Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdaterad MacBook lanserad

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-05-17 22:34

Enligt mig kommer det troligen en dator någon gång runt slutet av oktober, ja. Eller möjligen i oktober, när Leopard också kommer...
Men det är vad jag tror, själv håller jag på att jobba ihop till en bärbar som ajg ska köpa någon gång till hösten. ^^

Ursprungligen av lengquist:

Som blivande switcher och macbook köpare kom nu den uppdatering man väntat på, dock i en nedskalad version. Framförallt hade jag hoppats på ett större grafikminne...
Måste ha en dator i slutet av augusti (skolan drar igång), men kommer det ingen ny större uppdatering innom 5-6månader köper jag hellst en nu. Det man våndas över är ju om det kommer nån större uppdatering innom en snar framtid. Verkar det troligt?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-16 15:25

Äntligen! perfekt i tid, jusst nu när ja hade tänkt att köpa en ny dator. vet inte om ja ska ha svart eller vit bara.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-16 22:17

Jaha ja. Och där dog alla mina planer på att skaffa en bärbar mac. Så fruktansvärt dåligt, vad f*n tänker de med? De hade alla chanser i världen att med Mac OS 10.5 återigen bli ledande bland operativsystemen, och samtidigt presentera en schysst bärbar konsumentdator med Santa Rosa.

Jag orkar inte vänta på företag som använder gammal teknik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-17 00:14
Ursprungligen av en David:

Jaha ja. Och där dog alla mina planer på att skaffa en bärbar mac. Så fruktansvärt dåligt, vad f*n tänker de med? De hade alla chanser i världen att med Mac OS 10.5 återigen bli ledande bland operativsystemen, och samtidigt presentera en schysst bärbar konsumentdator med Santa Rosa.

Jag orkar inte vänta på företag som använder gammal teknik.

Vill du köra OS X har du inga alternativ.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-17 01:22

Nä. Frågan är om jag vill det, Vista må vara lite buggigt, men det var ju även OS X när det kom. Det fixar nog till sig lagom till Leopard släpps. I dagsläget känner jag inte för att betala 10 000 för en dock, så, det får väl visa vad de går för när Leopard släpps. Inget av det de har förpresenterat hittills har övertygat mig särskillt. Vi får väl se...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-17 03:37

Något som jag finner grymt patetiskt med apple är att dvdbrännare inte är standard, Geez, j*vla wal-mart mentalitet

shysst produkt rätt billigt, men vill du ha en 40GB större HD och DVDbrännare och ett uns bättre prolle får du punga ut 2 lök till vill du dessutom ha den med 160 gig HD och i svart färg kostar kalaset 2 lök till

den svarta macbooken e snygg men jag skulle aldrig köpa den, är liksom ett bevis på hur jävla lurad som kund man är

En extern HD på 320 GB och en customlackering borde landa på ca 2 lök kör på det istället ;D

nä, sitter kvar på min 12"G4a till det kommer en MBP med mindre skärm eller en MB utan glossy

Goodwill har inte något med det här att göra. Apple måste ju släppa uppdateringar någon gång, och vare sig de annonserar innan eller inte så kommer det alltid att vara stackare som köper precis innan. Om Apple skulle annonsera att de skulle uppdatera om, låt säga, två veckor, så skulle det alltid finnas någon som köper en ny dator en vecka innan annonseringen och på så vis känner sig lurad. Det är bara sånt som man får leva med, inte bara för att man väljer Apple.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-17 19:22
Ursprungligen av ztaafen:

Goodwill har inte något med det här att göra. Apple måste ju släppa uppdateringar någon gång, och vare sig de annonserar innan eller inte så kommer det alltid att vara stackare som köper precis innan. Om Apple skulle annonsera att de skulle uppdatera om, låt säga, två veckor, så skulle det alltid finnas någon som köper en ny dator en vecka innan annonseringen och på så vis känner sig lurad. Det är bara sånt som man får leva med, inte bara för att man väljer Apple.

De kunde ju reglerat priset oftare än en gång i halvåret... Hade hans dator hamnat på säg 9500kr för två veckor sedan tror jag inte att han hade klagat idag.

Men å andra sidan om man inte spontanköper en mac vet man säkert om det där redan och kan ju bara kolla på macrumors buyersguide och vänta in nästa uppgradering och köpa precis när en har skett.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-17 19:34

Bara för att skjuta ner argumenten om priser skall jag kika vad man får för dell eller något annat med liten skärm och santa rosa för samma slant som en svart macbook när de väl är lanserade...

Kan ju börja med priserna på en iMac, såg en annons från en lokal handlare idag:

AMD X2 5000+
3GB DDR2 667MHz (max 8GB ...)
500GB 7200rpm sata II-disk
Nvidia 8500 GT DX10-kort.
7.1 ljudkort.
20" TFT
18x DVD-grill.
Stationär DVD-spelare på köpet.

