom verkar använda en kombination av kromprimering och kodning som är lite trixig. Deras DDrum format var däremot betydligt enklare.

Tackar för tipset!

Har även försökt "hacka" Clavias samplingsformat, men det verkar lite trixigt. Vore himla trevligt om man kunde konvertera deras piano/rhodes samplingar till wav.

freesound :: home page har många synthars råa vco:er o dyl i wavetable-stuk

1
Bevaka tråden