Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Export i FCP

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-05-20 01:21

Hejsan!
Har precis börjat med FCP och ska nu exportera min första film som jag vill kunna lägga ut på nätet i lagom storlek.. hur gör jag detta? Får inte till det riktigt. Får bara med halva filmen och sen rä fönstret pyttelitet.. och när jag försöker ställa in större stl blir det bara mer svart runt om. Vad gör jag för fel?

MVH
Daniel

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-05-20 21:48

Hittade lite felet nu tror jag.. ändrade i setting under sequens.. till large multimedia.. nu blev det bara filmen och nästan inget svart runt.. men fortfarande lite för liten mot vad jag vill ha.. hur exporterar jag större bild? och hur gör jag för att välja större område under settings utan att det bara fylls på med svart runt om bilden?

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-06 13:25

Tror du är ute efter en kodnings applikation istället. Fcp är uppbyggt på standarder.
PAL, NTSC, 2k, HD, HDV m.fl. Du kan ju så som du säger mecka i settings för sekvensen men där gör du som sagt bara arbetsytan större/mindre. Vill du blåsa upp bilden så kan du i din canvas (högra monitorn) gå till iconen som ser ut som en fyrkant och bocka för image+wireframe och då kan du förstora och förminska din bild. (Kan även göras genom att dubbelklicka på mediat i timelinen och gå in i motion tabben och ändra skala) Var noga med att skapa en timeline som är anpassat för ditt material. Har du tagit materialet ifrån en dv kamera så bör du ställa din timeline till just dv pal.

Men vill du ha den på nätet så skulle jag rekommendera att du använder dig utav nått kodningsapplikation efter du har redigerat och exporterat ditt material som en masterfil. Typ compressor (ingen wmv) eller episode (som klarar det mesta)

1
Bevaka tråden