Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Nano i bastun

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag brukar basta i samband med att jag går och simmar eller gymmar, men det spelas ingen musik i bastun (vilket iof är ganska vettigt). Men jag skulle gärna vilja använda min iPod där, hittade följande hölje som inte garanterar att det kommer att fungera, men gör iPoden vattentät: Otterbox.

Någon som har några bra eller galna idéer hur jag ska lyckas få en iPod Nano 1st el 2nd gen att överleva i en bastu?

Citat:

Q: Is it safe to use my OtterBox for iPod in a sauna or hot tub?
A: The temperature range for the OtterBox is -18 C – 93 C (0 F - 200 F) but please note that the OtterBox itself does not change the operating temperature range of the items contained within. You would need to find the safe temperature range for the iPod and stick to that.

Fick den här länken av en kollega: Waterproof Music, ser intressant ut.

Nanon är ju rätt tålig - det var ju tydligen någon som råkade köra sin i tvättmaskin och den överlevde, bortsett från skärmen - men bastun är väl det sista stället jag skulle ta med den till.

Du kanske kan skaffa en förlängningssladd till hörlurarna och ha iPoden utanför bastun. Risken finns förstås att någon klåfingrig typ snor den, men det märker du ju annars när musiken tystnar.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-21 14:20

Vattentät plastpåse (såna som används till kameror bl a) och en ishink kanske blir lite billigare?
Nä, skämt åsido, tror inte vattnet är lika svårt att skydda mot som värmen faktiskt. Se upp bara också så du inte drabbas av nån jobbig kondens.

• Medlem
  • International user
  • 2007-05-21 15:04

Köp ett sånt där fodral och stoppa ner den i ett glas vatten, det tar ju lång tid för vattnat att bli varmt. nu e de bara hörlurarna som e problemet:P

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-21 17:33

Men, om han köper en Otterbox, och lägger ipoden på golvet i bastun, där brukar det oftast vara ganska svalt, då borde den inte dö av värmen i allafall.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-21 17:36

Om du tittar längst ner på otterbox sidan, så har dom ett paket med otterbox och vattentäta hörlurar, kanske det kann vara nåt?

http://www.otterbox.com/products/ipod_cases/ipod_nano_case/second_gen.htm

Jag tror den mest vettiga lösningen är en Otterbox för att undvika vatten och kondens, samt vattentäta lurar för att de inte ska paja och att precis som föreslagits ha iPoden på lägre nivå än jag själv eller i något svalkande. Man kanske kan ha en liten handduk bara som man blöter och virar in iPoden i (med Otterbox såklart).

En kollega föreslog, liknande det som troy100 föreslog att stoppa den i en hink där man kyler öl. Gillar förslaget, synd bara man inte får dricka alkohol i den här bastun.

Tack för alla bra förslag, jag postar igen när jag har provat (kommer ta ett tag, måste beställa alla prylarna).

Aggresiv miljö

Jag har jobbat lite med elektronik till bilar och skulle nog inte rekommendera dig att använda iPoden i bastun. Även om den klarar det första, andra och tredje gången så slits den mycket mer i en sådan aggresiv miljö. Den höga temperaturen (du kommer säkert upp över 40 grader där du kommer att ha den) i kombination med den fuktiga miljön gör att de skydd som finns för att förhindra att iPoden går sönder på grund av fukt och annat åldras mycket snabbare. Jag gissar att de har någon tunn hinna över elektroniken i och med att iPoden tydligen klarar av en runda i tvättmaskinen. Kanske har de även gummipackningar för att förhindra dammintrång.

Men är du villig att offra en iPod på detta är det inga problem. Det finns ingen som kan komma till skada i och med att det inte är några strömmar eller spänningar att räkna med utan det enda som händer är att det blir kortis någonstans och iPoden slutar fungera.

Som rutinerad bastubadare så tycker jag nog att du ändå ska lämna iPoden utanför. Ta stunden i bastun till att koppla av och kanske samtala med de andra i bastun. Det tror jag du mår bättre av i längden.

1
Bevaka tråden