10.000 kr. Någon som vill hävda att en 20" iMac är prisvärdare? Nä jag tänkte väl det... Vid release var den ju skapligt prisvärd iaf, men nu? Helt värdelös.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-05-17 22:38
Ursprungligen av Hagge:

Bara för att skjuta ner argumenten om priser skall jag kika vad man får för dell eller något annat med liten skärm och santa rosa för samma slant som en svart macbook när de väl är lanserade...

Kan ju börja med priserna på en iMac, såg en annons från en lokal handlare idag:

AMD X2 5000+
3GB DDR2 667MHz (max 8GB ...)
500GB 7200rpm sata II-disk
Nvidia 8500 GT DX10-kort.
7.1 ljudkort.
20" TFT
18x DVD-grill.
Stationär DVD-spelare på köpet.

10.000 kr. Någon som vill hävda att en 20" iMac är prisvärdare? Nä jag tänkte väl det... Vid release var den ju skapligt prisvärd iaf, men nu? Helt värdelös.

Du glömde Mac OS och designen. För mig är design och gränssnitt guld värt, utan Mac OS och iLife-prylarna hade jag inte kunnat göra min sköna film http://www.youtube.com/watch?v=Doj9eLPb0y0 .
Jag har en 24-tums iMac och den är extremt prisvärd, använder den också till att kolla på film, så enkel att flytta runt på i hela huset. Bluetooth och Airport också.
Sammanfattningsvis, jag är så dum att jag är beredd att betala x antal tusen för ett bättre operativsystem (enligt mig leder Tiger fortfarande över Vista) och en kompakt men ändå snygg dator.

MvH,
Katana

Senast redigerat 2007-05-17 22:52
  • Medlem
  • Motala
  • 2007-05-18 19:13

Det är inte så att Apple kan ha gjort den här speedbumpen för att de vill få slut på 2,16Ghz:arna som sitter i den billigaste Macbook Pro:n (som säkert är den mest populära också)?

Personligen tycker jag det var riktigt synd att de inte satte i nya Santa Rosa i MacBookarna..
Mycket hellre Santa Rosa än nya Leopard 10.5, för det kan man ju ändå uppgradera till sen, men tvärtom kan man inte göra, för då måste man köpa ny dator. Nu blev det ju varken Santa Rosa eller Leopard dock, så det är ju ännu värre

Jag vet i fan hur länge jag orkar vänta, men ett snabbare grafikkort är nog att föredra sen när Leopard kommer.. Har en känsla av det iallafall.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-21 05:54
Ursprungligen av Katana:

Du glömde Mac OS och designen. För mig är design och gränssnitt guld värt, utan Mac OS och iLife-prylarna hade jag inte kunnat göra min sköna film http://www.youtube.com/watch?v=Doj9eLPb0y0 .
Jag har en 24-tums iMac och den är extremt prisvärd, använder den också till att kolla på film, så enkel att flytta runt på i hela huset. Bluetooth och Airport också.
Sammanfattningsvis, jag är så dum att jag är beredd att betala x antal tusen för ett bättre operativsystem (enligt mig leder Tiger fortfarande över Vista) och en kompakt men ändå snygg dator.

MvH,
Katana

Klart jag också skulle föredra OS X, och klart det är värt en slant, och jag skulle aldrig köpa en ny PC istället för en Mac som det ser ut nu, men sålänge som jag har en duglig PC kommer jag inte köpa en Mac som inte riktigt passar mig.

Dessutom kan man ju köra OS X ändå.. Även om det kanske inte är på det sätt Apple hade velat.

Problemet med 24" iMac som jag ser det är väl dels lite begränsat grafikkortsutbud, även om det är bra mycket bättre än för alla andra modeller, och sedan att man inte kan använda skärmen till en annan dator / koppla in datorn till en annan skärm om den nu skulle paja, ja, iaf inte särskilt snyggt.

Men visst, prisvärdaste modellen av iMacarna är det ju, tack vare att man kan få vettig grafik och en 24" TFT ändå är svindyr.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-05-21 07:04

....och vad är rubriken på denna tråd?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-21 05:50

Lite offtopic men det rör ju ändå avsaknaden av santa rosa:

Visserligen i Linux tror jag, men Intels integrerade grafik i santa rosa verkar ju inte vara särskilt mycket att hurra över heller, även om det skulle vara snabbare, det är ju fortfarande långt ifrån tillräckligt för att ens kunna tänka tanken att spela på:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=720&num=1

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-05-21 18:14
Ursprungligen av Hagge:

Lite offtopic men det rör ju ändå avsaknaden av santa rosa:

Visserligen i Linux tror jag, men Intels integrerade grafik i santa rosa verkar ju inte vara särskilt mycket att hurra över heller, även om det skulle vara snabbare, det är ju fortfarande långt ifrån tillräckligt för att ens kunna tänka tanken att spela på:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=720&num=1

Ett test i linux säger ju ingenting, drivrutinerna kan vara väldigt outvecklade.

Bevaka tråden